Annons:
Etikettövrigt
Läst 10601 ggr
Huygens
2016-01-18 02:49

Gliaceller

Det finns två stora grupper av celler i hjärnan. Gliaceller är den ena gruppen av celler, neuroner är den andra gruppen.

Beroende på vilken källa som citeras, anges det att det finns ungefär lika många gliaceller som neuroner i hjärnan.

En gliacell skiljer sej från en Neuron genom att gliacellen mer har stödjande funktion i hjärnan. Ordet glia betyder lim (eng. glue) och indikerar att gliacellerna tillsammans med Perineuronal vävnad, hjälper till att hålla ihop neuroner, dendriter och axonerna, så att hjärnan bildar en sammanhängande klump.

Det finns minst sju olika typer av gliaceller. Myelin består av gliaceller. Flera olika typer av gliaceller kan bilda Myelin. En Astrocyt är också en typ av gliacell.

Till det yttre skiljer sej en gliacell från en Neuron mest genom att gliacellen inte har Axon och inte har dendriter.

.

Med tiden har man upptäckt att gliacellerna inta bara har stödjande och isolerande funktioner. Idag ses gliacellerna mer som samverkande med neuronerna, än bara stödjande och isolerande.

Vissa gliaceller transporterar näring och rensar undan rester efter döda celler. Några gliaceller fungerar som stamceller och kan bilda nya gliaceller av andra typer och kan även bilda neuroner i hjärnan. Gliacellerna anses även styr i vilka riktningar nya Axon och dendriter växer.

Gliacellerna medverkar i större utsträckning till skickandet av nervsignaler mellan neuroner, än vad man trodde före 1950-talet.

Annons:
Magi-cat
2016-01-18 07:03
#1

#0 Har du använt fler källor än Wikipedia? Det står inte så mycket i wiki-artikeln, det är därför jag undrar.

Nervsystemet.se brukar vara en bra översiktlig källa, samt boken "hjärnan" av Lars Olson.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-18 07:07
#2

#0 Du skriver att Myelin består av gliaceller. Jag vill förtydliga den uppgiften lite:

Myelin består av fett. vatten och protein som tillsammans bildar det skyddande skiktet runt axonen.
Myelinet bildas av tunna utskott från speciella gliaceller, i CNS av Oligodendrocyter och i PNS av Schwannceller.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-18 07:38
#3

Angående nybildandet av nervceller står det en intressant uppgift i Olson: "Hjärnan" :

Nybildning av nervceller i hjärnan förekommer, som vi numera vet, men i begränsad omfattning. Däremot pågår det mer nybildning av gliaceller: ca tio gånger fler gliaceller än nervceller bildas. Det skulle innebära att vi har totalt ca en biljon celler i hjärnan!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-18 07:42
#4

Gliacellerna kan drabbas av tumörer, gliom.

Gliom utgår från gliacellerna och växer infiltrativt ut i den omgivande hjärnvävnaden. 
Hälften av påträffade hjärntumörer lär vara Gliom.

källa: Olson, Lars: "Hjärnan", s 362


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-18 07:57
#5

Olika typer av gliaceller:

Astrocyter bidrar till nervcellernas ämnesomsättning. Vidare finns de med i den så viktiga blod-hjärn-barriären som normalt skyddar hjärnan mot främmande ämnen i blodbanan.

Oligodendrocyter har utskott som bildar nervtrådarnas, axonernas, Myelin.

Mikroglia har en viktig uppgift som renhållare och tar hand om döda celler.

källa: Olson, Lars: "Hjärnan", 


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2016-01-18 08:46
#6

#1 Länken är till den svenska Wikipediasidan, för den svenska är mestadels bra nog i det här fallet och för att forumet är svenskt. Den intresserade kan enkelt byta till den engelska versionen för mer info.

.

#2 Fettet (lipiderna) du nämner är en del av gliacellerna (myelinet) och det fettet är alltså inte fristående från gliacellerna.

Främst är det gliacellers (och neuroners) cellmembran som är uppbyggt av fett. Gliacellernas cellmembran, "cellskalet", består av långa fettmolekyler som sitter tätt, tätt som korta hårstrån sida vid sida. Fettmolekylernas "huvuden" tittar ut och utgör cellmembranets yta och utgör även cellmembranets insida, i form av tvålagers lipidskikt.

Lipidskiktet kan även innehålla proteiner, i synnerhet hos neuronerna.

.

Samma sak gäller för vattnet: Det mesta "myelinvattnet" finns inne i gliacellerna (myelinet) och vattnet utgör därmed en del av gliacellerna. Dito med proteinerna.

Annons:
Magi-cat
2016-01-18 09:19
#7

#5 Det räcker utmärkt med Wikipedia i de flesta fall. Den är dessutom tillgänglig för all. Min fråga kom sig av att du skrev mer än vad som stod i wiki-artikeln, men du kanske gick vidare i källorna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: