Annons:
Etiketterintelligenssavantsyndromextraordinära-färdigheter
Läst 6429 ggr
Magi-cat
1/28/16, 7:00 AM

Extremt bra minne - välsignelse eller förbannelse?

Till skillnad från problem med minnesförlust vid sjukdom eller trauma och alldeles vanlig vardagsglömska som de flesta av oss andra drabbas av både nu och då finns det människor som har ett extremt bra minne.

En "drabbad" person säger att han har ett minne som ett bibliotek av inspelad film och han kan relatera vad som hänt varje dag de senaste 15 år, vädret den dagen, allt. Han hade alltid haft gott minne men en speciell dag för 15 år sedan hände något som lade in som en extra växel: Han träffade sin flickvän och då började "inspelningarna".

Hur det kommer sig att människor får detta exceptionella minne intresserar förstås neuroforskarna i hög grad. Det ligger nära till hands att koppla förmågan till Autism, men det stämmer inte i dessa fall.

Förmågan har ett namn. Den kallas HSAM (Highly Superior Autobiographical Memory) och ett antal personer har testats för den. 
Intressant nog verkar det exceptionella minnet vara just självbiografiskt. Personerna kommer ihåg händelser med dem själva i centrum, men de minns i allmänhet inte t.ex. listor med slumpmässiga ord bättre än personer i genomsnitt.

De kan också drabbas av vad vi alla kan vara utsatta för, nämligen att "minnas" falska minnen. Så - ett perfekt minne är det inte frågan om, men extraordinärt. Frågan är hur det kommer sig?

En nyckel kan vara att de håller detaljer från saker som händer mer aktuella och levande än vad vi andra gör. De använder också alla sinnen mer och har en rik fantasi. När de återkommer till minnena under tiden som följer, stabiliseras hjärnvägarna. Varför inte detta händer för alla fantiserande människor, vet man ändå inte.

Tyvärr har hjärnskanning inte visat några skillnader i hjärnan som hade kunnat förklara HSAM. Man fann vissa tecken på speciellt utvecklade områden i framloberna och Hippocampus, men de kan också vara en följd av själva memoreringen, inte orsaken till den.

Mixed blessing:

till det positiva med HSAM är naturligtvis att äga sina minnen och sin historia, att komma ihåg alla bilder man sett på en utställning t.ex., i detalj. För att inte tala om allt man läser…

Å andra sidan minns man med HSAM inte bara de glädjefyllda berikande ögonblicken, utan också pinsamma och plågsamma, precis som om de just hänt, med samma starka känslor.

Frågan är också om vi alla skulle kunna träna upp oss till detta "inspelande" minne. Det är oklart, men något som verkar gälla är att om vi omedelbart i minnet går igenom något som inträffat "fastnar" det lättare. Och så träning och åter träning….

http://www.bbc.com/future/story/20160125-the-blessing-and-curse-of-the-people-who-never-forget?ocid=fbfut


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2/12/16, 9:54 AM
#1

Det låter häftig, men jag tror inte att det här är en förmåga som jag skulle vilja ha. Visst skulle det vara bra och användbart att inte glömma bort det mesta man läser, men saker som var mindre trevliga och som jag bearbetat och "lagt undan" vill jag inte påminnas om. Hjärnan är ändå bra på att filtrera bort information vi inte behöver, men också bevara den information vi behöver. 

Jag är nog nöjd med hur det fungerar, utan några extraordinära förmågor. 🙂

Magi-cat
2/12/16, 9:59 PM
#2

Håller med dig där. Ibland skulle man ju önska det förstås, att verkligen minnas, men jag tror ändå det är bra som det är med filtreringen…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NiklasTyreso
2/13/16, 8:20 PM
#3

Minnesförmåga är nog fördelad enligt normalfördelningskurvan. Meningsbärande information är lättare att minnas än lösryckta detaljer. Kanske är det därför lättare att minnas personliga erfarenheter än andras berättelser eller filmer. Vad som är meningsfull info för en person är nonsens för en annan. Ibland läser jag om minnesmästerskap och minnesteknik, men hittills har jag bara memorerat psalmerna 1, 23 och 117, fast recitering av psalmerna är en levande del i mitt dagliga liv. Det krävs arbete för att lära in något till det sitter kvar resten av livet.

Magi-cat
12/16/23, 10:14 AM
#4

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Torparmor
12/25/23, 11:53 AM
#5

#3 Du skriver om psalmverser. När jag började skolan kämpade vi alla med att lära oss många psalmverser utantill. Det har gett resultat.

När jag är på ett bröllop, dop eller begravning kan jag sjunga med i de flesta psalmer bara genom att snabbt ta en koll på texten i boken. Allt sitter i huvudet och hoppar upp vartefter kantorn spelar. Har tyckt det är så fantastiskt eftersom de flesta har jag inte sjungit på otroligt många år.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: