Annons:
Etikettsinnen
Läst 6393 ggr
Magi-cat
1/28/16, 9:45 PM

Tinnitus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är tinnitus?

Tinnitus (ordet kommer av latinets tinire = ringa). Personer med tinnitus hör ljud som saknar yttre källa. Ibland används ordet öronsus, men drabbade personer vill vanligen inte beskriva ljudet som ett "sus". Ljudet eller ljuden låter snarare som pip, tjut, ringande, ihållande toner, surr eller visslande. Ibland upplevs ljuden som outhärdliga.

Många upplever tinnitus någon eller några gånger i livet, t.ex. ihållande ljud efter en konsert med hög volym. Vanligen försvinner (o)ljudet, men hos en del fortsätter det oavbrutet, år ut och år in. 

Ca 15 % av Sveriges befolkning beräknas lida av tinnitus. (3)

Vilka problem kan tinnitus innebära?

Tinnitus kan vara plågsamt i varierande grad för de drabbade och ge problem som sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter, depression, stress och huvudvärk.

Vilka orsaker finns till tinnitus?

Ännu på 60-talet räknades tinnitus till psykisk sjukdom. Sedan dess har dock kunskapen ökat om att ljuden är verkliga och uppkommer genom felaktiga signaler mellan inneröra och hjärna.

Orsakerna till att vissa människor ständigt hör dessa ljud utan yttre källa är inte fullständigt klarlagd, men oftast ligger det en historia av exponering för buller och höga ljud bakom.

Andra orsaker kan vara medicinering, (jag känner inte till vilka mediciner det kan vara, uppgiften från: 2), hjärnskador, högt blodtryck eller t.o.m. spända nack- och käkmuskler.

Vid en speciell sorts tinnitus kan faktiskt ljudet höras av både patienten och läkaren. Om så är fallet kan orsaken ibland vara någon vaskulär sjukdom. (3)

I de flesta av fallen finns det dock ingen känd orsak. (3)

OBS: Om tinnitus kommer plötsligt utan uppenbar orsak, särskilt om det bara är på ena sidan, måste man kontakta läkare.

Behandling av tinnitus.

Tyvärr finns det ingen bra, botande, behandling. 

Man använder huvudsakligen två sätt för lindring: Att lära patienten leva med ljudet eller att maskera ljudet.

Psykologisk hjälp som KBT för att hjälpa patienten att hantera livet och vardagen förekommer. 

TRT (Tinnitus Retraining Thearpy) är en långsiktig behandling som tar minst ett år att genomföra. Den går till så att man tillför omgivningsljud, ibland ett neutralt susande ljud via ljudstimulator som fästs bakom örat.

Behandlingen har fungerat för ca 85 % av de behandlade patienterna så att de fått en 40-procentig sänkning av besvären. (2)

Om problemet är bettrelaterat kan eventuellt en bettskena i kombination med avslappningsövningar hjälpa. (4)

Förhoppningsvis kommer kunskaperna att öka ytterligare så att fler kan få hjälp med ljudplågan.

källor:

1. http://horsellinjen.se/horsellinjen/tinnitus

2. https://sv.wikipedia.org/wiki/Tinnitus

3. http://www.theatlantic.com/health/archive/2016/01/the-sound-that-comes-from-nowhere/424932/?hootPostID=48f179da77b8173c452e2c4b4415f6ce

4. http://www.horsel.fi/Site/Data/173/Files/Tidskriften/2_09_tandpressning_tinnitus.pdf

_bild från www.pixabay.com_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Mia-45
1/29/16, 9:46 AM
#1

Jag har tinnitus. 
Dels är den ärftlig och då jag har misstanke om menieres så kan det komma av detta med. Och även från min pappa som led av detta med. 
Hör ofta pip och sus. 
Pipen och andra konstiga ljud kommer när jag ska sova. Hörs väl mer då då allting annat runt omkring är tyst. Ganska störande då jag ibland tror att polis för göra utryckning, vilket de inte får utan det är mina öron. 
Det känns med att det verkar bli värre vid stress. Då hör jag susande hela tiden. 

Jag störs inte så mycket av det på dagen. Men när jag ska sova.

Magi-cat
1/29/16, 9:55 AM
#2

#1 Just det, Ménières sjukdom kan vara en orsak till tinnitus!

Det måste vara jobbigt att höra de där ljuden när du ska sova. 😐 Det blir lätt som en "ond cirkel" av sömnstörning och stress som ger mer tinnitus osv.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mia-45
1/29/16, 10:11 AM
#3

Ja det är ganska jobbigt. Ibland låter det som om katter slåss eller så med. 
Jag hör ljud jag inte ska höra..

Loris M
1/29/16, 11:39 AM
#4

Tinnitus har jag skrivit om på min sajt då förskolepedagoger är en yrkesgrupp som drabbas hårdare än andra yrkesgrupper p.g.a. buller. 

Buller i förskolan är ett stort problem och förskolläraryrket är hårdast drabbat av alla yrken. 7,5% av alla förskolepedagoger har besvär som är orsakade av buller. Som jämförelse kan nämnas att 2,6% av alla maskinförare har samma besvär och 1,3% när man räknar in alla yrken. Så många som 33% av förskolepedagoger har tinnitus. Jämförande siffra  för "normalbefolkningen" är 5-10%.

Källa

(Siffror från ovanstående källa, som är tidningen Förskolan, bygger på Arbetsmiljöverkets undersökningar )

Magi-cat
1/29/16, 11:59 AM
#5

#4 Tack för bra länk där problemet med tinnitus belyses samt att det finns åtgärder man kan vidta för att få en bättre ljudmiljö!

"Att just förskolläraryrket är så drabbat har flera orsaker. Dels är det många plötsliga och höga ljud. Och till skillnad från en industriarbetare, som kan sålla bort ljud och sätta på sig hörselkåpor, så måste förskolläraren koncentrera sig även på de störande ljuden. De innehåller ju någon form av information, kanske att ett barn har slagit sig. Du kan inte stänga av ljud i en pedagogisk verksamhet och det leder lätt till en stor ljudtrötthet."

Det är säkert en överraskning  för många att (förskollärar)yrket är en riskgrupp för tinnitus. Bland industriarbetare har problemet med hörselskador minskat, medan de ökat hos pedagoger.

Kanske har man jobbat mer aktivt med att minska bullret i industrierna?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2/3/16, 9:06 AM
#6

Tinnitus kan framkallas av smärtor med.

Tyvärr så har jag bara vagt minne av det läkaren sa till mig när jag förklarade detta. Läkaren började med: jo men det är självklart, och sen kom en idel förklaringar med latinska namn och gestikulerande med händerna.

Jag har nog fått en minneslucka där tror jag 😃

Synd det inte finns botemedel för tinnitus. Förhoppningsvis kommer det nån medicin som kan blockera nerverna som orsakar tinnitus.

Annons:
Magi-cat
2/3/16, 9:12 AM
#7

#6 Synd att du inte fick det skriftligt! Det är svårt att ta till sig allt hos doktorn, särskilt om man har ont.

Smärta och tinnitus kan mycket riktigt ha en koppling: 

"In the review, the authors proposed that tinnitus, or ringing in the ears, and chronic pain are the result of similar changes in two regions of the brain.

These regions — the nucleus accumbens and the ventromedial prefrontal Cortex — are both in the front of the brain, and may act as “gatekeepers” for sensory stimuli such as noise and pain, the researchers said. [Human Brain: Facts, Anatomy & Mapping Project]"

http://painrelief.online/ringing-ears-and-chronic-pain-share-unexpected-link-by-body/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mia-45
2/3/16, 9:14 AM
#8

Ja VSK…det tror jag med på. 
Nu har jag haft en period av värre smärta och tinnitusen har vart värre. Det susar och piper som bara den.

[VSK]
2/3/16, 10:35 AM
#9

#7

Jo visst var det synd jag inte fick det skriftligt, men det här var inte orsaken till att jag var hos läkaren utan det handlade om min Whiplash. Sen så kom jag/vi in på det med tinnitus bara. Jag brukar passa på att fråga saker när jag kan. 

I mitt fall så vet jag att jag får tinnitus pga smärtorna. Måste ha upplevt detta tusentals ggr känns det som (fast det är nog mindre).

#8

Jag har ytterst sällan tjut. Men det brus/sus jag har kan vara rätt jobbigt faktiskt. Tänk dig en bordsfläkt som står 1 meter ifrån dig och den har max fart och blåser dig i örat. Jag har ju till 99.99% tinnitus i ett öra bara så därför kan jag göra den liknelsen.

Minns jag inte helt fel nu vad den läkaren sa till mig så var blodkärlen inblandade oxå. -precis som de med fibromyalgi.

Huygens
2/3/16, 11:45 AM
#10

Läste för några år sedan om en person som fick mindre tinnitus efter att fått zonterapibehandling. Det underliga var att tinnitusen först ökade i början av behandlingen för att sedan dämpas mot slutet.

Calcifer
2/11/16, 11:58 AM
#11

Bita ihop tänderna kroniskt (t:ex när man sover) kan också ge skenet av tinnitus. Däremot bör det försvinna om man t:ex får en bettskena att sova med. Har själv tinnitus och det varierar mellan "jag hör det knappt" till "jag står inte ut jag måste ta livet av mig". Ibland stör det mig verkligen inte alls, jag hör det men filtrerar bort det. Mår jag däremot sämre eller inte kan somna så skriker hela huvudet och då får jag självmordstankar för jag står inte ut.

Önskar de kunde satsa mer forskning på det här med tinnitus.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Magi-cat
2/11/16, 12:25 PM
#12

Hittade en artikel om tandpressning som orsak till tinnitus:

"Ökad aktivitet i tuggmuskulaturen kan ge upphov till ljudfenomen, som upplevs som tinnitus. För det första kan de egentliga tuggmusklernas förhöjda tonus eller spänning förorsaka ljud i muskulaturen, som kan höras som ett brusljud. Det kan även en frisk person producera genom att så hårt som möjligt pressa ihop kindtänderna i 10 – 20 sekunder. Om man samtidigt spänner nackmuskulaturen förstärks ljudet. Man bör betänka att en tandpressare kan nära på fyrdubbla sina bitkrafter i sömnen. En våldsam sammanbitning producerar även tryck i käklederna, vilket också kan förorsaka ljudsensationer."

http://www.horsel.fi/Site/Data/173/Files/Tidskriften/2_09_tandpressning_tinnitus.pdf


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2/11/16, 3:10 PM
#13

Intressant artikel.

Jag tror att bland annat acetylsalicylsyra i för hög dos kan ge tinnitus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
morten.dynamite
2/11/16, 6:43 PM
#14

#13 Jag har tinnitus och när jag tar treo (acetylsalicylsyra) för huvudvärken blir min tinnitus sämre (högre ojud), öron läkaren sa att acetylsalicylsyra och diclofenac (voltaren) gör att ljuden blir högre om man har tinnitus och det märker jag av.

Magi-cat
2/11/16, 6:45 PM
#15

#13, #14 Hur hänger det ihop, någon som vet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mia-45
2/11/16, 6:47 PM
#16

#13 och #14
Åh fasen…det visste jag inte. 
Har nyss tagit treo för min skalledunk….och det susar mer än vanligt tycker jag. Eller är det inbillning?
Är det om man bara tar mycket eller nån gång ibland?

Maria
2/11/16, 6:48 PM
#17

Jag hade en period när jag var ung då jag åt mycket Treo för huvudvärken och märkte att det susade ordentligt i öronen. Neurologen jag gick hos sa att det just var acetylsalicylsyran men jag frågade nog inte hur?

Jag hade en egen föreställning om att blodet blev tunnare och rann fortare och brusade då mer😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

morten.dynamite
2/11/16, 6:49 PM
#18

#15 Vet tyvärr inte mera än vad läkaren sa och vad jag har märkt 🤔

Hade varit intressant att vete vad som gör det.

Mia-45
2/11/16, 6:49 PM
#19

#17

Hmmm..ja det kan nog ha inverkan då. Har inte tänkt på det förrän nu. Fått ta en del piller nu mot skalledunken till och från. Och då har det susat mer än vanligt.

morten.dynamite
2/11/16, 6:54 PM
#20

#16 Vad läkaren sa till mig var det vid mera regelbunden användning typ 1 gång per månad eller mera.

Annons:
Maria
2/11/16, 7:04 PM
#21

Jag åt det dagligen när jag kände av suset.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia-45
2/11/16, 7:16 PM
#22

Jag tar det nog 2-3 ggr per vecka.

[VSK]
2/11/16, 7:34 PM
#23

#15

En vild gissning är att blodkärlen påverkas samt kanske högre puls för vissa.

Magi-cat
2/12/16, 7:44 AM
#24

Jag har hittat ett flertal uppgifter om att acetylsalicylsyra (och en del andra läkemedel) i högre doser kan tillfälligt förvärra tinnitus, men inte varför.

#23 Något med blodkärlen är säkert rimligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/3/16, 8:44 AM
#25

Jag råkade av en slump stöta på en artikel från 2013 där man redogör för en metod som framgångsrikt fått hårceller hos däggdjur att regenerera!

Forskarna tillförde ett ämne (drug) till döva möss' cochlea, hörselsnäcka. Ämnet fungerade genom att inhibera en signal genererad av ett protein som finns på ytan av cellerna som omger hårcellerna. Dessa stödjande celler omvandlades då till nya hörselceller. 

De döva mössen började då höra igen och den förbättrade hörseln kunde spåras till områdena med de nya hörselcellerna.

""We're excited about these results because they are a step forward in the biology of regeneration and prove that mammalian hair cells have the capacity to regenerate," Dr. Edge said. "With more research, we think that regeneration of hair cells opens the door to potential therapeutic applications in deafness.""

https://www.sciencedaily.com/releases/2013/01/130109124201.htm

Stackars bullerskadade möss. 😕

Jag undrar hur det gått sedan? Det låter i alla fall intressant.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/21/16, 11:26 AM
#26

Enligt den här artikeln finns det studier som visar att akupunktur hjälpt vid cervikal tinnitus, dvs tinnitus av fysisk orsak såsom nackskada eller eventuellt också med temporomanidbularleden (käkvinkeln).

"Researchers from the Central Hospital of Otolaryngology and Head and Neck Surgery in Chaoyang City investigated the efficacy of acupuncture for the treatment of tinnitus associated with cervical disorders. The data demonstrates that one standard acupuncture point prescription is 50% effective and a specialized acupuncture point prescription has an 80% total effective rate. "

http://www.healthcmi.com/Acupuncture-Continuing-Education-News/1598-acupuncture-quiets-tinnitus?utm_campaign=buffer&utm_content=buffera61eb&utm_medium=social&utm_source=facebook.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/8/18, 12:18 PM
#27

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2/7/18, 4:44 PM
#28

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/28/19, 8:56 PM
#29

Eventuellt kan ström rakt till hjärnan tysta tinnitus.

"Den nya studien bygger på en slumpmässig upptäckt för några år sedan: En patient fick elektroder mot Parkinsons sjukdom. Hon hade även tinnitus – som minskade efter ingreppet. Kirurgerna kom fram till att lindringen berodde på att ett blodkärl brustit under operationen och skadat ett knippe nervceller långt inne i hjärnan. Uppföljande försök visade att även elektrisk ström i samma knippe kan lindra tinnitus. "

Det behövs dock mer studier och ett större patientunderlag, men möjligheten verkar väldigt intressant så här långt …

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/el-i-hjarnan-kan-tysta-tinnitus?fbclid=IwAR3uMCyk8HFpFDTGc1sbVcHGembtkqG5FmgnIKuAdJ8SPyJLJPXyGXFTUvM


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: