Annons:
Etikettsinnen
Läst 2676 ggr
Magi-cat
1/30/16, 7:00 AM

Lite kort om färgseende - hur får vi gult?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Färger är något som väl alla älskar att omge sig med och alla har vi åtminstone någon erfarenhet av att blanda till färger, även om vi inte precis är konstnärer….

Titta på det lilla klippet ( ca 5 min) här, du kanske blir förvånad!

Om vi blandar rött och grönt får du gult….eller… inte……

Vi har måhända lärt oss i skolan att om vi blandar primärfärgerna rött blått och gult så får vi - brunt. Det stämmer nog på papperet, men inte när det gäller ljus.
Om vi snurrar på en skiva med rött och grönt ser det ut att bli gult. Varför? Förklaringen är att hjärnan tolkar det ögonen ser. Vi har fotoreceptorer som kallas tappar (eng; cones). Tapparna är känsliga för rött, grönt, respektive blått. Men vi har inga tappar för gult! Eller orange…

De olika tapparna samarbetar för att möjliggöra för oss se resterande färger och hjärnan, vår fantastiska hjärna, beräknar resten som inte ögat ser!

(Sedan finns det människor som har ett extremt bra färgseende och en extra tapp, men det hoppar vi över just nu…)

Om du ser på videon så får du förklaringen att hjärnans tappar för rött och grönt reagerar och hjärnan ger oss informationen: "det är gult"- (och det är också som vår LCD-screen fungerar).

Exponerar man ögat för rött, grönt och blått ljus reagerar alla tapparna och vi ser vitt. 

Videon förklarar bra om komplementfärger och att det är skillnad på att blanda färg på papperet och att blanda ljus i olika färger. (Hoppas jag inte rörde till det nu, kolla på vidon!🙂

http://thescienceexplorer.com/brain-and-body/what-color-do-you-see

_bild från www.pixabay.com_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/30/16, 8:41 AM
#1

När vi stirrar på gult en lång stund och sedan tittar på en vit bakgrund, t.ex. ett vitt papper ser vi komplementfärgen till gult, nämligen blått. Det beror på att tapparna för rött och grönt är aktiva men efter en stund blivit trötta på att exciteras .

När vi då tittar på det vita exciteras alla tre tapparna, men de för rött och grönt är lite matta efter ansträngningen medan tapparna för blått är pigga och fräscha och fyrar av signaler till hjärnan som talar om att vi ser blått! (Fast det är vitt.) 🥵

Kul med färg….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/1/16, 9:44 PM
#2

Ett litet färgtest att roa sig med:

http://www.xrite.com/online-color-test-challenge


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: