Annons:
Etiketteranatomifysiologi
Läst 1895 ggr
Magi-cat
2016-01-29 17:00

Neuron

(Till sajtens lexikon 😎)

En neuron eller nervcell är kort uttryckt en cell i nervsystemet som är ansvarig för mottagande och överförande av nervimpulser.

Enligt beräkningar finns det upp emot 130 miljarder nervceller (neuron) i hjärnan (2). Dessa kommunicerar och tar emot, bearbetar och skickar signaler.

Det finns neuron av olika slag men alla är uppbyggda enligt principen att de har en cellkropp med cellkärna och två typer av utskott: en eller flera dendriter som tar emot nervimpulser från andra neuron och ett Axon som skickar ut nervsignaler. Dendriterna är relativt korta och förgrenade utskott medan axonet är smalt och rörformat och kan vara meterlångt.

Cellkroppen, somat, innehåller Nisselsubstansen för framställningen av alla de äggviteämnen som nervcellen behöver. (1)

I (2) finns en bra schematisk bild av en nervcell.

källor:

1. http://nervsystemet.se/nsd/structure_226

2. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nervcell

3. Olson/Josephson: "Hjärnan"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2016-01-29 18:17
#1

Tack för bra information. Jag har lärt mig massor av trådarna härinne.

Får bara hoppas att något fastnar😉 men det finns ju numera så bra Lexikon här på iFokus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-01-29 18:20
#2

#1 Tack för responsen, Maria! 🙂Jättekul att du finner det intressant!🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-01-29 18:23
#3

Det är ju ett himla intressant ämne som du har startat en sajt om. Jag är imponerad av all din kunskap.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2022-01-14 09:24
#4

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

In this video, Dr. Lila Landowski shares footage of two neurons connecting in a dish.
Upp till toppen
Annons: