Annons:
Etikettersömndrömmaravslappningmeditation
Läst 4627 ggr
Magi-cat
2016-01-31 15:10

Sömnparalys

(Till sajtens lexikon 😎)

Det händer ibland att man vaknar och till sin fasa upptäcker att man inte kan röra sig. 
Ibland är tillståndet förknippat med en känsla av andnöd som av att någon/något trycker ner bröstkorgen eller skakar sängen eller en upplevelse av att någon är i rummet. Man kan då känna panikartad oro eller skräck. 

Man känner sig helt vaken men är samtidigt paralyserad och kan inte värja sig eller ens prata.

Förklaringen till det här ganska skrämmande tillståndet är något som heter sömnparalys (också kallat sömnförlamning) och inträffar i övergången mellan sömn och vakenhet. När man sover utsöndrar kroppen sömnreglerande hormoner och och försätter de flesta (viljestyrda) musklerna ur spel, så att man inte ska gå ur sängen och fysiskt leva ut sin dröm under REM-sömnen (drömsömn).

Om det blir "osynk" mellan de här funktionerna är man delvis kvar i en dröm men kan fortfarande  inte röra musklerna. Man är vaken, drömmer och är paralyserad på samma gång. Man upplever en sömnparalys! Det känns skrämmande, men är helt ofarligt.

I folktron har det förknippats med "Maran" (jämför ordet mardröm)

Tillståndet går snart över av sig självt. Det blir mindre skrämmande när man vet vad det beror på och att det snart går över.

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-01-31 15:15
#1

En riktigt intressant artikel om sömnens märkliga värld, dess betydelse för minnets konsolidering och hälsan med exempel på gnissel i maskineriet, som sömnparalys:

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/somnens-markliga-varld


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-31 15:16
#2

Här förklaras (på engelska) den skrämmande upplevelsen av sömnparalys när man kan känna sig demonbesatt eller t.o.m. bortförd av aliens. (eller trollen i äldre tider.) Förutom vad som tidigare nämnts känner sig en del "konstiga" eller rent av döende.

Sömnparalys är, enligt artikeln, extremt vanligt även om man inte pratar så mycket om det öppet. Mellan 20 - 60 % ska ha upplevt det någon gång. (lite beroende på population) 1 av 25 har haft det flera gånger.

Sömn - eller vakenhet - är inte bara som en strömbrytare man kan slå av eller på. Det finns många mellantillstånd av medvetande. Delar av vår hjärna kan vara i både sömn och vakenhet på samma gång!
Om den del som slår av medvetande och minne är av och muskelkontroll på, kan man gå i sömnen. 
Om man är vaken eller i REM-sömn kan man se sig om i rummet och hallucinera, men vara paralyserad.

Möjligen är det högre sannolikhet att få sömnparalys vid oregelbunden sömn, skiftarbete, frekvent bruk av alkohol, stress eller ångesttillstånd.

Sömnparalys är ofarligt och behöver inte behandlas. Det räcker ofta med att man vet att det är ofarligt och övergående. Men förstås kan det vara skönt att träffa någon som vet vad man pratar om. 

http://www.huffingtonpost.com/stanford-center-for-sleep-sciences-and-medicine/sleep-paralysis_b_4304963.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-31 15:16
#3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-31 15:17
#4

Mer om sömnparalys och forskning om tillståndet.

Så många som 30 % i en ny engelsk studie uppgav att de någon gång upplevt sömnparalys. 8 % av 862 upplevde mer frekventa episoder.

Tänkbara riskfaktorer när man lättare råkar ut för sömnparalys kan vara stress, dålig sömn och oro. Skiftarbetare med oregelbundna sömnmönster kan löpa högre risk. Det finns också en viss ärftlig faktor.

I artikeln finns ett tydligt schema över hur vår sömn vanligen löper under natten, från insomning till djupsömn följt av ett stadium med REM-sömn (drömsömn med paralyserade muskler), och sedan perioder med allt lättare sömn omväxlande med REM-sömn tills man vaknar.

Personer med stört sömnmönster kan hoppa över det inledande djupsömnsstadiet och gå direkt till REM-sömn.

I en japansk studie förhindrades försökspersonernas REM-sömn. Man fann då att de löpte större risk att få uppleva episoder med sömnparalys.

Dessa studier visar också att sömnparalys är nära förknippat med REM-sömnsstadiet.

http://www.iflscience.com/brain/understanding-sleep-paralysis-terrifying-unique-state-consciousness

En man med Narkolepsi vars hjärnaktivitet visar ett unikt medvetandestadium under sömnparalys:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=sleep+paralysis+terzaghi


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

AnneN
2016-02-01 14:58
#5

Har upplevt sömnparalys många gånger (händer mig flera gånger per år), första gångerna var det skrämmande och jag fick panik för att jag inte kunde röra mig fast jag kände mig vaken.
Har med tiden lärt mig att det är inget farligt och det brukar bara ta några minuter som mest innan jag kommer ur det. Brukar nu mera passa på att planera dagen, middagar, mm under tiden eftersom den delen av min hjärnan är klarvaken, det är bara kroppen som inte förstått att jag är vaken.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Maria
2016-08-21 20:56
#7

Första gången jag var med om det så var det oerhört obehagligt och det skedde på dagen när jag sovit middag. Jag hörde sonen och hans kompisar men kunde inte röra mig alls. Inte ens vrida på huvudet. Det kanske inte var så lång stund men det kändes som flera minuter.

Nu är det flera år sedan det hände.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Farwuq
2018-04-03 17:39
#9

Sömnparalys är inget att vara rädd för även om det är "rälit".
Skuggvarelserna kan vara påfrestande men, det är du som är starkast, så håll huvudet kallt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

flocken
2018-04-03 18:44
#10

Har hänt många gånger. Oftast ihop med en mardröm. Även att jag vet vad det är så får jag ren panik. Just eftersom jag vill ur mardrömmen men inte kan röra mig, inte kommunicera med mannen som sover bredvid mig. När det väl släpper brukar det sluta med ett panik skrik från mig så mannen vaknar & håller om mig. Inte lätt att vara förståndig alltid

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Farwuq
2018-04-05 11:07
#11

Nä… men man härdas med åren.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

nypisnina
2018-04-19 18:28
#12

De som får mardrömsliknande sömnparalyser, där de ser troll och annat vara inne i rummet eller sitta på dem, hur kommer det sig att det ska vara så läskigt? Och är det inte lite skumt att många upplever samma sorts saker? Jag känner två personer som har riktigt äckliga sömnparalyser där de verkligen ser demonliknande varelser. Varför kan man inte se trevliga saker så som en snäll tösabit som binder lite blomkransar eller en modersfigur som bjuder på nybakta bullar och mjölk? Tycker det är så jäkla konstigt att det måste vara läskigt och dessutom vara rätt lika för alla. Drömmar är ju liksom inte likadana för folk.

Farwuq
2018-04-19 18:39
#13

#12

Ett intressant påpekande.
Jag har sett bådadera, både »skuggor« som kommer och skuffar illvilligt på mig, och en söt »tösabit« som kom för att lindra en »otrevlig« förkylning och samtidigt sända kärleksfullhet.
Det finns allt där ute, det är därför man ska ta det »kallt« och låta det ta sin tid.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
nypisnina
2018-04-19 18:48
#14

#13 Vad skönt att du upplevt det, jag har aldrig hört eller läst om någon som fått trevliga syner innan. Antingen inga syner alls så som min sambo har eller de här otäcka då. Men man kanske mest hör om de läskiga för att de är värst liksom.

Farwuq
2018-04-19 18:55
#15

Det finns nog både och lite här och var, men det är bara de dåliga som det talas om.
Det påminner mig om diskussioner vi hade då jag läste psykologi -  för 40 år sedan. 

Man talar bara om de som hör »elaka« röster i huvudet. De som hör snälla och uppmuntrande röster, de hamnar aldrig hos doktorn.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

nypisnina
2018-04-20 13:12
#16

#15 Troligen är det så ja. Likaväl som man hellre berättar om sina läskiga mardrömmar än sina fina drömmar. Det är mer intressant att prata om på något sätt.

Farwuq
2018-04-20 14:29
#17

😃
Sådana är människorna.

Man kan berätta om hemska monster som jagar en, men en vacker »tösabit« det håller man privat, och då speciellt om det är en väldigt »snäll« tösabit - eller snäll och trevlig påg, för de som föredrager sådana.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: