Annons:
Etikettspråk
Läst 1515 ggr
Huygens
2/3/16, 8:01 PM

Utländsk brytning efter "skada"

Här är en kvinna som oväntat började bryta på utländska språk efter en förmodad hjärnskada.

Annons:
Magi-cat
2/3/16, 8:44 PM
#1

#0 "Two days later, her physiologist and neurologist diagnosed her with Foreign Accent Syndrome, which affects just 60 people worldwide.

Now, her voice interchanges between the Scandinavian sounds, German and sometimes switches to a Scottish or South African-twang."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/3/16, 8:48 PM
#2

I länken nedan en kort och klargörande förklaring:

De drabbade har tydligen också andra problem med språket, med grammatiken och att de tappar ord.

Foreign Accent Syndrome kommer oftast efter en stroke eller trauma mot huvudet. Även hjärntumör och MS kan vara orsaker. (I en länk nämns även migrän.)

Symptom:

Rytmen och tonen i språket blir förvrängd.

Vokalljud blir längre och lägre. (Engelska "yeah" blir som det tyska "jah".

Språkljudet blir annorlunda genom att tunga och käke rörs på anat sätt.

Ersättningsord eller olämpliga ord används för att beskriva något.

Meningar sammanbinds på felaktigt sätt.


http://www.mountsinai.org/patient-care/health-library/diseases-and-conditions/foreign-accent-syndrome


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/3/16, 8:51 PM
#3

Ett liknande fall jag skrev om på OF för ett par år sedan:

En australiensisk kille råkade ut för en hemsk bilkrasch och låg i koma en vecka och ingen visste om han någonsin skulle vakna upp eller inte. Men det gjorde han, och den dagen han vaknade upp och började tala hände något märkligt.

Han kallade på en sköterska med asiatiskt utseende och tilltalade henne - på mandarin! (kinesiska) Han t.o.m. talade enbart mandarin för en tid och han gjorde det flytande. Engelskan var helt borta.

Efter en kort tid började han tala engelska igen, men fortsatte med kinesiskan.

Han hade lärt sig lite mandarin i skolan, men det hade aldrig "klickat" riktigt och han hade inte talat flytande.

En läkare förklarar fenomenet med att man har en massa "kretsar" i hjärnan. Kretsarna för engelska hade slagits ut, men de för mandarin fanns kvar. 

I länken finns flera exempel på personer som talat ett annat språk än sitt modermål när de vaknat ur koma.

http://consciouslifenews.com/australian-car-crash-victim-wakes-coma-speaking-fluent-mandarin-chinese/1176674/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2/3/16, 9:14 PM
#4

Kvinna i Plymouth, England började bryta på kinesiska (2 min).

Magi-cat
2/4/16, 8:15 AM
#5

#4 Fast kvinnan "bröt" inte på kinesiska, hon kunde inte kinesiska och hade aldrig varit i Kina. Hon fick Foreign Accent Syndrome och hennes tal förändrades och lät som "kinesiska".

I den här kvinnans fall lär det ha funnits migrän i hennes sjukdomshistoria.

Jag vet inte hur vanligt det är med ett samband, men migrän är miljontals drabbade av och av FAS finns det ett fåtal kända fall i världen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

TjockaBerta
2/8/16, 4:05 PM
#6

Jag har träffat en sån person. Efter en olycka talade han med kraftig brytning. Hans mamma var från ett annat land så han hade hört henne som barn.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Upp till toppen
Annons: