Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Vetenskap; forskning; teorier

Igår fick du 1400 nya hjärnceller!

2016-02-04 07:00 #0 av: Magi-cat

Tidigare ansåg man att den vuxna hjärnan inte kan bilda nya hjärnceller men för ca 15 år sedan gjordes en stor upptäckt: 

Människans hjärna kan bilda nya hjärnceller - även i vuxen ålder!

Det har dock rått osäkerhet om i vilken utsträckning det är möjligt och om det kan bildas så pass många celler att det spelar någon roll.

För ett par år sedan visade svensk forskning att det bildas 1400 nya hjärnceller per dygn i hippocampus, den del av hjärnan som är starkt involverad i att bilda nya minnen.

Forskarna räknar med att ca en tredjedel av cellerna i hippocampus ständigt förnyar sig. Föryngringen avtar bara långsamt med åren. En försämrad förmåga att bilda nya hjärnceller skulle kunna påverka hjärnan negativt, vilket man hoppas vidare forskning ska utröna mer om.

Artikeln i FoF är sedan 2013 och jag undrar hur långt den här forskningen kommit sedan dess. Väldigt intressant i alla fall.

http://fof.se/tidning/2013/7/artikel/i-dag-far-du-1-400-nya-hjarnceller

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2016-02-04 11:08 #1 av: Maria

Spännande. Jag minns när man upptäckte att hjärnan faktiskt bildar nya celler. Det kändes som en stor upptäckt.

Min hjärna har nog begränsad förmåga till att bilda nya celler känns det som.Skrattar Min tumör satt ju ganska nära hippocampus och jag strålades just i det området i det området.

/Maria

Anmäl
2016-02-10 21:42 #2 av: Record

Och Varför ? Till ingen nytta. Funderar

Anmäl
2016-02-10 21:43 #3 av: Magi-cat

#2 Vad menar du?

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.