Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 1215 ggr
Magi-cat
2/4/16, 7:00 AM

Igår fick du 1400 nya hjärnceller!

Tidigare ansåg man att den vuxna hjärnan inte kan bilda nya hjärnceller men för ca 15 år sedan gjordes en stor upptäckt: 

Människans hjärna kan bilda nya hjärnceller - även i vuxen ålder!

Det har dock rått osäkerhet om i vilken utsträckning det är möjligt och om det kan bildas så pass många celler att det spelar någon roll.

För ett par år sedan visade svensk forskning att det bildas 1400 nya hjärnceller per dygn i Hippocampus, den del av hjärnan som är starkt involverad i att bilda nya minnen.

Forskarna räknar med att ca en tredjedel av cellerna i Hippocampus ständigt förnyar sig. Föryngringen avtar bara långsamt med åren. En försämrad förmåga att bilda nya hjärnceller skulle kunna påverka hjärnan negativt, vilket man hoppas vidare forskning ska utröna mer om.

Artikeln i FoF är sedan 2013 och jag undrar hur långt den här forskningen kommit sedan dess. Väldigt intressant i alla fall.

http://fof.se/tidning/2013/7/artikel/i-dag-far-du-1-400-nya-hjarnceller


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2/4/16, 11:08 AM
#1

Spännande. Jag minns när man upptäckte att hjärnan faktiskt bildar nya celler. Det kändes som en stor upptäckt.

Min hjärna har nog begränsad förmåga till att bilda nya celler känns det som.😃 Min tumör satt ju ganska nära Hippocampus och jag strålades just i det området i det området.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
12/30/23, 9:34 AM
#4

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: