Annons:
Etikettövrigt
Läst 2625 ggr
Magi-cat
2/5/16, 9:03 AM

Hjärnrika evenemang - tips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kan vi lägga in tips på evenemang - utställningar, föredrag, program - som har med hjärnan att göra!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 9/10/20, 6:10 PM av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
2/5/16, 9:11 AM
#1

Brainbus - utställningen med hjärna - på turné!

Titta på kartan om den kommer till en ort nära dig!

http://www.brainbus.se/utstallning/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/5/16, 9:14 AM
#2

"Den kärleksfulla hjärnan!" ❤️

Den skulle vara kul att se! 

"Kärlek är något vi alla vet vad det är men talar vi verkligen om samma sak? Kanske kan studier av hjärnans funktion ge oss svar på detta. I detta föredrag diskuteras kärlek utifrån ett biopsykosocialt perspektiv där våra neurobiologiska förutsättningar samspelar med psykologiska mekanismer och den sociala omgivning vi lever och utvecklas i.

Håkan Fischer, professor i biologisk psykologi"

12 februari i Stockholm!

http://abfstockholm.se/event/2016/02/den-karleksfulla-hjarnan/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/9/16, 9:42 PM
#3

Hjärnans dag 14 mars i Stockholm!

OBS biljetterna kostar från 590 kr!

"Välkommen till Hjärnans Dag den 14 mars Hjärnfonden bjuder in till en heldag om hjärnan!

Kom och lär dig mer om vår fantastiska hjärna. Träffa några av landets främsta hjärnforskare som inspirerar och fördjupar dina kunskaper om hjärnan.

Program och information hittar du på www.hjarnfonden.se.

Under dagen kommer du få höra mer om de allra senaste forskningsrönen inom Alzheimers sjukdom. Det finns ett par konkreta forskningsfynd som gör att vi ligger närmare ett genombrott inom Alzheimerforskningen. Du får även lyssna till Agneta Ingberg, tidigare präst, som fick diagnosen Alzheimers sjukdom vid 58 års ålder. Psykisk ohälsa ökar men vad händer i hjärnan i samband med ångest och depression? Varför drabbas kvinnor oftare av fobier och ångestsjukdomar? Skådespelaren och artisten Tina Leijonberg som efter flera livskriser drabbades av en depression, berättar hur hon tog sig tillbaka till livet. Vi kommer också tala om känslor och hur de styr oss och varför de inte fungerar ibland."

http://www.evenemang.se/hj%C3%A4rnans-dag-2016.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/9/16, 9:48 PM
#4

Varför får vi låtar på hjärnan?

Seminarium i Stockholm 6/5

"Många av våra starkaste minnen är förknippade med musik, och cirka 90% av befolkningen upplever dessutom s.k. earworms, dvs. att låtar spontant dyker upp ur minnet och upprepas i medvetandet. Hur kan det komma sig att musik så lätt fastnar i minnet? Under detta föredrag presenterar Dr. Victoria Williamson, från University of Sheffield (UK), en teori som avser att förklara detta. Williamson beskriver tre nivåer av musikaliskt minne, från enkel igenkänning, via s.k. autobiografiska minnen, till vår absoluta favoritmusik. Dessa minnestyper aktiverar olika delar av hjärnan, men är också sammanbundna av en "triangel" av neurala förbindelser."

http://psyk.uu.se/kalendarium/kalender---evenemang/?eventId=15982


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/18/16, 8:10 PM
#5

Åh, vad det här låter roligt:

"Vårens höjdpunkt kommer lördagen den 12 mars kl 14-17 i Visualiseringscenter C:s domteater. Under temat ”Mind Matters” kommer tre väletablerade hjärnforskare att ge olika perspektiv på hjärnan.

Hur mycket av vårt handlande styrs av medvetna beslut? Vad händer i hjärnan hos personer som utvecklar ett drogberoende? Hur fungerar de kognitiva funktionerna hos hundar? De tre forskarna är filosofiprofessorn Patrica Churchland, University of California samt LiU-forskarna Per Jensen, professor i etologi och Markus Heilig, professor i psykiatri."

http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv/1.671963?l=sv


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/11/16, 9:02 AM
#6

15 september 2016, om unika nerver för njutning:

15 september – Nerver för njutning

Att blir varligt smekt är något de flesta tycker om. Mycket talar för att det är en speciell sorts nervtrådar som står för just "behaglighetskänslorna". Håkan Olausson kommer att berätta om elektrofysiologiska registreringar från hudnerver, speciella sjukdomar som drabbar hudkänseln och resultat från hjärnavbildningsförsök på spädbarn och vuxna. Få också reda på mer kring pågående undersökningar av beröringskänseln vid psykiatriska sjukdomar.

Föreläsare: Håkan Olausson, professor i klinisk neurovetenskap
Tid: Torsdag den 15 september, klockan 16.30-17.30
Plats: Hugo Theorell-salen, Norra entrén (ingång 7), Universitetssjukhuset i Linköping

Läs mer på http://liu.se/medfak/forskning-i-framkant?l=sv och se tidigare föreläsningar påYoutube.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
3/16/17, 7:48 PM
#7

Världsautismdagen 2 april 2017.

Linköpings stadsbibliotek uppmärksammar Världsautismdagen.

Söndagen den 2/4 kl. 14:00-15:00 föreläser Johannes Almborg ”Mitt liv med Aspergers syndrom”.

Med humor berättar Johannes om hur det är att leva med Aspergers syndrom och vad diagnosen kan innebära.
• Vad innebär en nedsatt förmåga till socialt umgänge?
• Hur kan ett specialintresse arta sig?
• Varför är rutiner så viktiga?

Plats: Stifts- och landsbiblioteket, Bortre ljusgården.
Arrangör: Linköpings stadsbibliotek.
Fri entré.

Välkommen!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/31/17, 11:54 AM
#8

Tipsar också om ett vetenskapligt nyhetsbrev med mycket smått och gott inom hjärnforskning. Ganska dyrt tyvärr.

"Holóne är ett vetenskapligt nyhetsbrev som utkommer med fyra nummer per år. Varje reklamfritt nummer är fyllt av den senaste, för arbetslivet relevanta, forskningen inom psykologi och neurovetenskap. 

När du prenumererar på Holóne får du kontinuerligt ny kunskap om hur din hjärna fungerar. Genom att tillämpa den kunskapen kan du öka din självkännedom och samtidigt förbättra din stresstålighet, empati, hälsa och koncentrationsförmåga. Vi gör modern hjärnforskning till livskonst."

http://holone.se/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/4/17, 5:24 PM
#9

Hjärnan i fokus, föreläsning i Uppsala:

"Om hjärnan på gott och ont. Vad den gör och vad som kan störa dess verksamhet och funktion ". Åke Pålshammar, neuropsykolog och universitetslektor berättar."

http://www.uppsala.com/hjarnan-i-fokus-5-apr-2017

Det låter intressant…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/1/17, 7:07 AM
#10

Tekniska muséet öppnar en matematikträdgård för barn i september!

https://www.tekniskamuseet.se/pa-gang/vi-bygger-en-matematiktradgard/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/23/18, 7:48 AM
#11

Demensdag i Växjö:

"Yngve Gustafson, professor i geriatrik vid Umeå universitet, föreläser om människor med demenssjukdom – vården och omsorgens svåraste utmaning. Efter föreläsningen blir det en fikapaus, och kl. 16 inbjuds intresserade till samtal och frågestund i Röda rummet.

Dag: 19 september 2018
Tid: 13:00 –18:00
Plats: Västra Esplanaden 7, Växjö

Arrangemanget är ett samarbete mellan Demensföreningen Värend, Demensförbundet, Växjö Stadsbibliotek och Växjö kommun. Ingen föranmälan krävs. Föreläsningen är kostnadsfri.

Varmt välkomna!"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Eda
9/12/18, 10:05 AM
#12

INTERNATIONELLA ALZHEIMERDAGEN 21 september!
Fredagen den 21 september 2018, kl 09:00-13:00 har du möjlighet att möta experter inom demensområdet som föreläser och upplyser om demenssjukdomar.
Dagen hålls på Aula Medica, Karolinska Institutet, Nobels väg 6, Solna.

Här kan du läsa mer om programmet: https://www.alzheimerfonden.se/aktuellt/2018/alzheimerdagen-2018

Här kan du köpa biljett: http://www.delegia.com/app/attendee/new_registration.asp?PROJECTID=13011®LINENO=3®LINEID=66018®LINEPAGENO=1&EDIT=off&CLEAR=yes&LANGUAGEID=1

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Magi-cat
9/12/18, 10:47 AM
#13

👍🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
3/6/19, 9:37 PM
#14

Hjärnrikt seminarium på Biblioteksdagarna i Helsingborg.

"Under seminariet ”Vår viktigaste råvara – hjärnan” kommer hon att prata om hur vår hjärna fungerar, hur den utvecklas och vad den behöver för att må bra. Ulrika Ahlqvist kommer att hålla en inspirerande föreläsning om hjärnan, byggd på aktuell och banbrytande hjärnforskning. Hon har paketerat komplicerad kunskap till en energifylld föreläsning där humor och aha-upplevelser går hand i hand. Allt med avstamp i tankeväckande vetenskapligt arbete. Den tar även med din hjärna på en oväntad omloppsbana utanför boxen."

https://www.biblioteksforeningen.se/nyheter/seminariet-som-ger-dig-hjarnkoll/?fbclid=IwAR2KpmWBlWarfOclNHyF6V3-A7aDMZFVK664lMUEVBKwT2_WSK85yMof5LQ


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/19/19, 7:14 PM
#15

Hjärnans dag 24 april 2019.

"Hjärnans dag är en årligt återkommande kunskapsdag som Hjärnfonden har anordnat sedan år 2006. Hjärnans dag lockar varje år en stor och engagerad publik och är mycket omtyckt. På Hjärnans dag samlar vi några av Sveriges främsta hjärnforskare och sakkunniga som genom föreläsningar och panelsamtal berättar om den senaste hjärnforskningen och ger kunskap och hopp kring frågor om hjärnans kapacitet, sjukdomar och mysterier."

https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/hjarnansdag/?fbclid=IwAR1hFcMDgkLsvT_nuWEP7t7tE3UJT8Ui06qtfBcdCEbqQLjynthiy-Vt4P4


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/29/19, 9:13 AM
#16

29 maj 2019: Föredrag med Jonas von Essen, minnesvärldsmästare.

JONAS VON ESSEN - VÄRLDSMÄSTARE I MINNE -VEM SOM HELST KAN FÅ ETT MINNE I VÄRLDSKLASS 

**
Föredrag onsdag 29 maj**, kl. 18.45

Lokal: Kammakargatan 56. Inträde: 250:- 

Jonas von Essen gick från glömsk drömmare till tvåfaldig minnesvärldsmästare. Förra våren kunde han ses i finalen av svenska Talang där han hade memorerat de 50 000 första decimalerna i talet pi. För några år sedan kunde han knappt komma ihåg sin flickväns telefonnummer. Hur gick den här nästan skrämmande förvandlingen till ? Kan du själv förvandla dig till en människa med super minne? Följ med Jonas genom en färgsprakande redogörelse för hur hakstudsande mini-kängurus, en raketflygande Dolly Parton och en arg kille med en kycklingklubba i ögat kan hjälpa dig att komma ihåg precis vad du vill!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/29/19, 9:14 AM
#17

Det var värst vad konstig text det blev ovan, men jag tror det går att läsa ändå. 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/16/19, 7:35 AM
#18

Hjärnhälsa på tre orter i september, fokus på utmattning, hjärnstress och psykisk ohälsa:

"När nervsystemet överbelastas kan det ge upphov till Hjärntrötthet, störd sömn, och koncentrationssvårigheter, vilka alla är vanliga symtom när hjärnan är i obalans. Vi är de första människorna som riskerar att ”föräta” oss på information. De skyddsmekanismer mot detta som evolutionen försett oss med är dessvärre inte särskilt konstruktiva – tunnelseende, feltolkningar och missförstånd är vanliga

i överbelastningssituationer."

https://hjarnan.se/?fbclid=IwAR2P769mLnRF3m_HJz8IV8vB5GTXDS7iFUo1YQr2ZVd2QNCcd6Ay1DPwJpw


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/18/19, 5:51 PM
#19

30 september 2019

Träna ditt minne - Om minnestekniker och minnesträning

Offentlig

 · Värd: Linköpings Föreläsningsförening och Linköpings stadsbibliotek

"

Var lade jag nycklarna? Stängde jag av spisen? Vad är koden till bankkortet nu igen? Visst låter det bekant. Att glömma är helt naturligt och drabbar oss alla, men det kan ställa till mycket besvär i vardagen. Den här föreläsningen, som också innehåller övningar, ger dig verktyg för att minnas bättre. Med enkla metoder kan du träna upp din förmåga att komma ihåg till exempel fakta, siffror och namn.

Att konditionsträna sin hjärna ger snabbt resultat och genom aktiv träning ökar din förmåga att koncentrera dig och minnas i största allmänhet. Mental träning fungerar för alla oavsett ålder. Vem som helst, gammal som ung, kan lära sig tekniker för att öka sin minneskapacitet.

Karin Holmbom är i grunden gymnasielärare i psykologi och arbetar på Sommenbygdens folkhögskola. Där håller hon specialkurser på olika utbildningar, bland annat inom Rättspsykologi för skolans Förberedande polis- och kriminalvårdsutbildning. Karin har särskilt inriktat sig på vittnes- och minnespsykologi och hon föreläser ofta kring dessa intressanta områden.

Inträde: Vuxen 50 kr (ungdom under 18 år 10 kr) alt. terminskort (gäller samtliga föreläsningar under terminen) 200 kr.

Biljetter till varje enskild föreläsning samt terminskort säljs på plats mot kontanter eller swish-betalning.

Samtliga föreläsningar hösten 2019 äger rum i Bokhallen."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/30/19, 10:28 AM
#20

Påminner om minnesträningen, om någon har vägarna åt Linköping ikväll kl 18.30. 😎 Se #19


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: