Annons:
Etikettspråk
Läst 1242 ggr
Magi-cat
2016-02-26 22:00

Stava rätt med dessa områden i hjärnan

"Me fail english? That’s unpossible!"

Skriva och stava rätt kan vara svårt och många har problem med det. Snart vet man varför och kan ev. avhjälpa det, i alla fall om problemen kommer sig av en stroke.

Forskare vid John Hopkins institutet i USA har identifierat vilka områden i hjärnan som ansvarar för rättstavning.

Forskarna studerade stroke-patienter som led av olika svårigheter att sätta ihop orden rätt. En del av dem hade också andra problem, t.ex. med lång- eller korttidsminnet.

Vissa av patienterna kunde inte stava till ord de en gång kunnat och skrev t.ex. "soss" istället för "sauce". Andra med arbetsminnesproblem kunde missa hur bokstäverna skulle placeras i rätt ordning.

Forskarna lyckades här kartlägga vilka områden i hjärnan som felade.

""I was surprised to see how distant and distinct the brain regions are that support these two subcomponents of the writing process, especially two subcomponents that are so closely interrelated during spelling that some have argued that they shouldn't be thought of as separate functions," said Rapp. "You might have thought that they would be closer together and harder to tease apart.""

Det är ännu för tidigt att säga, men dessa kunskaper kanske kan leda till bättre metoder att lära ut språkinlärning-/behandling, antingen för patienter som återhämtar sig från stroke, eller andra som börjar skolan, har Dyslexi eller liknande.

Studien är publicerad i tidskriften Brain.

http://www.sciencealert.com/scientists-pinpoint-the-parts-of-the-brain-that-break-our-ability-to-spell


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2016-02-27 11:32
#1

Det är för tidigt att dra slutsatser, det säger de också, men visst skulle det vara underbart om det skulle leda till att problemet kan avhjälpas. När det gäller Dyslexi så kan jag tänka mig att även om upptäckten kanske inte leder till att dyslektiker kan "återhämta sig" som strokepatienter. Så kan det säkert bidra till att öka förståelsen för denna funktionsnedsättning och utveckla bättre metoder för att hjälpa dem.

(Jag tror att du menade den här länken:

http://www.sciencealert.com/scientists-pinpoint-the-parts-of-the-brain-that-break-our-ability-to-spell

Länken ovan leder till en artikel om Bukhjärnan.)

Magi-cat
2016-02-27 11:53
#2

Vad konstigt! Adressen är faktiskt rätt skriven men leder fel! 😮 Mycket förvirrande. Hur kan det bli så? Jag lägger in den på nytt, tack för uppmärksamheten. (edit: nu har jag lagt in den på nytt och nu leder den rätt. 😎)

Nej, det är ju inte samma sak med Dyslexi (som inte är förvärvad genom skada, som stroke är) och det är lång väg kvar. Men med ökade kunskaper om hur hjärnan arbetar kan det säkert vara ett av bidragen till att underlätta för dem, som du säger. Kanske till nytta för undervisning över huvud taget.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-02-27 11:58
#3

(Viss var det konstigt, jag fick inte heller ihop det. Du skrev in samma adress som jag men man hamnade någon annanstans i alla fall 🤔)

Upp till toppen
Annons: