Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 8701 ggr
Magi-cat
2016-02-08 15:42

Semantisk demens

Semantisk demens (med den olyckliga förkortningen SD) är en relativt sent beskriven sjukdomsform.

Sjukdomen börjar smygande och yttrar sig som försämrad ordförståelse och minskad språklig kreativitet samt att tillgången på allmänkunskaper drabbas. Den drabbade kan t.ex. kalla en "svan" för "snigel" och går bet på frågor som "räkna upp alla växter du kan". Man ser också en nedsatt benämningsförmåga och eventuellt perceptuella störningar. (försämrad förmåga att känna igen välbekanta ansikten och objekt.)

Språkfunktioner som exempelvis grammatik kan vara ostörda liksom personernas perception och icke-verbala problemlösningsförmåga.

Åtminstone i den semantiska demensens tidiga skeden är det självbiografiska minnet relativt opåverkat.

Skillnaden mot t.ex. Alzheimers sjukdom är att vid AS är de första symptomen episodiska (dag-till-dag-minnet) varefter kognitiva funktioner sätts ur spel.
Vid SD förstörs de  semantiska kunskaperna medan det episodiska minnessystem är relativt intakt. (Det måste vara fruktansvärt att bevittna inifrån sig själv och vara fullt medveten om det..)

Symptomen vid semantisk demens beror på sjukliga förändringar i vänster temporallob.

källa: Stefan Hansen: "Från Neuron till neuros - En introduktion till modern biologisk psykologi"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2016-02-08 15:52
#1

Vid SD förstörs de  semantiska kunskaperna medan det episodiska minnessystem är relativt intakt

Håller med om att det måste vara en mardröm. T.om svårt att en komma i närheten av hur det skulle kännas.

På tal om att räkna upp saker så ingick det i våra tester på mitt gamla jobb att "patienten" skulle räkna upp så många djur de kunde komma på, på en minut. 

En dement kvinna var tyst under hela minuten och verkade fundera ordentligt och precis innan tiden gick ut så kom hon på "mask"😃 Jag tyckte det var både rörande och fascinerande med tanke på hund, katt, elefant, tiger osv. kändes som mer självklara djur att komma på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2016-02-08 15:54
#2

Inte att blanda ihop med Afasi, alltså?

Afasi är väl en rent fysisk åkomma, eller hur jag skall uttrycka mig. Man fattar och vet allt, men en felkoppling i hjärnan gör att det kommer ut fel ord, eller inget alls.

Magi-cat
2016-02-08 18:14
#3

…Afasi är en försämrad förmåga att använda språket, ofta förvärvad genom skada, t.ex. stroke. Afasin kan efter skadan bli bättre eller t.o.m. helt försvinna. Demensen däremot fortskrider.

Men - gränserna är flytande och Afasi betyder egentligen frånvaro/störning av språkfunktion.

Här är en länk där det står bra om semantisk demens bl.a.:

"Fall 1: semantisk demens En 65-årig man sökte läkare på grund av tilltagande besvär att »komma ihåg« namn på djur, växter och kända personer. Vid den kliniska intervjun var han artig, välvårdad och pratsam. Talet föreföll normalt och han var orienterad i tid och rum. »Mini mental test» gav 24/30. Kognitiv testning visade normal konstruktionspraxis och normalt arbetsminne. Icke-verbal problemlösning var på överlägsen prestationsnivå. Ett klassiskt frontallobstest (Weigl) genomfördes utan svårighet. Däremot sågs stora svårigheter i uppgifter där tingbegrepp hanteras (t ex benämna föremål på bild, definiera konkreta substantiv). Benämningssvårigheterna tycktes särskilt uttalade för djur, grönsaker och berömda ansikten. "

http://www.lakartidningen.se/OldPdfFiles/2002/24694.pdf


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
2016-02-08 19:44
#4

Ja, jag har träffat personer med Afasi - väldigt otäckt, speciellt eftersom de belv behandlade som mindre vetande, trots att intellektet var helt intakt.

Det där med SD låter otäckt, visst har det hänt att jag tappat ord så, undrar hur långt det skall gå innan det blir en diagnos…..

Magi-cat
2016-02-08 20:24
#5

#4 Det måste vara otroligt hemskt att bli behandlad så och fullt medveten om det! 😕

Alla tappar ord ibland, utan att det är semantisk demens.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
2016-02-08 20:42
#6

Vi får hoppas det inte är det……….. Men det var intressant, hade aldrig hört talas om det!

Annons:
Magi-cat
2016-02-08 20:50
#7

#6 Det var faktiskt nytt för mig också! Jag råkade träffa på det i boken jag läste.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lisabet
2016-02-09 13:27
#8

Men varför tappar man ord? Jag har haft det problemet i många år nu, mest när jag är trött. Vad jag vet har det inte blivit värre, tack och lov.

Det är väldigt irriterande.

Sindri
2016-02-09 14:17
#9

Stressad hjärna, tror jag. Att det mest är när du är trött talar väl för det.

Upp till toppen
Annons: