Annons:
Etikettsocialhjärna
Läst 5286 ggr
Magi-cat
2/13/16, 8:54 AM

Den (för)älskade hjärnan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det där drömska rosa skimret runt de nyförälskade, hur kommer det sig? Hur skiljer det sig i hjärnan från det brutala uppvaknandet?

Det händer verkligen mycket i hjärnan vid en förälskelse vilket är ett helt annat tillstånd än kärlek. Det här blir en kort survey

Känslorna bakom förälskelse och kärlek är två vitt skilda saker, försiggår i helt olika hjärnområden och involverar andra hormoner. (Förälskelse är mer som psykos, står det i artikeln.) (1)

De synliga symptomen på förälskelse är t.ex. rodnad och hjärtklappning. Lusthormonerna, neutrofinerna, ökar och ger den där berusande känslan. (3)
Men det som inte syns utanpå är att de logiska tänkandet försämras. Aktiviteten i hjärnans pannlober, sätet för vårt värderande, eftertanke, impulshämning, logiskt och kritisk tänkande - minskar. (2) 

Hjärnan ser alltså till att vi blir mindre kritiska när vi är nykära och mer omdömeslösa….Vi tänker mindre förnuftigt helt enkelt och går helt upp i det här lycksaliga tillståndet.

Den här besattheten varar högst två år. (3) Senast då sker det där uppvaknandet "Vad såg jag i honom/henne?" - eller så har förhållandet djupnat till kärlek, vilket alltså är ett helt annat tillstånd och kännetecknas av aktivitet hos andra hormoner och i andra hjärnområden.
Neutrofinerna har då tagit slut. Om förhållandet djupnat bildas istället Oxytocin, lugn-och-ro-hormonet. (3) Oxytocin sätter också igång förlossningen hos gravida och stimulerar mjölkproduktionen hos ammande mödrar. Det är också ett anknytningshormon.

Vid längre parförhållanden har det kritiska tänkandet lyckligtvis vaknat till igen. Ett område, ventrala pallidum, blir också aktivt i skapande av samförstånd. Dopaminhalten som skapar välbehag och lycka är fortsatt hög, men Amygdala minskar. Amygdala styr känslor som ångest och rädsla, Kärleken och det långvariga parförhållandet gör oss lugnare och mer tillfreds. (2)

❤️

1. http://illvet.se/iv/foralskelse-ar-psykos-karlek-ar-fornuft
2. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.858288-nar-hjarnan-blir-foralskad
3. http://illvet.se/iv/foralskelsen-varar-i-tva-ar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Skorpion76
2/13/16, 9:01 AM
#1

Det känner jag igen, men det är en härlig psykos.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2/13/16, 9:17 AM
#2

Spännande länkar.

Intressant att känslorna flyttar plast i hjärnan när förälskelsen övergår i kärlek.

När jag träffade min man så var förälskelsen härlig men ändå jobbig. Jag hade svårt att sova och äta och "magra jag" tappade 5 kilo😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2/13/16, 9:25 AM
#3

#2 Det har sina biverkningar, det där rosa skimret. 😃

Jag tycker också det är intressant att det rör sig om så helt olika tillstånd. Man kan också skapa kärlek utan den där inledande "psykosen" tydligen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2/13/16, 9:28 AM
#4

Ja precis. Att det bevisligen kan uppstå kärlet utan förälskelse. Det kanske förklarar att många arrangerade äktenskap faktiskt håller.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2/13/16, 10:24 AM
#5

Ärligt talat så tycker jag att det är skönt att förälskelsen är övergående. Vem skulle orka vara förälskad i många år? Inte sova, äta, tänka logiskt eller förnuftigt….  ❤️

Magi-cat
2/13/16, 10:26 AM
#6

#5 Nej, som varaktigt tillstånd vore det synnerligen ineffektivt.😃

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2/14/16, 9:47 PM
#7

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/14/16, 9:54 PM
#8

Mer om den förälskade hjärnan, en TED-lektion…(Jag har inte hunnit titta själv)

"Why do we crave love so much, even to the point that we would die for it? To learn more about our very real, very physical need for romantic love, Helen Fisher and her research team took MRIs of people in love — and people who had just been dumped."

https://www.ted.com/talks/helen_fisher_studies_the_brain_in_love?language=en&hootPostID=712786ec9017de4d6b19d94fe0c91725


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/14/16, 9:55 PM
#9

Även djur inleder livslånga relationer. Vad är det för vits med det, egentligen?

http://www.bbc.com/earth/story/20160213-why-pairing-up-for-life-is-hardly-ever-a-good-idea?ocid=fbert


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

bast1
2/14/16, 10:24 PM
#10

Jag håller med er, förälskelse är härligt men opraktiskt.
Kärlek är underbart och tryggt ❤️

Tack för intressant artikel och länkar.

Magi-cat
2/15/16, 8:46 AM
#11

#10 Tack för responsen! Visst är det så! 🙂

❤️

Det kom många länkar igår om kärlek och vad som händer i kroppen/ hjärnan och jag hann inte läsa dem alla, men lade in några ändå utan kommentarer. Får se om jag hinner sammanställa dem mer sedan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/15/16, 9:07 AM
#12

Här är en länk om vad kärlek/förälskelse ("love") gör med kroppen och hjärnan:

1. "You get happy". 
Ja, det förstås, lyckokänslor är väl liksom poängen…Love höjer halterna av Dopamin och belöningssystemet går på högvarv.

  1. Man känner mindre smärta.
    Studier visar på att försökspersonerna känner mindre smärta om de samtidigt med att smärtan utdelas får se bilder på sina älskade. (Det framgår inte om det gäller både förälskade och långvariga relationer. Jag skulle tro att det är båda.) 

3. Det pirrar i kroppen.
Bland alla kroppsliga symptom beroende på flödande hormoner som adrenalin och norepinefrin märks hjärtklappning, handsvett och "our heads spin". (De låter inte så romantiskt i dessa termer. 😃)
700 personer fick måla de delar av kroppen de kände mest aktivitet i när de fick se ord relaterade till kärlek. De flesta målade bröstet, magen och huvudet.

4. Att "drunkna" i ögonen…
Försökspersoner fick en av tre uppgifter: Att möta en partners blick, att titta på hens händer, att räkna hur många gånger hen blinkar under två minuter.

De som fick titta i varandras ögon rapporterade efteråt mer känslor av affektion än de som fick de andra uppgifterna.

  1. Rodnad.
    Frisättningen av adrenalin gör att kinderna rodnar vid åsynen av objektet för de heta känslorna. Hormonet gör att kärlen utvidgar sig och blodflödet och syresättningen av kroppen underlättas, vilket alltså ger sig synligt till känna i ansiktet.

6. Kärlek är bra för hjärtat
Studier visar att personer i parförhållanden löper mindre risk för hjärtattacker än ensamma. Det kan i sin tur förstås bero på andra faktorer än just förhållandet. Det är nog hur man känner sig som är det viktigaste.

http://uk.businessinsider.com/what-love-does-to-your-body-and-mind-2015-6?hootPostID=04521e904695858b14c0945069b39b67?r=US&IR=T


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/15/16, 9:15 AM
#13

I Finland kallas Alla Hjärtans Dag för Vändagen, även om den börjar bli mer parcentrerad också där.

Hjärtat klappar för vänskap, säger kardiologen…

"Ett bekant namn lyser på telefonens skärm. En person du tänkt på ringer och hjärtat börjar banka. I det här skedet är det onödigt att undra var gränsen mellan vänskap och kärlek går. Den är överträdd och hjärtat har avslöjat dig."

Kardiologen talar också allvaret med "brustet hjärta" - en person som drabbas av stor sorg och starka känslor i samband med det kan råka ur för hjärtstörningar liknande infarkt. "Takotsubo", kallas det i Japan och även här.

https://www.hbl.fi/artikel/kardiologens-hjarta-klappar-for-vanskap-2/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Blue_Lugia]
4/17/16, 1:55 PM
#14

Det där med att man blir pigg och inte lika lätt hungrig känner jag igen. ME, n att gå och känna så var mest jobbigt. Jag sov tre timmar per natt under en vecka, vaknade jag minsta lilla så var det kört…. Då var det från noll till hundra direkt, samt äta gjorde jag bara om jag för en kort stund lyckades få bort personen ur huvudet. Det gick så långt att jag glömde bort att diska osv. det höll i sig en vecka, sen klara de jag inte av det mer, utan bestämde mig för att försöka leva på som vanligt och inte ägna mina tankar åt förälskelsen…. Efter en tid av envishet hade tankarna på personen bleknat och förälskeksen avtog. Jag kände inget mer av detta nu, och jag måste säga att det var en lättnad! Det är jobbigt att bli förälskad! Visst, kanske roligt dom första dagarna, men när det stiger en åt huvudet så mycket, ja då är det inte kul…

Sabinan
4/18/16, 1:53 AM
#15

#14 Jag håller verkligen med dig, jag tycker också det är väldigt jobbigt med förälskeperioden.
 Man vet inte var man har sig själv (jag blir väldigt osäker) eller den andre. Jobbigt med så starka känslor, så det är skönt när det går över.

Tryggheten i en kärleksrelation är så mycket mer åtråvärt, för mig i alla fall 🙂

Men det finns ju dom som går från en relation till en annan och jagar förälskelsen så att säga.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Magi-cat
2/8/17, 11:04 AM
#16

Snart Alla Hjärtans Dag igen, så jag puttar upp tråden och skickar er ett ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
2/8/17, 2:05 PM
#17

"If you suspect you are a love addict - don't feel too badly about it. I was a member of the love addicts club for a good portion of my life as well. I too was in love with love. "

https://www.psychologytoday.com/blog/healthy-connections/201012/how-break-the-pattern-love-addiction

Man kan missbruka mycket, även förälskelser tydligen.

Magi-cat
2/8/17, 2:22 PM
#18

#17 Dopaminberoende, kanske? I början av förälskelsen "styr" Dopamin. I nästa fas dominerar Oxytocin och vasopressin, och man har "klarnat till" i skallen igen. 🙂 I bästa fall.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Blue_Lugia]
2/8/17, 4:55 PM
#19

#18 Hur höga/låga Dopamin nivåer är det när man går över til att vara kär? Jag menar, det är ju fortfarande en person man tycker om och mår bra av förmodligen, även om inte kroppen går på högvarv längre. :)

nypisnina
2/8/17, 6:15 PM
#20

Nae… inget jag gillar. Har varit nykär en gång och när jag ser tillbaka på det och mina nära vänners psykosliknande tillstånd när de var nykära så vill jag aldrig dit igen. Alltså, jag blev kär i ett riktigt pucko! Haha! Inte klokt att hjärnan blir så mupp. Om man blir kär utan psykos, alltså; om man upplever att kärlek börjar uppstå men man har mycket kritiskt tänkande kvar, är det kärleksdelen i hjärnan som aktiveras bara då eller? Eller måste man gå igenom muppfasen innan det blir kärlek? Om man inte hoppar omkring på rosa moln utan kärlekskänslorna växer fram ju mer man lär känna en person, samtidigt som man stör sig på småsaker - talar det om att det inte är en psykos/nyförälskelse? -utan kärlekskänslor i den mer "duktiga" delen av hjärnan? 😃

Annons:
Magi-cat
2/14/17, 8:30 AM
#21

Jag tror inte man måste gå igenom muppfasen. 🙂

Förälskelsen, om man "drabbats" av sådan, varar f.ö. max 17-18 månader.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/15/17, 5:26 PM
#22

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/13/18, 11:32 AM
#23

Puttar upp så här inför alla ❤️ dag…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
2/14/18, 9:54 AM
#24

Får erkänna att jag bara skummat tråden denna gång.😊
Med tanke på dopamin-påslaget, hur reagerar en person med Parkinson respektive Schizofreni, tro?
Parkinsonpersonen borde bli bättre och den schizofrene sämre…?🤔

--------------------------------------------------------------------------------------------

Den här gången hamnade jag inte i den där förälskelsebubblan vilket faktiskt var ganska befriande. Visst saknar man kanske det där att sväva på rosa moln, men det känns samtidigt bra att ha "landat" i ett förhållande med förståndet i behåll. 😉😃
Vet inte om det påverkas av åldern, vid tidigare himlastormande förälskelser var jag i tjugoårsåldern, nu har jag passerat 40.
Nu när jag tänker närmare på det så har jag dessutom varit obehandlad vad avser tricykliska antidepressiva läkemedel när jag varit som mest förälskad, i förhållandet som jag är i nu så är jag medicinerad med både Anafranil och SSRI. Borde kunna påverka "förälskelsekänslan" även om man kan ha djupa känslor för någon?

-----------------------------------------------------------------------------------------------

En fin Alla hjärtans dag till er alla!❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2/14/18, 4:01 PM
#25

#24 Intressanta frågeställningar. Jag vet inte om det är närmare känt vad som händer hos Parkinson- patienter eller schizofrena. Kanske som du säger, kanske finns det fler faktorer och man kan lugnt säga "It's complicated". 🙂

Mediciner borde helt klart kunna påverka nivåerna.

Men visst är det kul att man kan mäta alla de här ämnena och se hur de påverkar oss och vårt beteende och känslor.

Fin Alla Hjärtansdag till dig med. ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/13/19, 8:40 PM
#26

Fin Alla Hjärtans Dag! ❤️HjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärta


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2/13/19, 8:51 PM
#27

Detsamma till dig! ❤️

Annons:
Magi-cat
2/10/21, 7:51 PM
#28

Glad Allahjärtansdag igen! 🧡💝💕🍫


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/13/22, 7:27 PM
#29

På Vänskapsdagen eller Alla Hjärtans dag! 💝🧡💚


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2/13/22, 7:29 PM
#30

💖

Maria
2/14/22, 6:30 AM
#31

😍😍😍

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: