Annons:
Etikettsocialhjärna
Läst 3293 ggr
Magi-cat
2/17/16, 3:55 PM

Om att fatta beslut med hjärnan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Det är dags att tänka på hjärnan!" säger Katarina Gospic, hjärnforskare och författare till boken "Välj rätt: en guide till bra beslut" som handlar om vad som händer i hjärnan när vi fattar beslut.

Forskningsrön om hjärnan tas inte upp och omsätts tillräckligt snabbt i samhället menar hon bl.a.. Man bygger fortfarande stora kontorslandskap fast man vet att där måste vår hjärna ägna en betydande del av sin kapacitet till att hantera stress och utestänga distraktioner.

Viktiga politiska beslut tas efter timmar av nattmangling - trots att man vet att prestationerna då blir sämre. I själva verket blir det reptilhjärnan som fattar avgörande beslut för många människors framtid…

När vi vet hur hjärnan fungerar kan vi bättre förstå hur vi fattar beslut i det dagliga livet, i politiken och styrelserummet, i stort som i smått. 

Så här säger författaren om intuition och magkänsla:

"Intuition går hand i hand med magkänsla och kan ses som resultatet av signalerna från kroppen kombinerat med tidigare minnen. …Vi bara känner vilket som är det rätta valet."

Magkänsla är ett fysiologiskt faktum som hjälper oss att fatta beslut.

Magen, hjärtat och hjärnan har en intim förbindelse. Samma ämnen som finns i hjärnan finns ockå i maghjärnan. Det ena påverkar det andra i hög grad.

Men blanda inte ihop magkänslan med rädsla för att våga ta ett avgörande steg….

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/det-ar-dags-att-tanka-pa-hjarnan

om boken: http://www.bokus.com/bok/9789173374200/valj-ratt-en-guide-till-bra-beslut/

(bild från publicdomainpictures.net)

En intressant, lättläst och givande bok!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2/28/16, 10:56 AM
#1

Tänkte på den här tråden och boken i samband med tråden om multitasking:

http://observer.com/2016/02/multitasking-is-killing-your-brain/

"The lesson? Multitasking is not a skill to add to the résumé but rather a bad habit to put a stop to. Turn off notifications, create set email checking time slots throughout the day (rather than constant inbox refreshing) and put your mind to the task at hand."

Och se till att arbetsmiljön fungerar så att hjärnan fungerar som bäst….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/15/17, 7:39 PM
#2

Det är bra att Katarina Gospic talar om att känslor hjälper oss vid beslutsfattandet. Känslorna är nödvändiga för bra beslut.

"Utan känslor hade vi aldrig överlevt på savannen, menar hon. De har en viktig evolutionär funktion och har skyddat oss från många faror. Därför fattas de bästa besluten när vi vågar lita mer till dem och inte enbart till statistik och fakta.

– Känslorna finns hos oss för att hjälpa oss att navigera i världen och avgöra vad som är viktigt och oviktigt, säger hon."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-kanslor-nodvandiga-for-bra-beslut


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
4/17/17, 10:24 PM
#3

Jag säger bara: magkänsla! De gånger jag har gått emot magkänslan har det inte gått bra.

Hjärnan processar oupphörligen alla intryck vi drabbas av dygnets alla vakna timmar (och även när vi sover i viss mån, vi kan ju höra saker som händer runt oss exempelvis), och det händer ofta att vi tar in information som vi inte är riktigt medvetna om. Men hjärnan vet! Vårt logiska sinne är förvisso bra, men underskatta aldrig det vi inte är riktigt är medvetna om! Min tanke är att det vi kallar magkänsla är en blandning av det vi undermedvetet tagit in från omgivningen, våra tidigare erfarenheter och vår intuition. Tre fantastiska bundsförvanter i perfekt samarbete, helt enkelt.

Denna kommentar har tagits bort.
[broderbob]
3/19/18, 2:14 PM
#5

Ja att "gå på magkänslan" är viktigt när vi ibland måste fatta snabba beslut. Att inte låta allt gå upp till huvudet utan att kunna försöka hålla det till magen och då kunna fokusera på situationen - många har väl fått ont i magen då något är fel, man fortsätter inte utan man stannar upp

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
9/11/19, 11:06 AM
#7

Eftersom frågan om att hjälpa varandra kom upp på en annan sajt, puttar jag upp några inlägg om vad hjärnan säger om saken. Cool


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: