Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Vetenskap; forskning; teorier

Hjärna och rörelser

2016-02-18 07:00 #0 av: Magi-cat

Neuroscientist Daniel Wolpert framför på ett verkligt underhållande sätt sin teori att hjärnan utvecklades - inte för att tänka, minnas eller känna utan för att kontrollera rörelser. Allt handlar om att påverka världen utanför och kontrollera muskelrörelser.

Organismer som inte behöver förflytta sig för sin existens behöver heller ingen hjärna.

Han pratar ganska fort (ca 17 min, men det är som sagt underhållande!)

(kolla tjejen som staplar burkar vid ca 5 min! Hinner ni med?)

http://www.ted.com/talks/daniel_wolpert_the_real_reason_for_brains

"Livet är en gåva, tiden är till låns." P. Strang

Anmäl
2016-02-18 10:19 #1 av: Magi-cat

Om det är så, att rörelser och utvecklingen av vår eminenta hjärna hänger intimt samman och beror av varandra, måste det ha stor betydelse än idag.

Jag tänkte på det här i samband med en tråd på Förskolan där det diskuteras tankar om och runt förslag om att ta bort ämnet slöjd till förmån för IT och ekonomi. 

Att fysisk aktivitet i form av motion är viktigt för hjärnans hälsa har blivit allt mer accepterat. Men är inte all motorik av betydelse för hjärnan och för inlärning?  

Jag är av uppfattningen att t.ex. musik inte enbart är underhållning och därmed bortkastad tid ur lärohänseende, utan att musik och språk hör intimt samman och att musik berikar hjärnan och inlärandet.

Hur det är med slöjd (statligt finansierad "tillverkning av smörknivar") vet jag inte mer exakt och ämnet kan säkert moderniseras, men varför inte göra det och använda motorik och kreativt skapande till något lärorikt utvecklande?
Hjärnan blir glad av att skapa - det vet jag i alla fall. Och det som är bra för hjärnan är bra för inlärningen....

Till tråden om slöjd här.

"Livet är en gåva, tiden är till låns." P. Strang

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.