Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 927 ggr
Magi-cat
2016-02-18 07:00

Hjärna och rörelser

Neuroscientist Daniel Wolpert framför på ett verkligt underhållande sätt sin teori att hjärnan utvecklades - inte för att tänka, minnas eller känna utan för att kontrollera rörelser. Allt handlar om att påverka världen utanför och kontrollera muskelrörelser.

Organismer som inte behöver förflytta sig för sin existens behöver heller ingen hjärna.

Han pratar ganska fort (ca 17 min, men det är som sagt underhållande!)

(kolla tjejen som staplar burkar vid ca 5 min! Hinner ni med?)

http://www.ted.com/talks/daniel_wolpert_the_real_reason_for_brains


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-02-18 10:19
#1

Om det är så, att rörelser och utvecklingen av vår eminenta hjärna hänger intimt samman och beror av varandra, måste det ha stor betydelse än idag.

Jag tänkte på det här i samband med en tråd på Förskolan där det diskuteras tankar om och runt förslag om att ta bort ämnet slöjd till förmån för IT och ekonomi. 

Att fysisk aktivitet i form av motion är viktigt för hjärnans hälsa har blivit allt mer accepterat. Men är inte all motorik av betydelse för hjärnan och för inlärning?  

Jag är av uppfattningen att t.ex. musik inte enbart är underhållning och därmed bortkastad tid ur lärohänseende, utan att musik och språk hör intimt samman och att musik berikar hjärnan och inlärandet.

Hur det är med slöjd (statligt finansierad "tillverkning av smörknivar") vet jag inte mer exakt och ämnet kan säkert moderniseras, men varför inte göra det och använda motorik och kreativt skapande till något lärorikt utvecklande?
Hjärnan blir glad av att skapa - det vet jag i alla fall. Och det som är bra för hjärnan är bra för inlärningen….

Till tråden om slöjd här.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: