Annons:
Etikettövrigt
Läst 1037 ggr
jayone
2/19/16, 4:37 AM

ömmhet och dommningar i käken

Hej har haft problem med dommningar i käken i ca tre månader nu, på senare tid har dommningarna börjat avta. Istället har det börjat att ömma ilbland på framsidan av hakan (hakspetsen) och ibland på sidorna …. ömmheten går precis längs med käklinjen längst ned på båda sidorna. Var hos läkaren här om dagen han kände efter lite i munnen och kollade om det var ömmt där (det var det inte) med det konstanterade han att det inte var en inflammation …han kunde inte göra mer än så, om det blev värre skulle jag komma tillbaka. Undrar om någon haft något liknande eller kanske kan ha någon aning om vad det kan vara ? man blir ju lite smått orolig Mvh

Annons:
Farwuq
2/19/16, 7:22 AM
#1

Jag har problem med trigeminusneuralgi av och till. Hos mig är det oftast kyla som triggar problemen.

Känner du igen dig i detta: http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=3375

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2/19/16, 7:26 AM
#2

Hej! Det låter besvärligt! 

Vad bra att du varit hos läkaren! Eftersom han inte kunde ge dig några råd eller tala om vad det är, tycker jag du ska höra av dig igen för en närmare utredning! Det kan vara så mycket, även t.ex. sammanpressade käkar under natten.

Men framför allt: Ta ny läkarkontakt, du ska inte behöva vänta längre när du haft det så länge!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/19/16, 11:45 AM
#3

#1 Trigeminusneuralgi är verkligen besvärligt. Det kommer dock oftast i smärtsamma attacker, och jag uppfattade det som om TS hade mer ihållande och långvariga besvär, inte attackvisa. De flesta får den också bara på ena sidan.

edit: bra länk, tack!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2/19/16, 12:20 PM
#4

Jo men även om det är ihållande eller lätt molande så kan det likväl vara samma nerv som inte mår bra.
Att skaffa sig lite extra kunskap om en förfärlig sjuka är bara nyttigt.
👍

Det känns ungefär som inflammerade tandrötter.
😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

jayone
2/19/16, 12:43 PM
#5

Nä det är ingen konstant smärta den sitter i från kvällen oftast till dagen efter, lagade en visdomstand som var på gränsen att gå och laga. Pga att hålet var nästan igenom till nerven. Kanske det är nerven som håller på att dö ? Tandläkaren sa att nerven kanske skulle dö  ….vet inte hur det yttrar sig

Magi-cat
2/19/16, 12:46 PM
#6

#5 Fråga din tandläkare! De kan ofta mycket om Nerver och komplikationer!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2/19/16, 7:20 PM
#7

Tandläkaren menad nog den grenen som gick upp i tanden; inte Trigeminus själv, det vore katastrofalt..

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

jayone
2/19/16, 10:05 PM
#8

är inte så säker på att tandläkaren som jag går hos är så duktig, nämde det här med dommningarna och han verkade inte så intresserad av att undersöka det närmare. Finns det typ någon speciell sjukvårdsupplysning för dom som har problem med tänder ?

Farwuq
2/20/16, 8:14 AM
#9

Om det är nerverna så borde du tala med en neurolog?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2/20/16, 8:22 AM
#10

Det mest praktiska är nog att kontakta vårdcentralen igen och be att de gör en utredning! Där kan neurolog m.m. ingå som du i så fall får remiss till.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: