Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 1409 ggr
Magi-cat
2016-02-20 08:52

Spåra Alzheimers tidigt - ny svensk metod

Forskare vid Uppsala Universitet har tagit fram en ny metod att tidigt spåra Alzheimers sjukdom och även att följa upp den.

Metoden bygger på att man använder antikroppar som fäster på det specifika protein som är förstadium till de  amyloida plack som kännetecknar Alzheimers.

Dessa antikroppar kan ta sig in i hjärnan så man kan spåra tidiga tecken på sjukdomen. Den här metoden är mycket mer effektiv och specifik än tidigare använda diagnosverktyg.

Metoden med antikroppar skulle också kunna användas vid t.ex. Parkonsons, bipolär sjukdom eller depression. Känner man till vilket protein som är inblandat kan man skräddarsy en antikropp som fäster på det specifika proteinet och på så sätt upptäcka sjukdomen.

Beträffande Alzheimers finns det ännu ingen behandling mot sjukdomen, men man menar ändå att det är viktigt att upptäcka den tidigt.

Metoden är hittills bara studerad på möss

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nya-metoden-som-tidigt-kan-spara-alzheimer?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-02-20 08:54
#1

Förstadier till Alzheimers kan börja årtionden innan sjukdomen ger sig till känna. Varför är det så viktigt med tidig diagnos om man ändå inte kan göra något? Skapar det inte bara en massa oro och kanske risk för depression?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-02-20 10:15
#2

Jag tycker det är väldigt bra att veta. Dels går det att sätta in bromsmediciner i rättan tid, dels går det att ordna upp alla sina affärer och ställa sig i kö till någon form av boende för den dag en inte kan ta hand om sig själv. 

Jag har själv alzheimers i familjen och har kollat mig, för säkerhets skull, men skulle gärna ta det här testet också ifall jag fick en chans. Nu i efterhand förstår jag bättre mina drabbade släktingars beteende. De var inte skvatt galna, de var bara sjuka 😃

Maria
2016-02-20 10:34
#3

Jag vet i sjutton om jag hade velat veta?

Eftersom det ännu inte finns någon bot så känns det meningslöst. Däremot kan jag ju förstå att i forskningssammanhang att det kan vara viktigt att följa för att i framtiden kanske hitta ett botemedel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[NeferNefer]
2016-02-20 10:58
#4

En annan orsak till att det är bra att veta tidigt är för alla omkring en. Det ingår i sjukdomsbilden att själv inte fatta att en är sjuk. De kanske misstänker, men de döljer det väl genom att skriva upp saker som de ska komma ihåg in absurdum och tusen andra små knep. Men de är inte sjuka, minsann! Som det senaste fallet i min familj. Vi andra försökte på alla sätt locka med x till läkaren: "Det är bra med en hälsokoll i alla fall!" - "Jag är inte sjuk!", men vi får ju (tyvärr, i såna här fall) inte tvinga folk till läkaren mot deras vilja. Inte förrän x ställde till det riktigt rejält och blandade in vilt främmande människor - och polisen fick komma på blåljus och hämta x! - lyckades vi få till läkarundersökning, som ledde till demensutredning. Då hade alzheimern redan gått väldigt långt. Vi anhöriga hade kämpat, tjatat, bönat, bett, städat undan, vädjat hos hyresvärd, förhandlat med irriterade grannar, skött x:s ekonomi och allt annat, etc etc, i år vid det laget.

Så, finns det en risk att en person kan drabbas av alzheimers sjukdom och den tidigt kan göra ett test, så ser jag en enorm poäng med det, för de anhörigas skull. Hellre hade jag sett att x hade varit medveten, gått till läkare i tid och fått bromsmediciner mycket tidigare, och vi hade sluppit allt detta tjafs och allt jobb vi har fått lägga ner … Dessutom hade x fått rätt till hemtjänst mycket tidigare, vilket också hade underlättat. Det går ju knappast att söka hemtjänst åt en person som säger sig vara frisk och som inte har fått någon diagnos (än).

Så visst, folk kan säga att de vill inte veta, men jag vill veta. Dels för min egen skull, men främst för att jag vill inte utsätta mina kära för att gå igenom det här bara för att jag "inte ville veta" …

Maria
2016-02-20 11:04
#5

#4 Jag förstår hur du tänker men samtidigt så är det ju ändå den enskildes beslut att göra detta tidigt i livet och då tror jag att det handlar mycket om personlighet.

Vissa människor vill veta och går till doktorn i tidigt stadium och detta är givetvis bra för den enskilde och för anhöriga. Men så finns det de som förtränger och väntar. Det gäller alla sjukdomstillstånd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lisabet
2016-02-20 14:02
#6

Det finns teorier om att alzheimers egentligen är diabetes typ 3. Om så är fallet, så är det visst behandlingsbart, om man får veta det i tid.

http://www.kostdemokrati.se/science/2012/09/20/alzheimer-ar-egentligen-bara-typ-3-diabetes-visar-ny-forskning/

Annons:
[NeferNefer]
2016-02-20 17:21
#7

Det var en märklig vetenskaplig artikel … särskrivningar och språkfel … 🤔Jag hade väl väntat mig lite mer, exempelvis att någon hade korrekturläst texten.

"Över tiden, dessa lipider byggas upp i hjärnan" 🤔"Insulin känslighet och insulin brist"

(För övrigt har tydligen Kostdemokrati påstått att det inte finns någon skillnad mellan GMO-majs och GMO-fritt majs, visar en snabb sökning på nätet)

Magi-cat
2016-02-20 17:57
#8

#7 Google-översatt. Den blir verkligen svårläst.

Ingen av direktlänkarna leder rakt till studien heller.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-02-20 18:30
#9

Åter till trådens ämne. Jag ser fram emot att den börjar testas på människor i stället för på oskyldiga djur. Det kan ju bli väldigt fel, nämligen (http://forskautandjurforsok.se/fakta/argument/ ) … men förhoppningsvis funkar det även på människor, så alla som är det minsta oroliga får ett enkelt sätt att kolla risken 👍

Magi-cat
2016-02-20 18:33
#10

Eller en odlad minihjärna?

Odlad hjärna

Forskare har lyckats odla fram en mänsklig minihjärna, stor som ett suddgummi. Odlade hjärnor skulle kunna betyda mycket för forskningen om t.ex. Autism, Alzheimers och Parkinsons sjukdom. Om det är en minihjärna med organisation är det steget bättre än vad man nu har tillgång till.

Det är lite oklart ännu hur mycket den odlade hjärnan "kan" eftersom den information som släppts är ganska knapphändig.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-har-lyckats-odla-en-fullt-utvecklad-mansklig-hjarna-i-ett-laboratorium

Rimligen sparar man också många försöksdjur.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-02-20 18:37
#11

Oj … 😮

Upp till toppen
Annons: