Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Vetenskap; forskning; teorier

Multitasking dödar hjärnan

2016-02-23 09:34 #0 av: Niklas

"A study at the University Of London showed that subjects who multitasked while performing cognitive tasks experienced significant IQ drops. In fact, the IQ drops were similar to what you see in individuals who skip a night of sleep or who smoke marijuana."

http://observer.com/2016/02/multitasking-is-killing-your-brain/

Läskigt. Det här har jag gjort, och gör, väldigt mycket även fastän jag försöker låta bli.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2016-02-23 09:37 #1 av: Magi-cat

Ooops! Så pass...

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2016-02-23 09:49 #2 av: VSK

Jag kände till detta. 

Jag försöker "unitaska" så mkt det går. Detta då kronisk smärta bombarderar hjärnan med information så det räcker och blir över. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. 
Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2016-02-23 10:11 #3 av: Farwuq

#2 Jag vet hur det är.
Ledsen

Min pillersamling är något extra.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2016-02-23 10:14 #4 av: VSK

Ledsen

Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2016-02-23 10:20 #5 av: Tride

Jag lärde mig för många år sedan att vi kan bara göra en sak i taget.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Anmäl
2016-02-23 10:33 #6 av: VSK

Man kan ju alltid referera till datorns värld. Det finns en anledning till att mångkärniga processorer är att föredra vid multitasking. För mig känns detta helt naturligt. 

Anmäl
2016-02-23 12:39 #7 av: Niklas

Ett till citat från artikeln:

"For men, multitasking can drop IQ as much as 15 points, essentially turning you into the cognitive equivalent of an 8-year-old."

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2016-02-23 15:28 #8 av: Tride

Aha. Nu förstår jag varför många vuxna pratar som 8-åringar.Gapskrattar

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Anmäl
2016-02-23 16:55 #9 av: Maria

Jag har varit väldigt bra på det men förmågan försvann efter min hjärnoperation. En del IQ ocksåSkrattar men det kanske har sin förklaring i "innan" med andra ord och inte operationen...

/Maria

Anmäl
2016-02-23 17:16 #10 av: Scorpio97

Jag gör det hela tiden.... Får kanske tänka på det då. 

//Jessie

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.