Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 864 ggr
Magi-cat
2/25/16, 10:00 PM

Hopp för blinda med ny teknik?

Det är bäst att betona att denna teknik är på ett tidigt forskningsstadium och man vet ännu inte om det kommer att fungera.

Tekniken går i korthet ut på att använda optogenetik för att modifiera Neuron så att de kan slås av och på med ljus. Försök har gjorts med möss och apor 😕 och står nu inför att prövas på människor.

15 personer med retinitis pigmentosa, en sjukdom där näthinnan degenererar och den drabbade får allt sämre syn och t.o.m. kan bli blind, kommer att behandlas.

Planen är att införa ljuskänsliga gener i Neuron i ögats ganglion-celler som överför information från retina (=näthinnan) till hjärnan. Eftersom patienternas näthinna degenererat hoppas man på detta sätt kunna koppla förbi de förstörda cellerna så att ganglioncellerna svarar direkt på ljus.

Om allt går som man hoppas kommer patienterna att få bättre syn men de kommer bara att uppfatta en monokrom värld, troligen inte i färger.

Om försöket blir lyckat har man planer på att använda optogenetik vid flera sjukdomar, t.ex. Parkinsons.

http://www.sciencealert.com/doctors-plan-to-use-a-groundbreaking-technique-in-humans-for-the-first-time-to-treat-blindness

Originalartikel: https://www.technologyreview.com/s/600696/in-first-human-test-of-optogenetics-doctors-aim-to-restore-sight-to-the-blind/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Wowy
2/25/16, 10:11 PM
#1

Jag hatar djurförsök. :(

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Magi-cat
2/25/16, 10:13 PM
#2

#1 Jag förstår dig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2/26/16, 9:16 AM
#3

Jag förstår också att man avskyr djurförsök men samtidigt så hade vi inte varit så "bra" inom sjukvård utan dessa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: