Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 3786 ggr
Magi-cat
2016-02-27 16:04

Tänk på hjärnan - ät choklad!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Goda nyheter får man aldrig för många av, i alla fall inte om de innehåller CHOKLAD! 😛

Att (mörk) choklad är bra för hjärthälsan är känt sedan tidigare, men enligt nya rön är choklad även bra för hjärnan och kan skydda mot t.ex. Alzheimers.

968 försökspersoner i åldrarna 23 - 98 fick dels svara på hur ofta de åt choklad och annan mat och dels delta i ett test gällande hjärnfunktion. Det visade sig att de som åt choklad oftare presterade bättre!

Hur chokladen leder till bättre hjärnfunktion är inte känt. Kanske ökar den blodflödet till hjärnan. 

Det finns säkert en del att diskutera kring metod och ett som annat, men det kommer jag inte att göra utan glatt ta till mig chokladbudskapet! 

Och tänk om gamla på ålderdomshemmen kunde få en god kopp choklad - för hjärnan, humöret, trevnaden och för att det är gott!

Och givetvis fairtrade!

http://www.huffingtonpost.com/entry/chocolate-brain-function_us_56cdb05be4b0928f5a6dc59f?hootPostID=97a104f90a29a97628f78486d2ec7cb2

bilder från www.pixabay.som


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
surikatflicka
2016-02-27 16:07
#1

Underbart!

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Anonym783
2016-02-27 16:13
#2

Choklad ska även hjälpa när man studerar, har jag läst :) men goda nyheter 😋🍫

Hakuna Matata.

Sabinan
2016-02-27 16:33
#3

Härligt, precis som jag alltid känt på mig.
Choklad är nyttigt och får en att må bra.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Niklas
2016-02-28 09:50
#4

För mig fungerar choklad även kraftigt uppiggande. Äter jag en halv mörk chokladkaka vid middagstid kan jag inte somna förrän efter 2 på natten. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2016-04-04 12:35
#5

Choklad blir bara bättre och bättre! 😛

Enligt en studie vid Swinburne University of Technology i Australien blir man lugn och tillfreds av mörk choklad.

Det är polyfenolerna, en typ av antioxidanter, man tittar närmare på. 

http://illvet.se/manniskan/kroppen/choklad-gor-dig-lugnare-och-mer-tillfreds?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_4_3_women_nonabo&utm_content=artikel


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sabinan
2016-04-04 12:42
#6

#5 Åh, så bra. 🙂
Just mörk choklad är så mäktigt att man knappt kan föräta sig på det, själv "orkar" jag aldrig äta mer än ett par bitar, sen blir man nöjd och "mätt" på smaken 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Annielle
2016-04-04 13:38
#7

Mina hjärnfunktioner verkar tyvärr inte bli bättre av choklad, uselt minne, koncentration och inlärning lik för bannat! 😕

Jag blir spänd och stressad av mörk choklad, äter jag en till två rutor på kvällen är jag klarvaken minst till två på natten eller längre…

Men de har tydligen börjat att ge de som bor på äldreboenden mörk choklad på kvällen för att de ska sova bättre (minskat sömnmedicinanvändandet) vilket tydligen fungerar…

Mycket bättre och trevligare än sömnmediciner för dem i allafall.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[NeferNefer]
2016-04-08 08:41
#8

Ekologiskt och fairtrade, självklart. Då är det dessutom bra för själen och samvetet, för att inte tala om naturen och andra människor. 👍

Magi-cat
2016-04-08 08:45
#9

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sabinan
2016-04-08 13:58
#10

#8 Ja, jag håller med dig. Det kan man unna både sig själv och vår omgivning 🌺

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annielle
2016-04-08 15:19
#11

#8

Håller definitivt med dig också 🙂, glömmer dock lätt av att tänka på det när det kommer till crawings efter mjölkchoklad ibland när jag är och handlar😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
2016-04-08 15:29
#12

Ibland slinker det ner en Fazers blå…😞eller två…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-04-08 15:59
#13

Fazers blå är ju såååå… *dreglar okontrollerat* … goood … 😛

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Annielle
2016-04-08 18:50
#15

Nä, Fazers choklad har jag aldrig förstått mig på faktiskt! Marabou Schweizernöt ska det helst va, eller Ritter Sport helnöt 🤤😞

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Niklas
2016-04-11 10:44
#16

Alltså, det måste ju vara riktig choklad om det ska fungera. Michel Cluizel till exempel. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sabinan
2016-04-12 01:53
#17

Själv älskar jag Valrhona 😍
Ibland brukarköpa deras choklad som ligger i engångsförpackningar. Känns lyxigt och att jag skämmer bort mig själv men sånt kan få en att må bra då och då 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Magi-cat
2016-04-22 12:30
#18

Hittade en artikel om hur man med hjälp av habitation technique blir av med sina choklad cravings.

Det är Michael Mosley (han med 5.2, ni vet) som berättar om en studie där försökspersoner fick föreställa sig hur de smakade, tuggade och åt choklad. En grupp gjorde det 3 gånger, en annan grupp 30 gånger.

Den grupp som föreställt sig chokladätandet 30 ggr åt 40 % mindre av riktig choklad som de sedan serverades. De var "mätta".

När vi först äter något vi är sugna på, aktiveras hjärnans belöningscenter och Dopamin utsöndras. Men ju tätare det händer, desto mindre belöning blir det och till sist bryr sig inte hjärnan. Den har blivit van.

"Cravings are essentially our brain’s way of telling us we need something when actually we don't."

http://www.medicaldaily.com/appetite-suppressant-food-cravings-mind-trick-377917

Kontrollera choklad?? Näääeeee…we want more….😛 (stoppar skyndsamt in en stor bit i munnen.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-04-22 12:36
#19

Choklad ska inte kontrolleras. Det ska konsumeras. (Utom kvalitetskontroller och fairtrade- och ekologiskt-jordbrukskontroller, förstås!)

Magi-cat
2016-04-22 13:25
#20

Det var rätta orden! 😍👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-11-12 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Enligt något oklara (men vem-bryr-sig!) källor, var det Chokladens dag igår! Så vi som missade det tänker naturligtvis på Hjärnan och frossar dubbelt upp i choklad idag! (Liksom alla andra dagar….hrrmm…)

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/har-du-atit-choklad-idag-om4376965.aspx

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
2016-11-12 17:49
#22

Jag åt mindre choklad i går än vanligt faktiskt! Men har kompenserat för det i dag innan jag läste i denna tråden om att det var chokladens dag igår.

Ja, inte märktes det på stan att det var chokladens dag på något sätt i alla fall, kanelbullens dag går aldrig att missa när det till och med säljs kanelbullar utanför vissa butiker.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[NeferNefer]
2016-11-12 19:08
#23

Jag tycker att alla dagar är Chokladens dag … och Nefers dag … 😎och Nefers dag firas bäst med choklad, som av en slump 😇

Magi-cat
2016-11-12 19:37
#24

😉👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-11-15 15:18
#25

"Genom att äta mer choklad gynnar vi våra kognitiva funktioner såsom minne, inlärning, problemlösning, uppmärksamhet och koncentration.
Forskarna tror bland annat att det är flavonoider, en grupp antioxidanter, i chokladen som ligger bakom de positiva effekterna.

Källa: Livsmedelsverket"

Citerat ur Må Bra-tidningen 2016 nr 12

Tänk ändå vad bra Livsmedelsverket kan få till det, ibland. 😇


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skorpion76
2016-11-19 05:53
#26

Mörk choklad är gott också!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Magi-cat
2016-11-19 07:18
#27

all choklad är god. 🙂😛

om det inte är gott är det inte choklad


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Skorpion76
2016-11-19 11:24
#28

#27 Jo, det är ju klart!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annielle
2016-11-19 15:03
#29

#27

Håller inte riktigt med, budgetchoklad som Ica basics choklad är inte mycket att hurra för fast det är choklad tyvärr!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
2016-11-19 15:44
#30

#29 Det har du ju alldeles rätt i förstås! ☺️🤐
Hade förträngt den…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
2016-11-19 16:10
#31

Ja, det är sådant som händer när man inte äter sådan choklad! 🙂

Har en kompis som äter den som inte bryr sig mycket om kvalte´ på saker och ting….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
2017-04-13 11:27
#32

"30 gram mörk choklad om dagen kan öka inlärningsförmågan hos äldre."

källa: Må Bra-tidningen 2017:05, med hänvisning till CNBC


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Choklad
2017-04-20 11:23
#33

Jag äter nästan bara Fazers choklad då jag vill slippa palmoljan så mycket som det går. Och Fazer är lagom sött, Marabou t ex är ettrigt sött. 

Choklad med nötter i är min favorit just nu. jag  äter mörk choklad för det mesta,  men det är så bittert så jag tycker inte det är gott.  Å andra sidan blir man "mätt" efter en eller två bitar. 

Jag älskar choklad, har alltid gjort och kommer alltid att göra 

En bit mörk choklad i en kopp varm mjölk är supergott 😛

U R us

Annielle
2017-04-20 14:21
#34

#33 Vad märkligt! Jag klarar inte av just Fazers choklad över huvud taget eftersom jag upplever den alldeles för sliskig och söt! 🤔

Marabous Schweizernöt äter jag ju där emot hemskt gärna. 😍

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Choklad
2017-04-21 11:01
#35

# 34

Ja det är nog "smaken som baken"  . den är ju delad 😃Men kanske Marabou har gått ner i sockermängd?  Det var länge sedan jag åt marabouchoklad.

U R us

Annielle
2017-04-21 14:41
#36

Jag kollade upp sockermängden i Fazers nötchoklad och Marabous schweizernöt nu🤓

Skillnaden är att Schweizernöten innehåller 4 gram mer socker per 100 gram, så det borde ju inte märkas med den lilla skillnaden…

Något annat är det uppenbarligen som gör att jag ändå upplever Fazers choklad som sötare och långt i från lika god…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Choklad
2017-04-22 10:03
#37

Ja det är konstigt att det kan märkas, men vad är det för sorts socker de har i? Måste kolla jag också, kan ju vara ens smaklökar som  ställer till det. Men 100 g socker det är ganska mycket och chokladkakor brukar ligga på 200-250 gram om jag minns rätt. 

Sedan finns det ju det mörka chokladet, med 75% och uppåt, men det är inte gott, bara bittert. Om det inte har någon smak , det med limesmak och mintsmak är gott.  Men det är nog rätt mycket socker i det också, jag har inte kollat

U R us

Skogsväsen
2017-04-22 10:22
#38

För ett par år sedan så dog min smak för marabou mjölkchoklad, jag vet inte om de ändrade något i deras recept eller vad det var. (Den enda choklad jag tycker om är mjölkchoklad). Så när jag smakade på Fazers mjölkchoklad så blev jag som frälst, älskar att ha den i kylskåpet och sedan ta 2-3 rader kall choklad. Yum!

Det jag undrar dock är ifall det endast är mörk choklad som är bra för hjärnan eller även mjölkchokladen? 😊

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annielle
2017-04-22 12:10
#39

#37 Nej nej, nu missuppfattade du det helt! Marabous choklad innehåller 4 gram socker mer än Fazers choklad per 100 gram chokladkaka! Det vill säga marabous innehåller 49 gram socker per 100 gram , medan Fazers innehåller 45 gram socker per 100 gram.

Borde väl vara vanligt raffinerat rörsocker i båda?!? 

Jag gillar mörk choklad också, behöver inte vara smaksatt för min del alls faktiskt. Är lite olika hur mycket socker de innehåller, men en favorit jag har som "endast" ligger på 70% kakao (Änglamarks ekologiska från Coop) innehåller 27 gram socker per 100 grams chokladkaka, så ja det är rätt mycket socker det med, men de flesta äter ju inte en hel sådan chokladkaka på en gång vilket man ju lätt kan göra när det gäller mjölkchoklad så 🙂

Äter även en 85%-ig choklad av märket Vivani regelbundet, den innehåller däremot bara 14 gram socker per 100 gram chokladkaka, så klart bättre ur sockersynpunkt!🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
2017-04-22 12:13
#40

#38

Det brukar främst vara så mörk choklad som möjligt som man syftar på när det gäller hälsoeffekter, men jag har även sett någon studie som visade att till och med mjölkchoklad visade hälsoeffekter, om det var just hjärnan det gällde minns jag dock inte.

Men skulle ändå ta det med en stor nypa salt angående mjölkchoklad och all ohälsosamt socker man får i sig med den.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Skogsväsen
2017-04-22 13:22
#41

#38 haha ja det är sant, man kan inte förbigå de andra ingredienserna. Men vad kul att choklad även har lite goda egenskaper.  😃

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annons:
Magi-cat
2017-11-11 07:36
#42

Puttar upp tråden eftersom det är chokladens dag idag! 🌺❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
2017-11-11 08:44
#43

#42 Det är det väl alla dagar?!? 😉I alla fall för mig! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
2017-11-11 08:45
#44

Samma här! 😃 Men det får väl bli en extra bit idag…😛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Rhonda]
2017-11-11 09:05
#45

Jag äter choklad för att det är gott - om hjärnan blir större, mindre, smartare det bryr jag mig inte om 😂

Magi-cat
2017-11-11 09:06
#46

Du får en glad hjärna på köpet. 😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Rhonda]
2017-11-11 09:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

#46 Och mun 😂

Magi-cat
2017-11-11 09:11
#48

Bra skylt, det där! 😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-02-12 09:20
#49

Minsann. Branschen använder tvivelaktiga metoder och betalar positiva studier. 😕 Industrifinansiärerna jobbar tätt ihop med forskarna. Aktörer inom livsmedelsindustrin försöker också smutskasta oberoende forskning.
Hade jag aldrig kunna ana.
(Ironi)

"Företag inom livsmedelsbranschen satsar mycket pengar på att finansiera vetenskapliga studier som gynnar de egna produkterna. Fenomenet är stort till exempel i USA, men gäller också Europa och andra delar av världen. En expert uppmanar allmänheten att vara skeptisk."

"Det blir alltså för förenklat att på basis av sådana här studier säga att mörk choklad skulle vara nyttigt.

– Det finns en liten skillnad mellan att granska chokladen eller att granska flavonoiderna i chokladen. Och publiken, eller journalister som granskar vetenskapliga studier, kan ha svårt att inse det tillräckligt tydligt.

Och chokladtillverkarna drar förstås nytta av liknande missförstånd."

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/02/12/minskar-choklad-sjukdomsrisken-orsakar-coca-cola-inte-fetma-livsmedelsindustrin


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
2018-02-18 11:01
#50

Ja tyvärr är det ju svårt att lita på forskning över huvud taget! 😡Helt vidrigt rent ut sagt! Behöver jag nämna läkemedelsindustrin liksom?!?😮 Oavsett så lär ju mörk choklad vara nyttigare än mjölkchoklad som innehåller större mängder socker.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
2018-08-12 10:51
#51

Mer studier om chokladens nytta för hjärnan!

"Forskningen fastslår en märkbar förbättring av den kognitiva förmågan. Det vill säga bland annat att minnas, orientera sig i tid och rum, lösa problem, använda siffror och språk med mera. Detta gäller framför allt äldre som äter flavanoler.

Försöken visar även en positiv effekt på uppmärksamhet, snabbhet i tanke, arbetsminne och verbal förmåga. 

Forskarna konstaterar att effekten märktes mest hos äldre som börjat visa enbart smärre tecken på minskad förmåga."

https://www.expressen.se/nyheter/ny-studie-choklad-rena-godsaken-for-ditt-minne/

Framför allt är det gott. Och gamla behöver goda saker. Och alla andra också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-01-03 16:39
#52

Så här in på det nya året kan det vara bra att påminna sig om goda vanor och goda saker, dvs CHOKLAD!

Studier visar att choklad förbättrar vår förmåga att koncentrera oss och ta in information. Det ska vara flavonolerna i chokladen som bidrar till den effekten.
"– Att äta ca 30 gram choklad per dag, eller omkring 150-200 kalorier, har en mängd olika fördelar. "

(Bara 30 gram? 😮 )

Mörk choklad är också bra för hjärtat och kan ge sänkt blodtryck och lägre risk för blodproppar.

Till råga på allt ska choklad vara bra för hy, tack vare sina antioxidanter.

https://www.epochtimes.se/Forskning-Choklad-ar-bra-for-hjarnan-och-andra-organ

Jag tar genast till mig denna värdefulla forskning och flerdubblar för säkerhets skull dosen. 👼🍫


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-11-11 09:25
#53

Idag är det chokladens dag. 🤗🍫


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: