Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 1207 ggr
Magi-cat
2016-03-04 15:37

Ignorera intryck är (också) viktigt

Ser du T:et i länken?

http://www.iflscience.com/brain/master-art-ignoring-psychology-experiment

Antagligen gör du det, efter en kortare eller längre stund.

Att behärska ignorering, utsortering, är bra vid fokusering, särskilt om man söker efter något speciellt, enligt forskning vid John Hopkins University.

Det underlättar om man får ledtrådar till vad man ska söka efter, men det underlättar faktiskt mer att veta vad man inte ska söka efter, ignorera, visar det sig.

I två experiment skulle försökspersonerna finna bokstäverna "B" och "F" i ett sammelsurium av bokstäver på en skärm. En del gånger fick de veta vilken färg bokstäverna inte hade, ibland fick de ingen ledtråd.
De som fick en hint om färgen hittade bättre än de andra, vilket kanske inte förvånar. Ju fler gånger experimentet utfördes, desto snabbare hittades bokstaven med hjälp av ignorering av en färg.

Det låter kanske självklart, men man tror att hjärnan har kapacitet att trycka ner givna stimuli och lära sig bemästra den förmågan allt bättre.

Ignorering är alltså den andra sidan av aktiv fokusering.

Att träna denna förmåga kan vara värdefullt för personer med arbeten där det är viktigt att snabbt sortera bort distraktioner bland en mängd stimuli, som radiologer. För att inte tala om de som checkar bagage på flygplatsen…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2016-03-04 15:53
#1

Åh det är något jag tränar på jobbet dagligen.

Jag behöver vara ganska koncentrerad framför datan på jobbet och delar rum med två arbetskamrater plus att patienter kommer in och pratar och bokar tider.

Med tiden har jag blivit riktigt bra på att kunna stänga av men i början var det jobbigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-03-04 15:59
#2

Lite mer om att ignorera: Det är bra för minnet eftersom en distraherad hjärna är en glömsk hjärna.

Här handlar det om att vi normalt bara kan hålla ett visst antal enheter samtidigt i arbetsminnet.

Men en del bemästrar väsentligt fler enheter i aktivt arbetsminne. Hur bär de sig åt?

En studie utförd av forskare vid Simon Fraser University pekar mot att det handlar om skillnader i att bearbeta intryck där en del har större fallenhet när det gäller att ignorera distraktioner.

När det gäller minne är uppmärksamhet viktig eftersom det vi riktar uppmärksamhet mot kan användas och lagras i hjärnans minne. Men att ägna uppmärksamhet innefattar också den andra sidan: att ignorera distraktioner, det oväsentliga.

Studien visade att de personer som hade låg arbetsminneskapacitet var sämre på att trycka ner distraktioner. Så arbetminnets kapacitet kanske inte handlar så mycket om hur mycket relevant information vi håller i minnet utan hur mycket vi kan trycka bort, ignorera.

I alla fall är det inte bra att bli distraherad….

http://blogs.scientificamerican.com/mind-guest-blog/ignoring-stuff-is-good-for-your-memory/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-03-04 16:03
#3

#1 Vad skönt att det funkar!

Det är lite kluvet det där, för det blir lätt en stress om det är för mycket störningsmoment.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-03-04 16:03
#4

Väldigt intressant.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-03-04 16:22
#5

Det är egentligen inget nytt, det kallas signal och brus, men numera kan man se mer vad som verkligen händer i hjärnan. Samtidigt har det i vårt allt brusigare samhälle blivit allt viktigare att hantera.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Moalinn
2016-03-04 17:44
#6

Mycket intressant. Har märkt att jag ser detaljer före helheten, går jag ut ur ett rum kan jag säga om en tavla hängde snett - men jag kan inte säga vad tavlan föreställde, till exempel. Jag såg T:et direkt i länken i #0, utan att ens behöva läsa instruktionerna. Nu i efterhand kan jag säga att grejerna/vinklarna eller vad man ska kalla dem hade olika färger men jag kan inte säga vilka färger eller vilken färg T:et var (annat än att det inte var rött, för det läste jag i instruktionerna senare). Detta har varit ett jättestort problem för mig i skolan när man behövde göra bokrecensioner och liknande, att försöka sammanfatta något är så gott som omöjligt.  Filmer tycker jag är tråkiga för jag minns sällan hela handlingen utan bara vissa delar.

Hjärnan är väldigt intressant egentligen. Borde lära mig mer i och med att jag har både Autism och Epilepsi. Mycket bra sajt det här måste jag säga! 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Magi-cat
2016-03-04 21:33
#7

#6 Tack för dina synpunkter och att du delar med dig av dina erfarenheter! Alla är vi lite lika och lite olika och det är alltid intressant att höra från andra.
Visst är hjärnan intressant, kul att du gillar sajten! 🙂

Själv är jag nog så att jag bara ser helhet och missar (nästan) alla detaljer. 🤪 Vägbeskrivningar t.ex. är ofta bortkastade på mig. Om någon säger "det gula huset nedanför backen" kan jag se frågande ut "är det ett hus där" - fast jag åkt förbi massor med gånger….
Fast - det beror på…om jag sett ett djur någonstans brukar jag komma ihåg det…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2023-02-12 13:16
#8

Puttar upp ett ämne som kan vara lite intressant. 🙂🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: