Annons:
Etikettsocialhjärna
Läst 2771 ggr
Magi-cat
2016-03-04 16:33

Milgrams auktoritetstest

Det här är ett av de mest kända socialpsykologiska experimenten. (Jag går inte närmare in på dem, egentligen en serie experiment, här.)

Så här, i korthet:

Milgrams autoritetsexperiment (kallas även lydnadsexperiment)utfördes ursprungligen1961. Hur långt går människor i lydnad inför en auktoritet?

Försöksperson fick veta att det rörde sig om ett inlärningsexperiment. Han eller hon skulle ge elektriska stötar till en person som skulle svara på frågor. Det var givetvis inga riktiga el-stötar och den personen som fick "stötarna" var skådespelare och reagerade, syn- och hörbart, med smärta när han svarade fel och fick stötar.
Ändå fortsatte många av FP att utdela stötar, fast de verkade förorsaka smärta. FP blev också tillsagd av auktoriteten att öka strömstyrkan, så småningom ända upp till dödligt område och en del fortsatte, bara för att de blev tillsagda. 

Fler FP avbröt och vägrade ge stötar om de kunde se den lidande personen och färre om den var osynlig bakom en skärm.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2020-10-19 11:49 av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
2016-03-04 16:38
#1

Numera kan man se på hjärnaktiviteten när dessa och liknande experiment utförs. Vad händer egentligen och vilka hjärnområden är i bruk eller trycks ner?

Experimentet har också gjort om många gånger under varierande premisser.

Här nämns en variant där man genom att studera hjärnaktiviteten fann att försökspersonen faktiskt känner sig mindre ansvarig när hen blir tillsagd av en auktoritet att göra något.

Det skulle vara intressant att veta mer i detalj, tycker jag.

http://www.scientificamerican.com/podcast/episode/milgram-s-conformity-experiment-revisited-in-lab-and-on-stage/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-03-04 16:41
#2

För att balansera upp med något mer positivt:

Enligt en studie vid Oxford University och publicerad i PNAS är vi riktigt sjysta och medmänskliga.

160 personer delades in i par med en okänd person, separerade i olika rum. Alla fick handledsband som kunde ge elstötar genom fjärrstyrning.

(läs om själva testet i länken)

Det visade sig att de flesta ville vara goda medmänniskor och inte skada den andra, okända personen, ens om det var till nackdel för dem själva!

Innan försöken inleddes fick försökspersonerna svara på frågor om sina karaktärsdrag. Det visade sig att personer med psykopatiska drag delade ut fler elstötar än andra. 

Den här studiens resultat ställs i kontrast till Milgrams auktoritetstest på 1960-talet. Det visade där att även helt vanliga välanpassade personer kan under inflytande av en auktoritet begå handlingar som de aldrig normalt skulle kunna ens tänka sig. T.o.m. skada eller döda andra, och detta trots att de inte var utsatta för direkt hot om repressalier, bara för att auktoriteten pressade dem.

Under dåliga omständigheter kan den mörka sidan i personligheten komma fram. Men i en människovärdig miljö blir de flesta också goda och givmilda.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-vi-skadar-hellre-oss-sjalva-an-andra

Skillnaden är väl auktoriteten då, när man har kontroll själv och inte blir tillsagd…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tjeja
2016-03-04 19:46
#3

Intressant o läskigt på samma gång.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Loris M
2016-03-05 08:37
#4

Håller med ovanstående. Det läskiga ligger i att jag egentligen inte ens vill tänka på allt vi är kapabla till att göra när ansvaret för våra handlingar till synes vilar hos någon annan. Tänker bl.a. relaterat till olika politiska grupperingar som är "duktiga" på att utnyttja unga människors rädslor, osäkerhet och deras behov av grupptillhörighet och bekräftelse.

Magi-cat
2016-03-05 08:45
#5

Ja, och hur förhållandevis lätt det går att "hjärntvätta". Såg ett program härom kvällen om en sekt på 60-talet, rebellerna, om hur helt vanliga svenska studenter trodde de gjorde världen en tjänst genom sina aktioner. Hur de  viljelöst följde en karismatisk ledare och utförde handlingar som de efteråt inte kan förstå hur de kunde. Och hur snabbt den här "frälsningen" gick. Lika snabbt tog den också slut.

Lika intressant som att studera det här fenomenet skulle det vara att ta reda på hur hjärnan processar hos de som motstår. Då skulle vi kanske lära oss om "motmedel".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-03-05 10:54
#6

Mycket intressant. Ja, motmedel vore bra om vi kunde finna. Alldeles för många numera som sväljer blint vad som sägs till dem … farligt, farligt 😕

Annons:
Magi-cat
2017-03-18 07:05
#7

Tyvärr gäller det än idag, trots att så många känner till experimentet och trots att man så gärna skulle vilja hoppas…

Milgrams test har gjorts om igen och resultatet upprepar sig.

Helt vanliga människor är alltså beredda att, om en auktoritet (i det här fallet experimentledaren) säger till dem, ge smärtsamma elstötar till försvarslösa människor.

"“Half a century after Milgram's original research into obedience to authority,” the team of researchers write, “a striking majority of subjects are still willing to electrocute a helpless individual.”"

"Thus, the theory goes, perfectly normal people commit to doing terrible things just because someone in a position of authority tells them to."

http://www.iflscience.com/brain/scientists-replicated-infamous-milgram-experiment/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-03-18 16:42
#8

Så sorgligt 😕Men det förklarar ju en hel del av den fruktansvärda behandlingen tiggare och flyktingar råkar ut för här i vårt annars så fina Sverige.

Magi-cat
2020-10-19 11:51
#9

Igen, Milgrams auktiorietetstest.

I ett polskt experiment fortsatte helt vanliga människor att lyda livsfarliga order.

"– Det handlar inte om vår personlighet. Det handlar om situationen. Av någon anledning, till följd av vår inneboende natur, kan vi göra andra illa, säger Tomasz Grzyb i Vetenskapens värld. "

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/elchocksexperiment-nio-av-tio-okar-styrkan-i-elstotarna-nar-en-auktoritet-ber-dem


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: