Annons:
Etikettsocialhjärna
Läst 2480 ggr
Magi-cat
2016-03-05 09:57

Den varma och sociala människan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Människan är en social varelse, vi mår gott av samarbete och det är och har varit nödvändigt evolutionen igenom, att vi är där vi är.

Den sociala samvaron och interaktionen ingår vi i varje dag. Vi mår bra av att vara hjälpsamma, vi mår bra av att vara givmilda och dela med oss. Vi mår bra när andra mår bra. Det finns strukturer i vår hjärna som sköter allt detta automatiskt, så vi slipper tänka fram det hela tiden. Men vi kan också medvetet undertrycka impulser och ändra mönster och tack vare vår välutvecklade pannlob (hjärnans färskaste komponent om man ser det evolutionärt), undertrycka impulser och fatta långsiktiga beslut.

Våra sociala interaktioner påverkar t.o.m. varandras kroppstemperatur! En smekning på kinden ökar värmen och en dålig social interaktion (som att bli utskälld) sänker den. Vi blir alltså bokstavligen kallt eller varmt bemötta. 
I en studie lät man försökspersonen hålla i en varm respektive kall kopp medan experimentledaren skrev ner en deltagares namn på ett formulär. Sedan fick försökspersonen göra en bedömning av deltagarens egenskaper. 
Det roliga var att den som hållit i den varma koppen bedömde personen mer positivt än den som hållit i den kalla koppen! (Slutsats: Bjud alltid på fika om du vill göra ett gott intryck!Glad)
Vi blir också mer givmilda om vi blir varmt bemötta.

Påverkan på vårt känselsystem går även via stolen du sitter på! 
En försöksgrupp satt på en hård stol och en annan på en mjuk stol. När de skulle bedöma en jobbkandidat bedömde de som satt på den hårda stolen vederbörande som mer stabil!

Varför förnimmelser och beteende står i relation till varandra är att de är viktiga för vår balans och därmed vår överlevnad. Kroppen strävar efter balans

Alla vill vara omtyckta och uppskattade. Om en social grupp upplevs som snäll och varm trivs vi där. Personer och grupper som upplevs kalla och elaka håller vi oss borta ifrån eftersom de kan göra att vi hamnar i obalans. Vi kan också välja att sätta oss över den omedelbara reaktionen.

Att bli socialt utmanövrerad är bland det värsta vi kan råka ut för. I en studie fick försökspersonerna hålla ett kort tal och lösa ett matteproblem i närvaro av personer som skulle observera dem med kalla och kritiska ansiktsuttryck och utan verbal återkoppling. 
När man mätte de kroppsliga reaktionerna efteråt fann man att inflammationen steg i kroppen på försökspersonerna som utsatts för den avvisande hållningen, jämfört med försökspersoner som gjort uppgifterna i enrum. Den sociala interaktionen, de sammanhang man ingår i, påverkar alltså direkt vår hälsa.

Alltså: Ge varandra respons! Reagera om någon blir exkluderad! Det finns alltid något bra att ta fram hos den andra, hur litet det än är! Alla mår bra av det!

Det här fungerar också över internet där det visat sig att vi reagerar likadant som i verkliga livet. Därför står varmt kaffe eller te alltid framdukat här på sajten! 🙂

(källa: Katarina Gospic: "Den sociala hjärnan" och "Välj rätt! En guide till bra beslut")

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2016-03-05 10:50
#1

Härlig läsning.

Det är alltid roligt med forskning som bekräftar något som människor i allmänhet känner på sig. Då vet man att det verkligen fungerar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[NeferNefer]
2016-03-07 17:51
#2

❤️👍

Eldflinga
2016-08-19 10:41
#3

Gillar verkligen det här inlägget! 
Det är så självklart men fick mig ändå att ifrågasätta mig själv.
Betyder det här att jag inte borde lita så mycket på min intuition?
Att jag istället borde titta lite mer på vad jag gör/känner ( varm kopp eller kall kopp) när jag träffar nya människor?

Och hur fungerar detta en het sommardag?
Blir jag inte vänligare inställd till de som bjuder mig på något kallt en sådan dag?
Hmm.. väckte många intressanta frågor, ska helt klart hålla detta i minnet nästa gång. 😎

Antar att det i grunden handlar om en finstämd balans mellan det man vill uppnå/mig själv/omgivningen/den jag möter?

Magi-cat
2016-08-19 16:55
#4

#3 Tack för responsen och tankarna omkring! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[NeferNefer]
2018-04-19 22:54
#7

❤️👋

Magi-cat
2018-06-17 22:09
#8

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2023-12-26 17:48
#10

🤗🍵☕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2023-12-27 09:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En mycket intressant läsning om "Den varma och sociala männ😍😀❤️iskan" .

Det stämmer dessutom på många plan.

Jag bara älskar att GE av mig själv till alla och envar!

Jag har fått ut människor hemifrån som brukar sitta inne och "dega" som dem sa själva. Nu fick dem vara med i gemenskapen där vi grillade , åt och skrattade åt tokigheter , accepterade ALLA som dem är !!

Jag började med att Ge en Kram till den som behövde. ❤️😀😍

Sedan sa jag : OM ni behöver prata av er ta mitt telefon nummer .
Jag finns här för er !
DET är viktigt att kunna GE och TA .
Det är mitt motto.
Medmänsklighet är viktigt i våran värld.

Jag fortsätter med detta , grillar till våren , bjuder in grannar och vänner , alla tar med någon form av mat , dryck eller det dem vill .

Så här brukar vårat fika / grill bord se ut.

Med detta budskap önskar jag er alla en toppenfin dag.
Soligajag1

HH 🙂

Magi-cat
2023-12-27 09:54
#12

#11 Tack soligajag! Du är verkligen bra på det där! ❤🤗☕🍵 Precis så, att gemenskapen ger så mycket till var och en.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2023-12-27 09:55 av Magi-cat
Soligajag1
2023-12-27 10:03
#13

#12:

Tack så mycket!! ☀️😍❤️🤩😀

Ja, nu längtar vi till våren så att vi kan grilla och mysa med grannar och vänner.

HH 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: