Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 1151 ggr
Magi-cat
3/9/16, 4:35 PM

Intervju med Katarina Gospic

Katarina Gospic är hjärnforskaren som pratar så alla tror de förstår, i alla fall blir intresserade av hjärnkontoret, känner igen sig, tänker efter och lär sig något. Hon har kommit ut med en rad populära böcker som: "Välj rätt!; En guide till bra beslut" och "Den sociala hjärnan". (Den senaste: "Neurodesign: Inredning för hälsa, prestation och välmående" har jag ännu inte läst.)

Här är en intressant artikel där Katarina Gospic intervjuas om sitt liv och om sin forskning.

Några godbitar ur artikeln:

”"Vi är inte rationella beslutsfattare och jag skulle säga att vi är oerhört mycket inne i mönster som hindrar vår utveckling.”"

Angående det där om att vi bara använder 10 % av hjärnan som man hör ibland. (vilket inte stämmer) Hjärnan är som en symfoniorkester, säger Katarina:

""– Vi har några som spelar fiol, några som spelar flöjt, några på trummor, några på kontrabas, triangel, vad du vill. Och beroende på vad vi ska göra, och situationen, så kan vi aktivera antingen hela orkestern samtidigt – och så blir det värsta musiken. Eller så kan vi bara låta några spela, kanske enklare låtar. Hjärnan har, precis som en symfoniorkester, en jättestor repertoar. Det betyder att du ibland använder lite mindre av den.""

Vilken bra liknelse!

"Människor är grundprogrammerade att söka snabba belöningar och undvika det som är obekant, obehagligt och gör ont. Vi gillar det som är bekant och tryggt."

Vi påverkas mycket av vår uppväxt och miljö, säger hon också. Vi har mellan 20 000 och 30 000 gener och var och en kan ställas in på 2000 olika sätt, vilket ger en enorm massa möjligheter där miljön spelar in.
Hon menar att mer eller mindre allt är möjligt…

Och så är det den allt råare tonen i samhället som hon har mycket klokt att säga om…

"– I dag har vi tillgång till sekundsnabb information från hela världen. Vi matas med krig, sjukdomar och att folk dör och det gör att vår uppfattning för sannolikheter är totalt fel. Det leder många gånger till panikbeteende."

Vår gamla hjärna är många gånger ett problem, den ger efter för belöningar och grupptryck. Evolutionärt var det ett stort värde att hålla ihop, hellre än att gå emot gruppen. Mönstret, sökande efter bekräftelse och att ge efter för det som ger mest belöning och minst obehag finns på många platser i samhället.

http://www.dn.se/kultur-noje/du-ar-dum-hon-vet-varfor/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
3/9/16, 4:38 PM
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
3/9/16, 5:48 PM
#2

Liknelsen med en symfoniorkester var ju briljant😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: