Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 990 ggr
Magi-cat
3/10/16, 9:23 AM

Hopp om bot för Huntingtons?

Huntingtons sjukdom är ärftlig, allvarlig, dödlig - och obotlig. Men det forskas på tänkbara möjligheter för framtida behandling och ev har kanadensiska forskare gjort hoppingivande framsteg.

Botemedlet fungerar genom att "tysta" vissa gener och inhibera produktionen av huntington-proteinet, just det protein som är involverat i utvecklingen av sjukdomen.

Hittills har medlet visat sig effektivt i djurförsök (möss och apor 😕) men begränsad användning på människor har redan påbörjats. Patienterna får då fyra injektioner i ryggmärgen med en månads mellanrum mellan varje.

Hos mössen med en sjukdom liknande Huntingtons hade muskelkontrollen återvunnits efter två månaders medicinering.

Det som gör medlet speciellt intressant är alltså att symptomen kan gå tillbaka…Det inger hopp åt tusentals drabbade och deras familjer.

Inga särskilda biverkningar har rapporterats.

http://www.sciencealert.com/first-drug-for-huntington-s-disease-proves-safe-and-effective-in-mice-and-monkeys

Jag undrar om de psykiska skadorna också går tillbaka, eller "bara" de motoriska? Det är säkert för tidigt att säga än, men vi får se.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
3/10/16, 9:23 AM
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: