Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 768 ggr
Magi-cat
2016-03-11 07:00

Nyfödda: neuron i hjärnan!

För första gången har man kunnat observera nyfödda Neuron fyra av i hjärnan på möss! (i rött på bilden)

Tidigare ansåg men att inga hjärnceller bildades i den vuxna hjärnan. Den uppfattningen har man dock reviderat sedan ett par årtionden tillbaka och man vet att åtminstone vissa regioner, som Hippocampus, kan nybilda Neuron. Hippocampus är viktig för inlärning och minne.

Nu har man alltså kunnat observera nybildade hjärnceller.

"“The finding suggests that newborn cells do something important and special in memory processing, that allows animals to tell apart and separate memories,” says Losonczy."

Resultaten kanske kan bidra till behandlingar för depression, oro och ångest.

https://www.newscientist.com/article/2080272-newborn-neurons-observed-in-a-live-brain-for-first-time/?utm_source=NSNS&utm_medium=SOC&utm_campaign=hoot&cmpid=SOC%7CNSNS%7C2016-GLOBAL-hoot


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-03-12 07:53
#1

I experimentet ovan tycker jag att de använde sig av snaskiga djurförsök som tillfogade mössen smärta och lidande. 
Det är så lätt att använda sig av djur som inte har något att säga ifrån med, för att man alltid gjort det, för att det är lätt att observera, för att - de är så lika oss.

" In one, the mice ran on a treadmill while the team tweaked the surrounding sights, smells and sounds. For instance, the mice might hear low tones, smell a banana scent and see a blue light. Other times they would smell a lemon scent and see a blinking light. The team paired a small electric shock with some of the cues, so that the mice learned to associate these cues with an unpleasant experience."

Klyftiga forskare borde ha fantasi nog att räkna ut bättre modeller att studera vad de vill ha reda på och så göra det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-03-14 15:34
#2

Metoden man använder är ett "two photon microscope" (jag känner inte närmare till hur det fungerar) som tar bilder inuti hjärnan på den levande musen medan den springer på löpbandet.

Den här metoden används till att att studera när fluorescerande Neuron inuti levande vävnad aktiveras, i det här fallet de nya.

Det var tack vare de nya neuronen som mössen kunde skilja på vilka stimuli som ledde till elchock och vilka som gav något gott. När de neuronen inaktiverades förstod mössen inte skillnaden. De blev rädda för allt som hände.

Dessa kunskaper tror man kan öka kunskaperna om och kanske hjälpa personer med PTSD.

http://www.popsci.com/scientists-see-inside-mice-brain-cells-for-first-time?src=SOC&dom=fb


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: