Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 2178 ggr
Magi-cat
3/12/16, 7:00 AM

Tarmbakterierna och hjärnan

Det talas väldigt mycket om tarmflora och tarmbakterier just nu. Allt mer fakta talar för att bakterierna i tarmen har en avgörande betydelse för hälsan och t.o.m. hjärnans funktion. Man talar t.o.m. om ett paradigmskifte inom neurovetenskap och satsar stora summor på forskning om tarmfloran.

Det finns t.ex. samband mellan tarmflora och Autism. Exakt hur vet man inte ännu, men immunförsvaret spelar en roll och likaså Vagusnerven, kranialnerv X, som förbinder hjärnan med buken.
Bakteriers avfall kan också påverka hjärnan.

Störst inverkan har mikrobiomet tidigt i livet. Det mikrobiella livet hjälper hjärnan att utvecklas normalt, kan man säga. Dålig bakterieflora kan ge stressymptom och beteendeproblem.
Därför är det viktigt vid t.ex. kejsarsnitt att babyn får kontakt med moderns vaginalbakterier.

Möss som fötts upp utan bakterieflora har fått förändringar i hjärnans struktur och funktion samt även i beteende. De frisätter mer hormoner och blir mer stressade och oroliga. Intressant nog kunde effekten fås att gå tillbaka med tillskott av Bifidobacterium infantis.

När friska möss fick tillskott av Lactobacillus gick deras stressrespons och ångestbeteende ner.

De rätta bakterierna kan också förbättra inlärning, har man funnit vid djurförsök.(2) Nu ska man göra försök med människor för att se om fördelaktig bakterieflora kan förbättra också deras kognitiva funktioner.

Det viktigaste sättet för en vuxen att bibehålla och underhålla en hälsodam tarmflora är förstås via maten. Det återstår att studera vilken mat som är den bästa.

1. http://www.nature.com/news/gut-brain-link-grabs-neuroscientists-1.16316

2.http://www.bbc.com/future/story/20140221-can-gut-bugs-make-you-smarter?ocid=fbfut


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sindri
3/12/16, 12:47 PM
#1

Läs Charmen med tarmen, av Giulia Enders. En av de bästa och nyttigaste böckerna jag läst. Har jag sagt det förr ? 🙂

Håller på med omläsning, det är mycket att ta in.

Annielle
3/14/16, 5:02 PM
#2

Jag tycker att boken den nya boken Magsmart av David Jonsson är bättre på vissa sätt än Charmen med tarmen, tycker att den är mer konkret hjälpande dessutom.

En bok för alla helt klart! Så viktigt att veta hur viktigt för både den psykiska och fysiska hälsan just  en bra tarmflora är, eller som den har bytt namn till nu tarmbiota eftersom flora egentligen syftar på växter.

Biota betyder ungefär: De levande organismerna på en viss plats.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sindri
3/14/16, 5:59 PM
#3

Jättekul att det kommer fler böcker om det här. Känns som om det bara är början på ännu en Matrevolution. Hörde häromdagen också talas om Matmyten av Tim Spector, som också verkar spännande.

Annielle
3/14/16, 7:57 PM
#4

Ja, det är ju jättekul och bra att det får mer fokus! 🙂

Ja, Matmyten verkar också jätteintressant, den ska jag definitivt låna på bibblan när jag kan få tag på den! (50 pers i kön på den boken just nu hos mig!!!)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
5/11/16, 9:59 PM
#5

Det är bakterierna som styr…

De formar fostrets och det lilla barnets hjärna och kan vara viktiga pusselbitar i psykiska diagnoser.

Vetandets Värld, ca 20 min:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/718087?programid=412


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/6/17, 6:06 PM
#6

Sambandet mellan mag-tarmbakterier och hjärnan har ytterligare stärkts. Åtminstone i ännu en mus-studie.

"“This is a landmark study because it moves the field beyond a simple association, and towards evidence that changes in the microbiota impact both intestinal and behavioral responses in IBS,” said Giada De Palma, the study’s first author and research associate with the Farncombe Family Digestive Health Research Institute."

Eftersom studien visar att mikrobiomet kan influera hjärnan kommer man att intressera sig för nya terapimetoder. Vidare föreslår man eventuellt samband med störningar/förändringar i hjärnans funktion som ångest, Autism, Parkinsons sjukdom och MS.

http://neurosciencenews.com/microbiota-gut-brain-6183/?hootPostID=8119954f269346993fca5448f12f1f6f


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
12/31/19, 8:47 AM
#8

Hinner inte läsa artikeln just nu, men den verkar vara en intressant sammanfattning av tarmflorans betydelse för immunförsvar och hur hormonsystem, det neurologiska systemet samarbetar med tarmens nervsystem.

https://www.doktorn.com/artikel/tarmens-mikrobiota-inverkar-p%C3%A5-h%C3%A4lsa-och-sjukdom


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
12/31/19, 9:19 AM
#9

Tack - skall spara den för senare läsning.

Upp till toppen
Annons: