Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 4757 ggr
Magi-cat
2016-03-20 07:00

Takotsubo syndrom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Takotsubo-syndrom kallas också "Brustet-hjärta-syndrom". (eng: broken heart syndrome).

Den kliniska bilden liknar den vid hjärtinfarkt: Akut bröstsmärta (ofta stressutlöst), andnöd, EKG-förändringar, höjning av hjärtskademarkörer i blodet (3).

Stark negativ stress kan få hjärtat att, bokstavligen, brista. Det är t.o.m. vanligare - och farligare än man tidigare trott.

I en studie vid Sahlgrenska har 15 000 fall från hjärtregistret granskats. 2.2 % av dem hade drabbats av takotsubo, "brustet hjärta-syndrom". 

Symptomen kan likna de vid hjärtinfarkt men infarktmediciner kan vara direkt livsfarliga vid takotsubo.

Vad som skiljer takotsubo från  en infarkt är att hjärtats kammare (vanligen den vänstra) utvidgas och liknar en ballong. Det medför att hjärtats pumpförmåga minskar.
En takotsubopatient återhämtar sig också snabbare än infarktpatienten och får ofta inga bestående skador eller återfall.

En del patienter har fått 80% av hjärtkapaciteten utslagen, men ändå återhämtat sig och kunnat lämna sjukhuset.

Takotsubo uppkommer när stressnivån efter upprörande händelser och trauman blir för hög. Därför kallas det också "broken-heart-syndrome". Det kan vara när någon anhörig avlidit eller liknande.

Vad som tillkommit i forskningen är att takotsubo kan uppkomma också vid extrem lycka! (2) Exempel på de här lycklighets-eventen kan vara seger i idrott, bröllop, ett barns födelse…

Att både mycket negativa och mycket lyckliga händelser kan bli för mycket för hjärtat tyder på att både lycka och sorg delar samma emotionella vägar i kroppen.

1. http://sahlgrenska.gu.se/forskning/nyhet/brustet-hjarta---syndrom-farligare-an-man-trott.cid1286500

2. http://www.sciencealert.com/happiness-can-break-your-heart-too-according-to-a-new-study

3. http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=7921

4. http://www.helahjartat.se/helahjartat_content.asp?nodeid=2242

 ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-03-20 21:42
#1

Takotsubo syndrom nämndes på Vetenskapens värld ikväll.

Forskare undersökte om musik kan främja läkning av syndromet.

De flesta tillfrisknar, men de som inte gjort det efter några veckor kan få bestående men eller t.o.m. avlida.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-07-01 08:26
#2

Mer om Takotsubo Syndrome.

I Storbrittannien är det ca 3000 per år som får diagnosen, 90 % av dem är kvinnor.

Som förut sagts är brustet hjärta också farligare än man trott och besvären mer bestående. Överlevnaden är ungefär som för en hjärtinfarktspatient.

Följden av brustet hjärta bli små fina ärr på hjärtat som försämrar muskelns elasticitet.

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/a-broken-heart-may-cause-longterm-damage-to-your-health/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-10-22 08:08
#3

En hjärtevarm historia om en kvinna som fick Brustet hjärta-syndrom när hennes hund dog.

Kvinnan fick symptom som av hjärtattack, flögs in till sjukhuset och fördes skyndsamt till hjärtkateterisering. Där väntade man sig att se igenslammade artärer, men fann att de var helt rena.
Orsaken till kvinnans symptom var livssituationen med stressfaktorer och allra värst var att hennes älskade hund nyligen dött, till enorm sorg och saknad.

Det var en flod av stresshormoner med hundens död som den utlösande faktorn, som orsakade hennes brustna hjärta---

Hon mår nu bra och har tagit en katt till sitt hjärta. Så småningom kanske också en ny hund flyttar dit.

Kvinnan säger själv att hon är den sorten som lägger saker och händelser på sitt hjärta, med risken att hjärtat kan "brista" för ett djur igen, men förhoppningsvis inte så bokstavligt.

Och att det var värt det…

""It is heartbreaking. It is traumatic. It is all of the above," Simpson said. "But you know what? They give so much love and companionship that I'll do it again. I will continue to have pets. That's not going to stop ME.""

http://www.sciencealert.com/a-woman-has-suffered-a-clinical-broken-heart-after-the-death-of-her-dog

Lycka till! 🐱❤️🐶


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2019-02-14 18:37
#5

Mer om symptom, diagnos, behandling och att leva med "brustet hjärta".

"Alla, även hälsosamma personer, kan drabbas av brustet hjärta. Orsaken är stress och det drabbar fler än man tidigare trott. Enligt Hjärt-lungfonden kommer mellan sex till åtta procent till akuten med hjärinfarktsymtom och normala kranskärl, av dessa får cirka hälften diagnosen hjärtinfarkt med rena kärl och hälften får diagnosen takotsubo."

https://www.doktorn.com/artikel/allt-om-brustet-hj%C3%A4rta-takotsubo-orsak-symtom-och-diagnos


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-03-06 20:23
#6

Ny forskning kring Takotsubo:

Inte oväntat är hjärnan inblandad i uppkomsten av Takotsubo.

Enligt vad schweiziska forskare kom fram till i en studie är det en svaghet i hjärnans kommunikation som inverkar vid uppkomsten av Takotsubo. De hjärnområden som kommunicerar sämre är Amygdala och Hippocampus, områden som är involverade i känslor och regleringen av det Autonoma nervsystemet, såsom hjärtats arbete. De inverkar också på vårt svar på stress, varför en sämre stresstålighet kan antas vara verksamt vid Takotsubo.

En svaghet i studien är förstås att man inte vet hur patienternas hjärnaktivitet såg ut innan insjuknandet.

Studien är publicerad i European Heart Journal.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2019/03/06/ledtradar-i-hjarnan-till-brustet-hjarta/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2020-08-24 19:24
#7

Komikern Anna-Lena Brundin drabbades av Brustet hjärta-syndrom efter en jobbig och stressig period.

Hon fick hjälp av betablockerare, blodförtunnande medicin och inte minst en underbar kurator att prata med.

https://www.mabra.com/livsode/anna-lena-brundin-mitt-hjarta-brast-av-stress-och-sorg/

Hon berättade i kväll på "Fråga doktorn" på SvT1.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
2020-08-25 10:03
#8

Intressant ämne. Känner själv till en person som avled p g a brustet hjärta som en följd av svår stress (orsakad av andra människors olämpliga beteende…).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
2020-08-25 10:22
#9

#8 Så tragiskt! 💔😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
2020-08-25 11:48
#10

#9 Ja, det är bedrövligt vad människor kan göra mot varandra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
2022-07-02 21:04
#11

Tidig MR-undersökning ger fler med diagnosen takotsubo, enligt undersökning vid KI.

https://nyheter.ki.se/tidig-mr-undersokning-hittade-fler-med-brustet-hjarta


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vid närmare en av tio hjärtinfarkter hittas ingen uppenbar orsak i kranskärlen. En ny studie från Karolinska Institutet tyder på att tidig magnetkameraundersökning av hjärtat kan leda till att många fler får en diagnos. Studien har publicerats i JACC Cardiovascular Imaging.
Soligajag1
2022-07-05 06:27
#12

#0:

Vilken intressant artikel om hjärnan brustet-hjärta -syndrom.

Detta måste läsas mer om !

Tackar så mycket Magi-cat .

HH 🙂

Magi-cat
2023-06-16 11:46
#13

Allt fler får diagnosen "brustet hjärta". Kanske för att det blir mer känt? Men - jag undrar ändå lite hur pass känt det är och om man tar det i beaktande när en patient söker för hjärtbesvär?

"– Mellan 6 och 8 procent av alla patienter som kommer till akuten med hjärtinfarktsymptom har normala kranskärl. Cirka hälften av dem får diagnosen hjärtinfarkt med rena kärl och hälften får diagnosen takotsubo. Antalet fall är högre än man tidigare har trott och det är företrädesvis kvinnor som drabbas"

https://www.hjart-lungfonden.se/sjukdomar/hjartsjukdomar/kvinnors-hjartfel/mer-lasning/allt-fler-far-diagnosen-takotsubo/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Brustet hjärta, takotsubo, orsakas av stress och drabbar fler än man tidigare har trott. Med avancerade undersökningar får fler rätt behandling.
Annons:
Mandra
2023-07-20 10:37
#14

#7: tack för all info…intressant

[The Wolf.]
2023-07-20 13:09
#15

Det här är en märklig grej hur det kan vara och det skrivs ibland om det i nyhetstidningar hur många som drabbas. #8 Fruktansvärt tragiskt att läsa och som du säger hur människor kan behandla varandra sånt här tycker man inte ska få ske.

Är utsatt själv för en person en nära anhörig och har vid några tillfällen vart in akut på EKG som inte visat infarkt däremot kraftiga hjärtslag som dom första gången skrev ut betablockerare och personen som är en fruktansvärd narcissist vad man än säger hur man än gör går det inte in att hen kan inte behandla mig och mina anhöriga som hen gör och till och med om hen är snäll är hen elak eftersom det alltid handlar om onda manipulativa uppsåt med den personen.

Bryta kontakt är enda vägen men med den här personen går det inte hen är dessutom gammal och vi sitter kort och gott fast tills personen dör det låter hårt och hemskt när man säger så men det är riktigt illa och jag skulle inte bli förvånad om jag råkar ut för antingen infarkt eller brustet hjärta på grund av hen jag bara väntar att det slår till och dom senaste 20 åren har jag haft personen inpå mig dagligen det finns inga vägar ur det här. Nu är jag orädd för döden så jag har väl gett upp mot den personen händer det mig så gör det men det är skrämmande att läsa om andra hur många som drabbas och jag förstår så innerligt att det kan ta sig såna tragiska utgångar med egna erfarenheten med en människa som inte vet när hen ska sluta och sätter andras hälsa på spel.

Det är så jättebra att det här påtalas och sprids information om både brustet hjärta och infarkter för på så vis om någon är utsatt så kanske den tänker efter och kan hålla sig undan från person/personer som agerar på ett sätt som äventyrar andra människors liv och hälsa för det är ju så ingen har rätten att behandla andra illa på något vis och så illa så en människa dör pga brustet hjärta det är så tragiskt hemskt så man sätter inte ord på det.

Upp till toppen
Annons: