Annons:
Etikettermaximera-hjärnanklurigheter
Läst 1750 ggr
Magi-cat
2016-03-15 08:01

Ny svensk Pi-mästare!

Pi-dagen igen!

Igår, 14/3, var det Internationella Pi-dagen.

Varje år koras till svensk Pi-mästare den som kan rabbla flest decimaler på pi. Den här gången vann Jonas von Essen med 13 208 decimaler rätt uppräknade! Egentligen kunde han 15 000 men råkade säga fel på 13 209…

"Det är egentligen inte så himla svårt.." säger han blygsamt. Det handlar om den teknik minnesmästarna använder (och som vi har trådar om här på sajten), nämligen att koppla siffrorna till bilder. Sedan är det träning och åter träning.

Jonas gjorde sitt eget system med bilder:

"– För just det här, eftersom det var så många siffror på en gång, så gjorde jag ett nytt system med nya bilder. Jag har föreställt mig en lång promenad genom Skövde, som går genom ställen och scener som har varit viktiga för mig. Till exempel min första dejt."

Nästa pi-dag satsar han på 100 000….Det kommer att ta ca ett dygn att rabbla….Vi önskar honom förstås lycka till! 

Någon mer som tänker försöka? 😎

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-svensk-pi-mastare-rabblade-13193-siffror-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2016-03-15 09:19
#1

Det är helt otroligt. Jag kan inte ens förstå att det är möjligt.

Det talar väl ändå om hur fantastisk vår hjärna är. (hos vissa)😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-03-15 09:27
#2

#1 Han säger att det inte är svårt. 😉😃

Fast det gäller att lägga ner en massa tid på det förstås…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Lona
2018-03-12 12:20
#4

🤦‍♂️Min syrra gjorde ett specialarbete om Pi när hon gick i gymnasiet, jag kan inte tänka mig ett tråkigare ämne! Undrar ibland om vi verkligen är släkt, vi är så totalt olika.😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2018-03-12 12:30
#5

#4 🙂

Men som med allt annat är det väldigt fascinerande när man väl sätter sig in i det. 😃

Och som minnesträning är det fenomenalt att lära in decimalerna, exempelvis genom att förknippa dem med bilder…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
2018-03-13 13:07
#6

Näe, alltså, matte är pisstråkigt.😛 Till viss del kanske det beror på att jag inte har svårt för det, men har betydligt lättare för mig i andra ämnen som språk.
Sen tycker jag att lärarna var ruskigt dåliga på att motivera eleverna i skolan, både i grundskolan och på gymnasiet.
Att motivera att man måste läsa matte C för att få läsa matte D och så vidare är rätt meningslöst, istället för att förklara vad man kan ha även den svårare matten till.
Jag hade förmodligen varit mer intresserad om jag hade fått kopplingen matte -> kemi -> massa biologiska funktioner som man har användning av i till exempel cellbiologi, genetik och farmakologi.
Där tror jag att många lärare brister just inom de naturvetenskapliga ämnena, att väcka elevernas intresse och få dem motiverade att engagera sig.
Det är ofta stora luckor i elevernas mattekunskaper om/när de läser vidare på universitetet. Man kan ju tycka att om man söker till tex Chalmers eller KTH så har man intresse av de här bitarna och har pluggat det ordentligt men många av  studenterna får alltså i princip börja om med matte B…🤔
Sorry för OT!😊


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Magi-cat
2019-03-15 08:19
#7

Hittar ingen aktuell länk, men här har vi pi-mästaren Jonas von Essen:

https://www.expressen.se/nyheter/jonas-25-kan-20-000-decimaler-av-talet-pi/

Helt fantastiskt! Ändå säger han att det inte är särskilt svårt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: