Annons:
Etikettersmärtastress
Läst 2541 ggr
Magi-cat
3/17/16, 6:00 PM

Stress krymper hjärnans hippocampus

Redan i slutet av 80-talet visste man att stress orsakar organiska skador på hjärnans Hippocampus. Vid djurförsök vid Rockefelleruniversitetet i New York fann man att råttor som stressats 😕hade färre Neuron i Hippocampus samt att dendritträden, neuronets mottagande utskott, blivit förkrympt.
Liknande förändringar återfanns hos apor i fångenskap.

I förklaringen till att så sker har binjurebarkhormonet cortisol en central roll. Stress ökar halterna av cortisol. Det är normalt att så sker och sedan går tillbaka, men vid extrem och långvarig stress får cortisol neurotoxiska egenskaper och ett biokemiskt förlopp sätts igång som gör att Hippocampus skadas.

Även hypofysens frisättning av ACTH fungerar på ett annorlunda sätt hos ett allvarligt stressat djur.

Får extrema påfrestningar samma effekter på människor? Svar ja.

I en studie av Vietnamveteraner med PTSD (posttraumatiskt stressyndrom) fann man att deras Hippocampus var ca 10 % mindre än kontrollgruppens.

Liknande resultat har man fått vid studier av barn som traumatiserats av utnyttjande och fysisk misshandel och sexuellt traumatiserade kvinnor.

Så det är klarlagt att extrem stress kan ge atrofiska förändringar i Hippocampus och permanenta förändringar i hypothalamus-hypofys-binjureaxeln.

(Detta gäller alltså vid extremt svåra förhållanden.)

En angelägen fråga för framtiden är att finna sätt att normalisera de psykobiologiska processer som orsakas av extrema psykologiska trauman.

källa.: S. Hansen, "Från Neuron till neuros - En introduktion till modern biologisk psykologi"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Crystal93]
3/17/16, 6:12 PM
#1

Jag har haft en känsla av att stress förstör mänskligheten sakta men osäkert..
Jag skulle vilja förändra både det ena och det andra för att människor ska få leva ett hälsosammare liv.😕

Sabinan
3/18/16, 12:26 AM
#2

Verkligen trist att det är så många i samhället som drabbas av olika stress-sjukdomar.
Inte nog med det , de har haft ett konstant negativt stresspåslag på sig långt innan de blev sjuka. Sedan, om man har otur, kanske man inte blir helt frisk igen för man fått hjärnskador…

Livet är inte så rättvist ibland. För man kan inte bara skylla på yttre miljöfaktorer, även ens egen genitiken spelar in

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Magi-cat
3/18/16, 7:03 AM
#3

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: