Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 1479 ggr
Magi-cat
2016-03-23 09:13

Så skyddar cykelhjälmen din hjärna!

Att det är viktigt att bära en godkänd hjälm när vi cyklar för att skydda skallen vid ev olyckor är allmänt välkänt i praktiken. Men hur hjälmen egentligen skyddar hjärnan har man faktiskt inte forskat om - förrän nu!

Tidigare forskning har mest inriktat sig på skallfrakturer och inte på vad som händer med själva hjärnan om vi ramlar.

Nu har forskare vid KTH studerat  cyklisternas rörelsemönster vid tre cykelolyckor där cyklisterna inte bar hjälm vid olyckstillfället. Man har sedan kunnat göra datormodeller för att simulera olyckor med och utan hjälm. 

Det visade sig att hjärnvävnaden sträcks ut mindre om man använder hjälm och på så sätt minskar risken för hjärnskador. Omfattningen av hjärnvävnadens utsträckning sammanfaller nämligen med hur pass omfattande skadorna blir.

Forskarna har också räknat ut att risken för hjärnskakning minskar med 54 % om man bär hjälm vid en ev olycka.

Risken för skallfrakturer minskar också dramatiskt vid användande av hjälm, vilket inte är förvånande, eftersom hjälmarna främst tagits fram för det ändamålet.

Den hjälm som ingick i forskningen var en helt vanlig standardmodell som finns att köpa var som helst.

Så nu är det alltså bevisat att hjälmen skyddar hjärnan!

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-sa-skyddar-cykelhjalmen-din-hjarna


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[NeferNefer]
2016-07-25 09:55
#2

Mycket bra! Jag har själv "träffat" en person som låg i koma sen ett antal år tillbaka, enbart för att han inte bar hjälm när han cyklade. Han krockade inte eller något, det enda var att han cyklade ner i ett dike och landade illa. Han var gift och hade barn. Barnen fick växa upp utan sin pappa, det var så sorgligt 😢Och så otroligt onödigt, för läkarna var överens om att hade han bara burit hjälm hade han klarat sig utmärkt.

Intressant att få veta mer om effekterna på själva hjärnan också, inte bara kraniet. Tack 🌺

Magi-cat
2016-07-25 10:02
#3

Åh så sorgligt!😢

Så bra det är att det kommit fram lätta, bra, praktiska hjälmar på senare år som underlättar så att även vuxna förhoppningsvis använder dem. 
En del tror att bara barn cyklar omkull, men det kan hända för vem som helst.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-07-25 10:07
#4

Precis. Vem som helst kan cykla omkull. Och jag tycker att de nya hjälmarna är snyggare än de gamla. Det kan nog också hjälpa till när vuxna ska köpa hjälm till sig själv 😎

Upp till toppen
Annons: