Annons:
Etikettsinnen
Läst 3606 ggr
Magi-cat
2016-03-24 15:35

Lukten går direkt till hjärnan!

De flesta av våra sinnesorgan reagerar på yttre stimuli och sänder sina nervsignaler till hjärnan genom flera led.

Men Luktnerven (kranialnerv I, olfactorius), har en i det närmaste direkt koppling till de delar av hjärnan som styr känslor och minne, som Hippocampus och Amygdala. Därför kan dofter försätta oss i nostalgisk hänförelse när vi plötsligt minns barndomens somrar av en lukt vi inte ens medvetet registrerat.

Medaljens baksida är att personer med PTSD (Posttraumatiskt stressyndrom) reagerar på vissa lukter som påminner om ångestfyllda händelser och ger dem obehag . Enligt en undersökning var amerikanska krigsveteraners obehagskänslor för krutrök fem gånger större än vad personerna i kontrollgruppen kände.

Naturligtvis kan dofter också locka oss att lätta på plånboken lite extra, vilket marknadsexperterna känner till. I ett försök 2015 spreds under en vecka doft av pepparmint i en butik. Nästa vecka spred man doften av varm kardemumma.
Intressant nog tredubblades försäljningen av märkesvaror före reavaror under kardemummaveckan.
Forskarnas förklaring ter sig i mina ögon lite krystad när de föreslår att vi känner oss mer avslappnade och "mindre mäktiga" av den varma behagliga doften och vi försöker kompensera det med att lyxa till och storhandla….

Och så har vi väl hört någon gång att fastighetsmäklarna (särskilt vid svårsålda objekt) rekommenderar att spekulanterna på husvisningen möts av doften av nybakat bröd …Det ger en hemtrevnadskänsla.

Vi lär kunna registrera 10 000 dofter trots att vi endast har 400 - 800 olika luktreceptorer, men med otaliga kombinationsmöjligheter. Och luktsinnet kan tränas upp. Parfymtillverkare har t.ex. inte fler receptorer i näsan, men har tränat upp sitt luktsinne och skapat nya kommunikationsvägar i hjärna.

Med tilltagande ålder dör luktreceptorerna och äldre människor har ofta dåligt luktsinne.

(källa: Illustrerad Vetenskap 2016:06)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-04-26 11:53
#1

"Lukt är faktiskt det sinne som influerar vårt minne mest" säger Katarina Gospic (hjärnforskare) i den utmärkta boken "Neurodesign".

Luktcentrum i hjärnan kopplar direkt till Amygdala i känslohjärnan och Hippocampus med minneshanteringen. Ynka två synapser (kopplingar) skiljer Luktnerven från Amygdala och tre från Hippocampus.

Till luktsinnets viktiga funktioner hör att medverka i partnerval, varna för det som är oätbart och signalera fara.
Vi kan urskilja en triljon dofter, säger Katarina! (Kan vi verkligen det?)

Vi skapar en relation till dofter redan i fosterstadiet, faktiskt. Ämnen som kvinnan får i sig via maten under graviditeten når fostret via fostervattnet.

En studie har visat att kvinnor som under sin graviditet fått i sig vitlök, alkohol och tobak, föredrog dessa dofter framför andra i större utsträckning än barn som inte träffat på dem under fostertiden. Och vi föredrar som bekant saker som är bekanta för oss.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-04-26 13:22
#2

Mycket spännande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-05-03 08:34
#3

Mer från örternas underbara värld!

Pepparmyntste kan vara bra att dricka för ett viktigt prov t.ex. Det förbättrar faktiskt både lång- och korttidsminne. Kamomillte fungerar inte lika bra, vilket inte är så konstigt eftersom det traditionellt används som lugnande och sövande te.

I ett test fick 180 frivilliga försökspersoner dricka endera pepparmyntste eller kamomillte eller bara varmt vatten och sedan svara på ett frågetest.
De som drack pepparmyntsteet visade både bättre kognition och kände sig mer uppåt. De som drack kamomillte kände däremot av den sedativa, dämpande effekten.

http://www.medicaldaily.com/peppermint-tea-cognitive-abilities-memory-boost-384374?utm_source=FBPAGE&utm_medium=Social&utm_term=Health%20&%20Wellness&utm_content=455042271&utm_campaign=Medical%20Daily%20-%20MedicalDaily&linkId=24076307

Undrar hur mycket doften bidrar? Om det räcker med att dofta på pepparmyntolja?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-04-11 18:08
#4

Sissel Tolaas är kemist, konstnär och har samlat 4000 olika lukter på burk i sitt laboratorium!

Hon ser det lite som sitt uppdrag att få oss att återupptäcka vårt luktsinne därför att vi inte verkar förstå hur viktigt det är. T.ex. saknar vi nästan ord för lukter. Vi kan säga att "det luktar som…", men för själva lukten finns inte ens ett ord. Har man inte ett ord för lukten är det svårt att tolka och kommunicera vad luktsinnet upplever.

Men alla språk saknar inte ord för lukter. Jahaifolket i Malaysia har minst tolv ord som kan beskriva lukter på ett generellt sätt.

En stor del av Sissel Tolaas arbete kretsar kring att ge oss ett luktspråk. Nasalo, kallar hon det. Giish är t.ex. lukten av pengar. Lette lukten av våt fotboll…
Hon jobbar med nasalo runt om i världen, ofta i samband med utställningar. Deltagarna får  använda sina näsor i ett tyst och mörkt rum, helt utlämnade till sitt luktsinne, inget annat sinne stör. Personerna får sedan en lukt som appliceras på kemisk väg och får uttrycka sin upplevelse. Vad de säger spelas in.

Ibland skapas nya luktord tillsammans med lingvister. De analyserar inspelade ljud och ord och bygger upp nya ord.

Orden speglar språket i det land där de används, det blir alltså inge "näs-esperanto".

Om vi får ett specifikt språk för lukter hoppas Tolaas att vi ska ta luktsinnet mer på allvar.

källa: Språktidningen 2017:03


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skogsväsen
2017-04-22 06:40
#5

Jag har fått svårare med lukter på senare tiden. Så som hårspray, parfymen som finns i hudkrämer och vanlig parfym. Det blir som ett tjockt moln som sprider sig som blixten och när man väl andas in det så känns det som att det bränns i hela huvudet och ner i halsen för det luktar så starkt. Detta har gjort att jag nästan har lika svårt för parfym som röklukt och en kommunal resa kan bli väldigt jobbig.. Eller att bara vistas hemma, mina föräldrar ser ner på mig och förstår inte alls hur parfym kan "stinka". Men det kanske bara är i mitt huvud…

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Magi-cat
2017-04-22 07:36
#6

#5 Man kan vara olika känslig och överkänslig för lukter också.

Synd att dina föräldrar inte förstår det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Skogsväsen
2017-04-22 08:23
#7

#6 ja precis, håller med. Tack för att du delar intressanta texter, jättekul läsning. 👍

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Magi-cat
2017-04-22 08:24
#8

#7 Tack 🌺, roligt att du hittar något intressant och som kan vara till nytta. 

Här är en länk som visar att du är långt ifrån ensam när det gäller att vara luktöverkänslig.

http://www.prevent.se/arbetsliv/artikel/2012/nya-ron-om-luktoverkanslighet/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skogsväsen
2017-04-22 08:52
#9

#8 Tack så mycket ✨

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Magi-cat
2017-04-22 09:25
#10

#9 Varsågod! 🙂

Jag skrev en liten egen tråd om luktöverkänslighet:

http://hjarnan.ifokus.se/discussions/58fafc3dce12c42e820010c3-luktoverkanslighet?discussions-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skogsväsen
2017-04-22 09:40
#11

#10 Läste den, tycker det kändes synd om Ingvor men var glad att hon hade en förstående man. :D

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2018-06-15 19:43
#13

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: