Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 5581 ggr
Magi-cat
3/27/16, 6:17 PM

Smaskljud och intelligens

Enligt en artikel i Illustrerad Vetenskap kan avsky för smaskljud (eller egentligen störningar och förmåga att sortera dem) tyda på hög intelligens och kreativitet!

Vid ett experiment vid Northwestern University etableras ett direkt samband mellan det sensitiva (känsliga) sinnet och hög intelligens.

97 försökspersoner fick först lösa uppgifter via kreativt tänkande. När personerna fick göra testet igen utsattes de också för korta, höga pipljud. Man fann då att de personer som presterade bäst på det första testet blev mest distraherade av pipljuden.

"Den ledande forskaren, Darya Zabelina, förklarar att personer med hög kreativ intelligens konstant suger in intryck med samtliga sinnen och är kapabla att kombinera sinnesintrycken till en bättre helhetsuppfattning."

Samma nyhet:

http://www.newsner.com/2016/03/ny-forskning-de-som-hatar-smaskljud-aer-i-sjaelva-verket-genier/

Och här:

"Tappar du lätt koncentrationen av höga ljud? Går du helt bananas när någon smaskar?

Grattis! Då kan det vara ett tecken på hög intelligens."

http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/hatar-du-smaskljud-da-kan-du-vara-ett-geni/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
3/27/16, 6:18 PM
#1

Jag har inte läst originalet (länken fungerar inte i Ill.vet.) men är det inte en del som haltar här? Finns det öht någon som gillar smaskande? Att dra slutsatser om intelligens från känslighet för störningar verkar lite brådstörtat.
De svenska artiklarna kan förstås ha skruvat till rubrikerna lite…

Är ni känsliga för höga ljud, smaskande och allsköns störningar?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skorpion76
3/27/16, 6:38 PM
#2

När man dammsuger soffor, sängar, sätena i bilen, kläder etc med ett mindre textilmunstycke eller bara röret får jag panik! Jag klarar bara inte av det! Ljudet är fruktansvärt för att inte säga vidrigt! Yikes! Jag får rysningar och magen knyter ihop sig. När jag utreddes för Autism togs det här upp som ett tecken på Autism, men jag vet inte vad det skulle ha med Autism att göra.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Magi-cat
3/27/16, 7:59 PM
#3

Varför blir det så konstig text i #1? 😮 Störigt värre.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tourette_Mannen
3/28/16, 1:11 AM
#4

Ännu ett bevis på att jag är väldigt intelligent alltså. Ska vi tolka det som att personer som smaskar är lågintelligenta?

Sommarek
3/31/16, 7:51 AM
#5

Jag har hyperacusis (överkänslig hörsel),  vilket gör att jag lätt störs av somliga ljud. Smaskande är absolut ett av de värsta; det kan jag må fysiskt illa av. (Om någon sätter upp porslin i ett skåp får jag fruktansvärt ont av det ljudet - det är som att någon boxar mig direkt på trumhinnan.) Min IQ påstås vara 164, så det stämmer väl in på min smaskfobi.  *g*

Å andra sidan finns det de som förespråkar att Misofoni är en psykisk störning, så odelat positivt är det väl inte.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
3/31/16, 8:07 AM
#6

#5 Jaså, psykisk störning? Eller tillgång, det är frågan, när det gäller egenskaper utöver det vanliga. 🙂😎

Jag är f.ö. också känslig för starka sinnesintryck.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sommarek
3/31/16, 8:33 AM
#7

#6 En neurologisk störning är det i alla fall. Från sidan Mitt liv med misofoni:

Misofoni är inte en klassificerad diagnos och finns därför inte med i DSM-5 eller ICD-10, men det har föreslagits att Misofoni bör klassificeras som en ensamstående psykisk sjukdom, ungefär som bipolär sjukdom och liknande. Dock finns det ingen entydig forskning på vad Misofoni egentligen är och vad det beror på. Vissa forskare tror att diagnosen är närbesläktad med ADHD, Aspbergers syndrom, Tourettes syndrom och tvångssyndrom – OCD. Vilka samtliga är de vanligaste neuropsykiatriska funktionsnedsättningarna.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: