Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 3479 ggr
Skorpion76
3/30/16, 6:46 AM

Downs Syndrom

Den mest kända formen av utvecklingsstörning är Down's Syndrom. och jag saknar verkligen någonstans att kunna berätta om det. eftersom man både kan ha lättare former av funktionsnedsättningen, men också svårare. Barn med Downs börjar alltid med teckenspråk när de ska börja lära sig att prata och en del stannar kvar i teckenspråksstadiet medan andra lär sig att prata.  De har sneda ögon och i händerna har de en enda rak linje. De är yviga i gesterna och rätt som det är kan de kasta sig om halsen på dig när du minst anar det. De föds ofta med hjärtfel också. Anledningen till att personer med Downs ser så lika ut är därför att skadan beror på en kromosomavvikelse. Ett barn som föds ska normalt ha 46 kromosomer eftersom det kommer 23 från mamman och 23 från pappan, men ett barn med Downs har alltså fått 47 kromosomer och felet ligger i den 21:a kromosompåsen. 
Här kommer två filmer om funktionsnedsättningen! 
1 - Martina - mot alla odds 
http://www.oppetarkiv.se/video/1146569/martina-mot-alla-odds?ac=martina
2 - Outsiders - Downs Syndrom
http://www.dplay.se/outsiders/season-6-snygg-smart-med-downs-syndrom/


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

  • Redigerat 3/21/23, 8:59 AM av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
3/30/16, 2:12 PM
#1

Några fakta från Föreningen Downs Syndrom:

* Downs Syndrom är en diagnos, inte sjukdom. De flesta med Downs Syndrom är friska, men kan ha en förhöjd risk att få vissa sjukdomar.

* En person med Downs Syndrom kan ha inlärningssvårigheter eller långsam inlärning. Använd de orden, inte "utvecklingsstörning". 
Förr sade man "mongoloid", vilket inte är ett accepterat språkbruk idag!

* Downs Syndrom finns i tre former: Trisomi 21, Trisomi 21 Mosaik,  och Trisomi 21 Translokation.
Vanligast är fullständig Trisomi 21, vilket betyder att personen har tre st 21-kromosomer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/30/16, 2:25 PM
#2

Hittade en uppgift på Down Syndrom-föreningens sida som jag inte visste:

Alla kan ha en liten släng av Downs…..

Eventuellt har alla några celler med trippel av kromosom 21! De förbättrade analysmetoderna på senare år visar att arvsmassan är mycket mer föränderlig och dynamisk än man tidigare trott.

När man undersökt aborterade foster av kvinnligt kön har man funnit att rentav de flesta, eller möjligen alla,  kvinnor är könscells-mosaiker T21 "och att det i själva verket är graden av T21 mosaicism i foster-äggstockarna som avgör sannolikheten att få ett barn med T21 Downs syndrom."

Det verkar också som att det är normalt att kroppens celldelningar ger upphov till ett antal celler med T21. Detta märks dock bara när antalet kommer över en viss tröskel.

"Ur denna synvinkel skulle det faktiskt vara mer korrekt att säga att vi alla har en ”touch” av en förvärvad snarare än en medfödd form av DS."

http://www.svenskadownforeningen.se/vi-kan-alla-ha-lite-downs-syndrom/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/30/16, 6:24 PM
#3

Tydligen är det mellan 40 och 50 % av barnen som föds med Downs Syndrom som har hjärtfel. Detta kan vanligen opereras.

http://www.1177.se/Vastmanland/Tema/Funktionsnedsattning/Habilitering/Diagnoser/Downs-syndrom/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Skorpion76
4/4/16, 7:24 AM
#5

#2 Det är aldrig fel att ställa frågan eftersom det kanske  finns någon här som antingen är anhörig till eller jobbar med psykiskt utvecklingsstörda!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
4/4/16, 8:10 AM
#7

#5 Självklart, det är en mycket angelägen fråga, enligt min mening!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skorpion76
4/4/16, 4:02 PM
#8

#7 Precis!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Magi-cat
3/21/18, 7:50 AM
#9

Skorpion, jag lade till tråden i Lexikon.

Passar bra att putta upp tråden idag, när vi har Rocka-sockorna-dagen!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[broderbob]
3/21/18, 12:49 PM
#10

Vi är som batterier spridda med energi, glädje, kärlek och envishet”, säger bloggaren och föreläsaren Amanda Malmberg på Internationella Downs syndrom-dagen.

https://www.svt.se/opinion/amanda-malmberg-downs-syndrom-ar-min-superkraft

[broderbob]
3/21/18, 12:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

På onsdag är det Internationella Downs syndromdagen men redan under söndagen hyllades människors olikheter på Rocka sockorna-festivalen på Världskulturmuseet i Göteborg.En av festivalens besökare var 15-åriga Line Arnewid från Torslanda. Hon berättar att hon haft en rolig dag och att det är mycket folk på plats.

Jag har en socka som är grå och en ljusgrå med stjärnor, säger hon.Syftet med att rocka sockorna är att på ett lekfullt sätt visa och stå upp för mångfald i samhället och att alla människor är lika mycket värda med samma rättigheter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/olikheter-hyllades-pa-rocka-sockorna-festival

[broderbob]
3/21/18, 1:12 PM
#12

Varför ska vi Rocka sockorna på Internationella Downs syndrom-dagen? Amanda Malmberg berättar varför hon tycker dagen är så viktig.

Amanda Malmberg: ”Downs syndrom är min superkraft!”

DEBATTINLÄGG ”Vi är som batterier spridda med energi, glädje, kärlek och envishet”, säger bloggaren och föreläsaren Amanda Malmberg på Internationella Downs syndrom-dagen.

https://www.svt.se/opinion/amanda-malmberg-downs-syndrom-ar-min-superkraft

[broderbob]
3/21/18, 1:15 PM
#13

Downs Syndrom

  • Beror på en kromosomförändring – personer med Downs syndrom har i de allra flesta fall tre exemplar av kromosom 21, och därmed alltså 47 kromosomer i cellerna i stället för 46.
  • Personer med Downs syndrom har inlärningssvårigheter av varierande grad. Diagnosen innebär en ökad risk för medfött hjärtfel, hormonrubbningar och leukemi. Däremot är risken för att drabbas av vissa andra cancerformer och hjärt- kärlsjukdomar mindre hos personer med Downs syndrom.
  • I Sverige har ungefär ett barn av 700-800 Downs syndrom. Sannolikheten för att barnet ska ha Downs syndrom ökar ju äldre föräldrarna är.

Källa: Svenska Downföreningen, Läkartidningen, Nationalencyklopedin (TT)

Annons:
[broderbob]
3/21/18, 1:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nio berättelser om att bli förälder till ett barn med Downs syndrom

 I mötet med andra föräldrar som gjort samma resa som vi blev vi varse om att alla inte får en lika bra start som vi. Det var då idén till denna bok föddes, en idé som jag burit med mig under mina första år som mamma till ett barn med en funktionsnedsättning. Jag kände, och känner, ett stort behov av att låta alla som vill, men framförallt de som i sitt arbete möter föräldrar till barn med en funktionsnedsättning, ta del av all den kunskap som finns i de historier som familjerna i denna bok berättar. Nio familjer berättar här om sin första tid med sina älskade barn. Det är berättelser om lycka och sorg, om kärlek och gråt. Det är berättelser om osäkerhet i en situation som till en början känts svår att kontrollera. Det är berättelser om hur vårdapparaten hanterar föräldrar som just fått ett barn med en funktionsnedsättning. Men framförallt är det också berättelser om livet. Livet före och efter den många gånger omvälvande upplevelse som det innebär att bli förälder. När detta skrivs sjunger sommaren 2007 på sista versen. Det har varit en sommar full av härliga upptåg. När hösten nu kommer kan vi krypa in i stugvärmen och tillsammans njuta av de minnen vi fått med oss. Fotografierna visar en stolt liten fiskare men sin första egenhändigt uppdragna abborre, en mallig liten ryttare på hästryggen, en vilde som hoppar studsmatta, spelar fotboll och badar. Ett ärr på sonens haka minner om den cykelvurpa han gjorde i Frankrike och en liten videosnutt visar hans första simtag. Häromdagen gick Jesper till skolan tillsammans med sina två bröder Isak och Oskar för att ta plats i skolbänken. Upprop i årskurs ett! Vår son har blivit ettagluttare! Nu väntar en ny spännande tid i våra liv. 

Sunne i augusti 2007 Katarina Moen Lindberger

http://www.svenskadownforeningen.se/wp-content/uploads/DBEB.pdf

  • Redigerat 4/11/23, 10:10 AM av Magi-cat
Magi-cat
3/21/23, 9:01 AM
#15

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Idag måndag den 21/3 så uppmärksammar Daglig verksamhet Världsdagen för Downs syndrom genom att rocka sockorna. Huvudsyftet är att sprida det viktiga budskapet att vi alla är lika värda och att olika är bra!
Mandra
4/11/23, 10:01 AM
#16

#0: hoppas du är kvar här. du skrev:

"Barn med Downs börjar alltid med teckenspråk när de ska börja lära sig att prata och en del stannar kvar i teckenspråksstadiet medan andra lär sig att prata. "

Vad har du fått detta ifrån? De kan knappast lära sig riktigt teckenspråk själva. Så vad menar du egentligen?
Människan var tydligen inte här längre.
Men det är INTE sant att de talar teckenspråk först (min lillebror gjorde det hela livet, men det fick morsan lära honom, han kunde inte prata. min lillebror hade Downs).

  • Redigerat 4/11/23, 10:07 AM av Mandra
Magi-cat
4/11/23, 10:14 AM
#17

#16 TS har tyvärr inte varit aktiv på länge.

Det kan vara så att det är lättare att lära sig språk genom tecken än genom att lyssna. "Ögat vinner över örat" och "Handens rörelse öppnar portar" som det står om i länken.
Därmed inte sagt att det inte kan finnas individuella skillnader.

https://papunet.net/svenska/information/tecken-ar-ett-stod-till-talet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Att använda tecken som stöd äventyrar inte talutvecklingen hos en hörande människa.Att använda tecken som stöd minskar inte talet utan ökar det i stället.
Mandra
4/11/23, 10:20 AM
#18

#1: "* En person med Downs Syndrom kan ha inlärningssvårigheter eller långsam inlärning. Använd de orden, inte "utvecklingsstörning".
Förr sade man "mongoloid", vilket inte är ett accepterat språkbruk idag!"

När jag var liten hette det utvecklingsstörd (mupp på slang), sen blev det förståndshandikapp…numer ska man säga "intellektuell funktionsnedsättning".

Nej, det räknas inte som sjukdom eller psykisk störning. Men många med Downs har fysiska besvär också.

Det här är sjukdomar och besvär som är vanliga hos personer med Downs syndrom:

synfel
nedsatt hörsel
hjärtfel
känslighet för infektioner
epilepsi
brist på sköldkörtelhormon – hypotyreos.

min lillebror hade också krupp som liten.

det finns många olika grader av funktionsnedsättning vid Downs…allt från lätt till svår (det här räknas också i IQ)

förr sa man att människor med Downs hade en lägre genomsnittsålder än andra.
det här stämmer med mina erfarenheter…min lillebror dog när han var 39.
har också jobbat inom Omsorgen (hette så förr) och vi hade personer med Downs där också…som dog relativt unga.

Mandra
4/11/23, 10:24 AM
#19

#17: ja det är möjligt att du har rätt. men de kan ju inte lära sig teckenspråk själva. så vem lär dom?

min mamma lärde min lillebror teckenspråk (först fick hon lära sig själv)…han var fullt hörande…men lärde sig aldrig prata, mer än mkt torftigt…man var tvungen att känna honom väldigt väl för att förstå vad han sa, möjligen. :)

han lärde sig aldrig prata ordentligt…verkade inte som han kunde…fast dom hittade inget fysiskt fel på halsen.

Magi-cat
4/11/23, 10:56 AM
#20

#19 Allt språk lärs i kontakt med andra. 🙂

Tack för att du berättar om din lillebror och de erfarenheterna!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Mandra
4/11/23, 11:18 AM
#21

#20: det förstår jag att de gör.
men hur många människor kan teckenspråket…inte särskilt många skulle jag tro…jag kan det inte och känner inte någon annan som kan det förutom min mamma.

Mandra
4/11/23, 11:20 AM
#22

#21: max 50.000 skulle jag tro och hur många av dem jobbar med barn med Downs?

Magi-cat
3/21/24, 10:05 AM
#23

Idag är det Rocka sock- dagen för att uppmärksamma Downs syndrom.

Svenska Down-föreningen:

https://www.svenskadownforeningen.se/rocka-sockorna/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kunskap - Gemenskap - Möjligheter
  • Redigerat 3/21/24, 10:19 AM av Magi-cat
Upp till toppen
Annons: