Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 1329 ggr
Magi-cat
2016-03-31 08:37

Nervceller i huden är smarta

Enligt en studie vid Umeå Universitet gör nervcellerna i huden så avancerade beräkningar som man tidigare trott att bara hjärnan kan utföra! Studien är publicerad i Nature Neuroscience,

Nervcellerna som reagerar på beröring har trådar som förgrenar sig i huden så att varje tråd har många känsliga zoner.

Nervcellen skickar signaler till hjärnan om beröringen men intressant nog har den redan gjort avancerade geometriska beräkningar om det berörande objektet. Data som registreras och skickas vidare är dels om beröringens intensitet, dels om objektets form.

"– Det kanske mest överraskande resultat i vår studie är att de perifera nervceller som engageras när fingertopparna undersöker ett föremål utför samma typ av beräkningar som nervceller i hjärnbarken gör. Lite förenklat innebär det att våra beröringsupplevelser redan bearbetats nervceller i huden innan de når hjärnan för vidare bearbetning, säger Andrew Pruszynski."

http://www.medfak.umu.se/om-fakulteten/aktuellt/nyhetsvisning/nervceller-i-manniskans-hud-gor-avancerade-berakningar.cid238881

Artikeln på engelska. Studien i NN.

Det är väldigt intressant, tycker jag. Det är inte "bara" hjärnan som är central. Nervcellerna i huden har redan gjort en beräkning.

Det låter också logiskt om man ser till det embryologiska stadiet då ektodermet bildar hud och nervsystem. Själva hjärnan bildas senare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-04-27 15:31
#1

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: