Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 1544 ggr
Magi-cat
2016-04-02 14:35

Vilken träning är bäst för hjärnan?

Att fysisk träning är väldigt viktigt för hjärnans funktion, minne och åldrande vet vi nu.

Men vilken träning är egentligen bäst?

En grupp forskare i Finland beslöt att ta reda på vilken träningsform som bildar mest nya Neuron i hjärnans Hippocampus

Man delade inför försöket in råttor 😕 i olika grupper: En grupp fick löpträna, en träna med vikter, en fick intervallträning. Sedan obducerade man råttorna och dissekerade deras Hippocampus.

Det visade sig att löpträning (endurance) resulterade i flest nya Neuron! Högintensitets-intervall-träningsgruppen hade bildat färre Neuron. Men sämst gick det för viktträningsgruppen. Hos dem bildades inte fler Neuron än hos kontrollgruppen.

Sedan kan det förstås hända, vilket man också påpekar, att alla former av träning ger fördelar på något sätt. Här begränsade man sig till att titta på Hippocampus.

http://bigthink.com/natalie-shoemaker/working-out-the-body-and-the-brain?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&utm_campaign=Echobox&utm_term=Autofeed#link_time=1459478809

En sak jag tänker på är att människor tränar frivilligt men råttorna blev tvingade på något sätt. Det kan naturligtvis (tycker man) påverka resultatet eftersom det finns en stressfaktor med i sammanhanget.

Undrar förresten hur mycket Stephen Hawking tränar? Han är ju rätt smart. 🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2016-06-21 07:29
#2

Ännu en studie om hur viktig fysisk motion är för hjärnan. 

I en amerikansk studie, publicerad i Journal of Neurology,  följde man 1500 personer över 20 års tid och mätte deras kondition och hjärnstorlek. 

Enkelt uttryckt säger resultatet att de som inte motionerade hade mindre hjärnstorlek när studien var över. Sämre resultat på löpbandet - större åldrande hos hjärnan.

" - Lägger man ihop alla resultat som är kopplat till träning så är det solklart. Fysisk aktivitet leder till starkare hjärna, säger Anders Hansen."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-aldras-du-av-att-inte-trana


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-06-21 07:34
#3

Det ser ju övertygande ut. Men - även människor i yppersta kondition blir dementa. Minnessvaghet har alltid funnits, även på den tiden människor var i full gång fysiskt från de var barn.

Vad jag känner är en liten farhåga för skuldbeläggning, att de som faller offer för glömskan ska anses ha sig själva att skylla. Så enkelt är det förstås inte att man alltid har ett val livet igenom där man ser facit längre fram.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Agafia
2016-06-21 10:19
#4

Min Mor var mycket aktiv under sitt liv trots det fick hon Levi Bodies Demens. Det är en " kroppsdemens " rörelsemönster förändras , myrsteg , snubblar och faller osv. Även hallucinationer . Det är en ärftlig demenssjukdom så där spelade inte fysisk aktivitet någon större roll för att den uppstod eller inte . Men visst är det bra att röra på sig men att man kan undvika Demens på så sätt ?

[NeferNefer]
2016-06-22 19:29
#5

Min mamma har alzheimers. Hon har kutat långa sträckor flera gånger i veckan under hela sitt vuxna liv. 

Själv är jag soffpotatis … 😛Fast nog vore det bra att röra lite mer på mig. Det kanske skyddar lite mot demens i alla fall?

Magi-cat
2017-07-06 18:01
#6

Barn presterar bättre på matte- och lästester om de har bra kondition.

Antagligen beror det på att tillväxtfaktorer i hjärnan frisätts vid träning och ser till att kopplingar mellan hjärncellerna förbättras.

De som tränar har också bättre kopplingar mellan hjärnhalvorna i frontalloben.

källa: Katarina Gospic/Viggo Cavling: "I huvudet på en banbrytare"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-03-15 07:49
#7

Igen en massa artiklar om att träning minskar risken för demens…

https://edition.cnn.com/2018/03/14/health/dementia-risk-fitness-study/index.html

Stephen Hawking? Hur mycket tränade han i gymmet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Scintilla
2018-03-15 14:06
#8

Jag gick in i tråden för jag trodde den handlade om vad man kunde göra för hjärngympa för att träna hjärnan, t.ex. öka kapaciteten, längd på fokus och hur mycket nytt man kan lära sig på en dag --- Men det här var minst lika intressant.

För jag läser väldigt mycket på nätet och ser många youtube-videos om allt möjligt. Och tillslut när jag har hållt på ett tag för en dag så känner jag att "det tar stopp"; jag blir trött och seg och känner att nu är det nog. 

Jag tränar inget alls just nu. Och när jag får den känslan jag beskrev här ovan så har jag märkt att det blir som att det kryper i benen. 

Det känns lite som att min kropp försöker säga mig att det är bra att ha en balans i både kroppsträning och mental-träning. (om att ta in ny information är mental träning dvs.)

Så det var riktigt kul att läsa detta och känner mig ännu mer motiverad till att börja komma ut och jogga lite! :)

Patrikperssonoslo
2018-03-16 18:56
#9

Hej 🙂

Kul att löpträning räddar hjärnan!

Jag har löptränat mycket och sprang också tävlingar för armén och för min idrottsklubb. 

Jag tror att man kan träna hjärnan genom att använda den!

Jag kan tänka att om man löser många problem och läser mycket böcker så blir man mer medveten än om man enbart ägnar sig åt enkla nöjen. 

Men enkla nöjen tror jag också är bra för hjärnan! 

Däremot om man har ärftlighet för något så är det nog svårare. 

Men som universitetet menat när jag studerade där så skulle ett aktivt liv med läsning och lösning av problem vara bra för hjärnan.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: