Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Sömn; drömmar; avslappning; meditation

Sömnlöshet ger förändringar i hjärnan

2016-04-06 10:57 #0 av: Magi-cat

Dessvärre är det inte bara opraktiskt att sova för lite för att man inte hänger med dagen efter. Det ger förändringar i hjärnan till råga på allt...

Insomni kallas kronisk sömnlöshet som varat över en månad.

En ny studie visar att personer med insomni har sämre förmåga till kommunikation i de delar av hjärnan som hanterar fokus, problemlösning, resonerande och (inte helt oväntat) vakenhet.

Här har man alltså börjat se fysiologiska förändringar som påverkar kognitionen.
Det visar sig att det är myelin kring nervtrådarna som minskar hos personer med sömnproblem. Myelin gör att signaler fortleds bättre. Bristfällig myelin kan t.o.m. ge kortslutning.

Men...:

"– Det går inte att utläsa ett orsakssammanband i den här studien. Är det bristen på sömn som ger en brist på myelin, är det bristen på myelin som ger sömnbrist eller är det något annat som stress som gör att det blir mindre myelin? Det är helt enkelt omöjligt att säga utifrån det här, säger John Axelsson.  "

Enligt Axelsson är KBT bästa sättet att förändra dåliga sömnmönster. Och förstås ska man inte ha någon störande elektronik vid sängen....

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/expert-lar-dig-att-sova-pa-nytt

Oavsett orsaker och samband är det alltså att sova gott som gäller, för myelinet, för kognitionen, för välmåendet.Somnar

Har ni några sömnknep?

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2016-04-06 16:59 #1 av: [NeferNefer]

Jag tar gärna emot sömnknep ... Pratar i nattmössanMen jag kan tipsa om några saker som ibland hjälper mig:

Lyssna på en guidad meditation.

Dricka kamomillte.

Lägga mig direkt när jag är trött och inte vänta på att jag ska bli ännu tröttare.

Öronproppar + ögonbindel.

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-04-07 14:15 #2 av: Magi-cat

#1 Det låter bra! Kamomillte är lugnande och kan användas under längre tid.

Att det är mörkt i rummet är också viktigt för melatoninets (sömnhormonets) skull. Cool
Själv vill jag också ha öronproppar eftersom jag är ljudkänslig.Lyssnar på musik

Meditation är säkert också bra eftersom det påverkar hjärnan positivt och sinnet blir lugnare.
Undrar om det också tjockar på myelinet?

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2016-04-07 14:31 #3 av: [NeferNefer]

Det tror jag det gör. Meditation har många fördelar Tummen upp

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.