Annons:
Etikettersömndrömmaravslappningmeditation
Läst 823 ggr
Magi-cat
4/6/16, 10:57 AM

Sömnlöshet ger förändringar i hjärnan

Dessvärre är det inte bara opraktiskt att sova för lite för att man inte hänger med dagen efter. Det ger förändringar i hjärnan till råga på allt…

Insomni kallas kronisk sömnlöshet som varat över en månad.

En ny studie visar att personer med insomni har sämre förmåga till kommunikation i de delar av hjärnan som hanterar fokus, problemlösning, resonerande och (inte helt oväntat) vakenhet.

Här har man alltså börjat se fysiologiska förändringar som påverkar kognitionen.
Det visar sig att det är Myelin kring nervtrådarna som minskar hos personer med sömnproblem. Myelin gör att signaler fortleds bättre. Bristfällig Myelin kan t.o.m. ge kortslutning.

Men…:

"– Det går inte att utläsa ett orsakssammanband i den här studien. Är det bristen på sömn som ger en brist på Myelin, är det bristen på Myelin som ger sömnbrist eller är det något annat som stress som gör att det blir mindre Myelin? Det är helt enkelt omöjligt att säga utifrån det här, säger John Axelsson.  "

Enligt Axelsson är KBT bästa sättet att förändra dåliga sömnmönster. Och förstås ska man inte ha någon störande elektronik vid sängen….

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/expert-lar-dig-att-sova-pa-nytt

Oavsett orsaker och samband är det alltså att sova gott som gäller, för myelinet, för kognitionen, för välmåendet.😴

Har ni några sömnknep?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
4/6/16, 4:59 PM
#1

Jag tar gärna emot sömnknep … 🤦‍♂️Men jag kan tipsa om några saker som ibland hjälper mig:

Lyssna på en guidad meditation.

Dricka kamomillte.

Lägga mig direkt när jag är trött och inte vänta på att jag ska bli ännu tröttare.

Öronproppar + ögonbindel.

Magi-cat
4/7/16, 2:15 PM
#2

#1 Det låter bra! Kamomillte är lugnande och kan användas under längre tid.

Att det är mörkt i rummet är också viktigt för melatoninets (sömnhormonets) skull. 😎
Själv vill jag också ha öronproppar eftersom jag är ljudkänslig.🎧

Meditation är säkert också bra eftersom det påverkar hjärnan positivt och sinnet blir lugnare.
Undrar om det också tjockar på myelinet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
4/7/16, 2:31 PM
#3

Det tror jag det gör. Meditation har många fördelar 👍

Upp till toppen
Annons: