Annons:
Etikettersömndrömmaravslappningmeditation
Läst 1554 ggr
Magi-cat
2016-04-10 09:10

Bli smartare med en tupplur om dagen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Barn och gamla gör det, katter gör det, t.o.m. hundar tar en catnap och vanliga vuxna borde också göra det: ta en tupplur på dagen!

Det verkar som om det är nyttigt att slumra till en kort stund mitt på dagen, helst mellan kl 14 och 16. Den korta lilla tuppisen har en rad goda effekter som bättre humör, snabbare reaktionstider och bättre resultat på test för logisk resonerande, uppmärksamhet och minne.

Det ska vara en kort "nap", max 20 minuter. Sover man längre, upp emot en timme blir man lätt lite seg och det kan inverka på nattsömnen.

http://www.scientificamerican.com/article/can-napping-make-us-smarter/

(bild från pixabay.com)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2017-04-04 15:05
#3

En tupplur är också gott för barn som lär sig nya ord.

Hos personer som lär sig nya ord och får en tupplur därefter noteras en förhöjd aktivitet i hjässloben i ett område där språk behandlas.

Samma sak verkar gälla treåringar, enligt en studie vid University of Arizona.

39 barn fick lära sig påhittade verb illustrerade av skådespelare. Därefter fick en grupp barn sova i minst en halvtimme medan de andra fick vara vakna.

Nästa dag fick barnen höra orden igen men illustrerade av andra skådespelare. Det visade sig att tupplursbarnen hade lättare att komma ihåg de nya orden. Dessutom var de bättre på att generalisera och kopplade i lägre utsträckning än den vakna gruppen ihop verben med en viss skådespelare.

källa: Tidskriften Språk; 2017:03

Lite OT, men…undrar just hur de fick barnen att sova på beställning. 😴


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-08-22 08:19
#4

Angående tupplurar, puttar upp den här tråden. 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2019-09-03 19:57
#5

#0 Visst stämmer det med att ta en tupplur mitt på dagen , mellan  14-16 , men alla som jobbar då , kan väl inte ta en paus på så vis.  iaf. inte om man jobbar inom Café -och Restaurang branschen.  eller ens inom vården.  🤔

HH 🙂

Maria
2019-09-06 12:16
#6

Så smart jag borde vara😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Magi-cat
2019-09-06 12:18
#7

#6 Det är du. 🙂

#5 Det är nog för det mesta långt ifrån ens tänkbart att man på jobbet skulle kunna ta sig en tupplur.
Men kanske det kan ingå i friskvården i en framtid? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-09-20 19:58
#8

En tuppis ett par gånger i veckan verkar under vissa förhållanden kunna minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Effekten av att tuppa oftare än så var dock mer osäker.

"– De som tar en tupplur en till två gånger i veckan verkar även ha en mer hälsosam livsstil eller mer strukturerade liv som gör att de tillåter sig att ta de här vilopauserna. De som tar en tupplur nästan varje dag kommer sannolikt att bli mer sjuka, säger Naveed Sattar, professor i metabolisk medicin vid Glasgows universitet."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70LlRW/studie-ta-en-tupplur-ofta-minskar-risken-for-hjartattack


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: