Annons:
Etikettersömnavslappningdrömmarmeditation
Läst 3108 ggr
Magi-cat
4/13/16, 7:30 AM

Hjärnan och meditation

Katarina Gospic är en svensk hjärnforskare som jag tycker skriver lättillgängligt om intressanta ämnen, bl.a. meditation.

I "Välj rätt - en guide till bra beslut" tar hon upp meditation som en typ av känsloreglering och hjärnträning. Meditationen, säger hon, tränar oss i konsten att leva i nuet och lyssna till kroppen och att bli mer medvetna om tankar och känslor och om medvetandet självt.

Ja, meditation är som en hårdträning av hjärnan…

En av de bästa sakerna med meditation är att resultaten inte låter vänta på sig! Redan efter praktik i 20 minuter om dagen i tre dagar minskar "negativa känslor, trötthet och hjärtfrekvens" som tecken på minskad stress och bättre mående!

Människor som mediterat länge och mycket reagerar annorlunda på emotionell information än de som inte mediterar. De aktiverar andra delar av hjärnan och de får inte lika stort stresspåslag. De dömer inte heller lika mycket, utan observerar. 

Meditation hjälper en också att klara orättvisor bättre eftersom man använder andra hjärnområden. Hjärnorna förhåller sig mer rationellt och man visar mer medkänsla mot sina medmänniskor.

källa: Gospic, Katarina: "Välj rätt - en guide till bra beslut"

Meditation borde bli en del av vardagen, med alla dessa positiva effekter…Vem vill inte kunna använda hjärnan bättre? Många tar sig tid att träna kroppen, och det är bra för hjärnan också. Men det är tydligt att hjärnan och det sociala samspelet och allt som där tillhör mår bra av stillheten, meditationen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 8/6/22, 8:11 AM av Magi-cat
Annons:
Loris M
4/14/16, 3:45 PM
#1

Jag tror att vi många gånger komplicerar det alldeles i onödan och tror att det ska vara något märkvärdigt/andligt/svårt/tidskrävande att meditera. Det handlar om att hjälpa hjärnan att inte gå på hög varv hela tiden och att stanna i nuet. Det räcker egentligen med fem-tio minuter för att vi ska känna oss piggare, mera positiva och balanserade. Så är det för mig i alla fall. Jag brukar belöna hjärnan med korta pauser minst en gång per dag eftersom jag ofta håller på med hundra saker samtidigt. Det kan vara så enkelt som att jag bara sätter mig i stolen (om jag är på jobbet), tar av mig skorna, slappnar av, stänger av alla ljud och ev. blunda. Sen försöker jag koncentrera mig på att inte tänka på något. Eller också titta på en punkt genom fönstret, fokusera på träden eller vad som helst.

Magi-cat
4/14/16, 4:16 PM
#2

#1 Håller så med dig att vi komplicerar i onödan. Det ska inte krånglas till eller vara kravfyllt, inte heller "andligt" utan bara…naturligt.

Själva stillheten, ron, mellanrummet är det man strävar till. Eller inte strävar som en kamp, utan bara ÄR.

Jag tror de korta pauserna som du säger, är väldigt värdefulla. Du verkar ha funnit en bra metod som fungerar!

Så synd att en del missat meditationens fördelar, trots goda belägg för vad som händer i hjärnan, och betraktar det som fullständigt nonsens…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
4/18/16, 9:21 PM
#3

Meditation borde finnas på schemat i skolundervisningen, skulle nog betyda mycket om man kunde börja med det så tidigt som möjligt, förebygga mycket ohälsa både fysisk och psykisk.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
4/19/16, 9:18 PM
#4

#3 Visst vore det bra att få in det där med mindfulness tidigt i skolan. Inte bara träning och ansträngning, utan också avslappning behövs.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/19/16, 9:19 PM
#5

Artikel från 2013:

Människor som tränar mindfulness-meditation klarar smärta och även depression/nedstämdhet bättre än andra, enligt studie.

De som tränar får fördel av hjärnans alfa-rytmer och kan bättre reglera hur hjärnan bearbetar intryck.

Meditatören lär sig att välja fokus och att inte låta smärtan "ta över."

"In the new paper the authors propose that training chronic pain patients in the standardized mindfulness techniques of focusing on and then focusing away from pain, should result in MEG-measurable, testable improvements in alpha rhythm control.

läs mer här:

http://medicalxpress.com/news/2013-02-neural-basis-benefits-meditation.html

Här ytterligare en länk om en helt annan studie:

http://neuroconscience.com/2013/02/12/active-controlled-brief-body-scan-meditation-improves-interoceptive-signal-discrimination/

Brief body-scan meditation practice improves somatosensory perceptual decision making”, 

Ena gruppen fick lyssna på en CD med vanlig, guidad meditation. Kontrollgruppen hörde på utdrag ur Sagan om Ringen.

Deltagarnas uppgift var helt enkelt att rapportera när de kände en vibrationsstimulus mot sitt finger.

"Mirams et al found that, even when controlling for a host of baseline factors including trait mindfulness and baseline somatic attention, MT led to a greater increase in d’ driven by significantly reduced false-alarms."

Man får alltså bättre uppmärksamhet och färre felslut, för att fatta det väldigt kort, när man tränar meditation.

(Denna studie var tydligen ovanlig i sitt slag, i all sin enkelhet och i att kontrollera ovidkommande faktorer.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/3/17, 6:03 PM
#6

Psykologen Josefine Lilja har disputerat vid Göteborgs Universitet med en avhandling gällande mindfulness-baserad kognitiv terapi, MCBT. Beteendeterapeutiska färdigheter har i studien varvats med meditation och yoga.

Resultatet visar att återfallsfrekvensen i depression kan sänkas med hälften med den här metoden!

Lilja säger att metoden är ett effektivt alternativ för primärvården. Patienterna i studien hade insjuknat tre eller fler gånger i depression.

Hon tog även fram ett självskattningsinstrument, Five facet mindfulness questionnaire, FFMQ, som visade sig vara både tillförlitligt och användarvänligt.

källa: Modern Psykologi 2016:12


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
7/3/18, 12:41 PM
#8

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mandra
11/30/19, 1:38 AM
#9

Jag skulle gärna vilja ha en definition på ordet "meditation" här. :)

Mandra
12/1/19, 9:14 AM
#10

#9
Jag ställde den här frågan därför jag själv mår sämre av att meditera!
Men det gäller bara en viss typ av meditation.
Meditation vars syfte är att transcendera tanken.

Ibland funderar jag t o m på om det är meditationen som utlöst min PLMD. Den startade nämligen inte långt efter jag började meditera. Men det är en av fler teorier.

Men idag kallar man mkt annat för meditation också. Därför jag undrar.

[snowy_]
8/7/22, 2:23 AM
#11

#10:
Tänker att om man verkligen transcenderar tanken, så finns där inte ett spår av dåligt mående, eller att må sämre. Visst kan man utlösa olika sämre tillstånd av att meditera, men skulle tro att det i så fall är utav att man just inte har transcenderat… Erfarit sin inre stillhet, där inte ett spår av tanke och sinne finns.
Om man gör "fel" kan man nog hamna i olika sämre tillstånd, genom att "fastna" i diverse tanke- och energiformer, som "befinner sig" innan, på vägen till den transcendenta stillheten.
Det är nog svårt att riktigt förstå om man själv inte erfarit det. Som man brukar säga, "man förstår smaken av honungen genom att äta den".😊

[snowy_]
8/7/22, 2:24 AM
#12

#9:
Och definitionen av att meditera skulle som jag tänker vara just det, att transcendera och erfara den inre stillheten, utan spår av tanke och sinne med allt vad det innebär

  • Redigerat 8/7/22, 2:36 AM av [snowy_]
Mandra
8/7/22, 10:25 AM
#13

#12: Ja det betyder ju bokstavligen att "gå bortom tanken".
Dvs att det blir tomt på tankar i huvudet.

Annons:
Mandra
8/7/22, 10:31 AM
#14

#11: Att transcendera byter att gå bortom tanken - inre frid ingår inte i definitionen. Men kan bli en följd av meditationen (inte så mkt av att transcendera för det gör man ju bara typ en tiondels sekund då och då).
Att jag mår dåligt av att meditera beror inte ett dugg på att jag gör fel - utan på att meditation inte passar mig! Vi är alla olika och därför passar olika tekniker olika bra för olika människor.
Sen är inte alla sk meditationstekniker "rena" - de innehåller skadliga energier - vilket då skadar en.
Att införa meditation i skolorna skulle vara helt förödande för många barn.

Mandra
8/7/22, 10:35 AM
  • Redigerat 8/7/22, 10:35 AM av Mandra
[snowy_]
8/7/22, 12:57 PM
#16

Tack för länken. Jag vill eller försöker inte få någon att använda TM-tekniken, men vet allt gott den gjort och gör varje dag för mig. Sen hur andra ser på det och gör, det är ju upp till dem.

Mandra
8/7/22, 4:53 PM
#17

#16: Jag vet att det är bra för många. Men dåligt för lika många.
Jag bryr mig om hur andra mår och om de kan ta skada av något - även om inte du tycks göra det.
Jag är ju healer.

[snowy_]
8/7/22, 5:53 PM
#18

#17: Egentligen plockar ju meditation upp sådant som finns i vårat undermedvetna. Så om du mår dåligt av meditation kanske du har något där att arbeta på.

Mandra
8/9/22, 9:18 AM
#19

#18: Ja det gäller ju att lära sig hantera den sk stressupplösningen. Men det hjälpte ju inte ett dugg! Och TM-lärarna kunde inte heller hjälpa till.
Så det är väl mer troligt att det inte handlade om stressupplösning.

Upp till toppen
Annons: