Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 3203 ggr
Magi-cat
4/14/16, 6:49 PM

Förenkla för demenssjuka med rätt färg och form

Det måste vara ohyggligt skrämmande att inte kunna hitta och orientera sig i sitt eget hem! Det kan inte den demenssjuke…
Men det finns mycket man kan göra med enkla medel för att underlätta.

Drabbad av demens har hjärnan inte  samma förmåga att filtrera som tidigare, utan intrycken blir lätt överväldigande och ansträngande.
Tvådimensionella mönster kan av hjärnan uppfattas som tredimensionella och den drabbade kan bli rädd för att stiga ner i ett hål t.ex.

Men det finns glädjande nog forskning på det här området, som den av Helle Wijk, docent i omvårdnad vid Sahlgrenska Akademin vid Göteborgs Universitet. Hon gjorde sin doktorsavhandling om hur demensdrabbade uppfattar färger och hur man med olika kontraster kan göra miljön lättare att läsa av och därmed behagligare.

En så enkel sak som en röd toalettsits gör att den lättare uppfattas som signal och att den dementa personen inte sätter sig vid sidan av. Färgat kakel bakom tvättställ och toa framhäver dessa bättre än om allt går i vitt.

Toadörr och ljusknapp kan ramas in med avvikande färg och bli lättare att hitta.

Vid maten rekommenderas kontraster i porslin med färg mot en bakgrund i annan färg så att maten uppmärksammas lättare. Men det ska inte vara för mönstrat och plottrigt, det tar på hjärnans energi. Det är också viktigt att dämpa slamret så uppmärksamheten inte splittras upp.

Sammantaget ska det vara en lugn och stödjande fysisk miljö med kontraster för det som är viktigt. Miljön ska ge hemkänsla och trevnad.

Det gäller att hjälpa den demenssjuke att behålla sin självständighet och sina förmågor så länge som möjligt. Alla är olika och för en del ger det trygghet att ha med en del av sina egna möbler och saker, medan det för andra bara verkar förvirrande.

http://www.svd.se/lattare-att-forsta-verkligheten-med-ratt-farger

De här idéerna låter så omtänksamma och fina och det vore bra kunde tillämpas för alla som måste vårdas på institution den sista tiden av sina liv så det blir så rikt som möjligt….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Wowy
4/14/16, 6:57 PM
#1

Det verkar obeskrivligt hemskt att glömma, att vara så förvirrad och vilse. Intressant att färger hjälper, och naturligtvis hjälper ju även det personliga. Bra artikel. Jag tycker att det är oerhört bra och intressant att forskningen går framåt.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Maria
4/14/16, 7:07 PM
#2

Helle Wijk har jag jobbat med.🙂 Jag var och lyssnade på hennes disputation. Jätteintressant ämne och som har anammats på många boende.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: