Annons:
Etikettersömndrömmaravslappningmeditation
Läst 7800 ggr
Magi-cat
4/21/16, 8:55 AM

Hypnagoga ryckningar

(Till vårt lexikon 😎)

Hypnagoga ryckningar (eng: hypnagogic jerk) råkar vi ibland ut för just när vi ska somna. Vi vaknar helt plötsligt upp med ett ryck. (Just när vi föll ner ur trädet eller halkade på en isfläck t.ex. i drömmen)

Är det vanligt?

Ja, nästan alla har råkat ut för det någon gång. En del har det ofta i perioder.

Är det farligt?

Nej, det är helt ofarligt.

Kan man undvika det?

Knappast, men stress och övertrötthet, för mycket kaffe och rökning eller substanser som opiater kan eventuellt göra att man upplever fler hypnagoga ryck. 

Vilken är orsaken?

Det är faktiskt inte helt klarlagt, men förklaringen pekar i riktning mot att nervsystemet känner av fallandekänslan och försöker motverka det med att hastigt öka muskelspänningen - och man vaknar med ett ryck. (1)

1. http://ki.se/forskning/fraga-forskaren

2. https://curiosity.com/paths/why-do-we-twitch-when-were-falling-asleep-brain-stuff/?utm_source=facebookScA&utm_medium=social&utm_campaign=2016q2xxfbk03ScAlSleepTwitch#why-do-we-twitch-before-falling-asleep-dnews

I videon (2) talas om att det finns i huvudsak två hypoteser: 

Den ena säger att våra Nerver "misfires" när musklerna slappnar av och hjärnan missuppfattar avslappningen som att vi faller - och muskelspänningen ökas hastigt.

Den andra menar att det är reflexer vi har kvar sedan primattiden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
IaMiaMaria
4/21/16, 9:06 AM
#1

Jag har jätte mycket sådana ryckningar, riktigt obehagligt. Har hänt att jag sträckt mig när jag ryckt till så jar har ont i flera dar efteråt.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Magi-cat
4/21/16, 9:21 AM
#2

#1 Händer det just när du håller på att somna på kvällen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
4/21/16, 10:09 AM
#3

Jag råkar ut för det här rätt så ofta. det händer precis när jag håller på att somna eller har somnat, och ofta drömmer jag att jag just faller. I mitt fall beror det nog på allt kaffe jag häller i mig i kombination med stress. Den första hypotesen låter mera trolig tycker jag. Om man nu är stressad och när man slutligen lägger sig och håller på att somna slappnar man av i hela kroppen. En stressad hjärna protesterar så klart och tycker att man ska vakna och var uppmärksam.

Magi-cat
4/21/16, 10:23 AM
#4

#3 Javisst, så är det nog. Som att "nu håller det på att gå åt pipsvängen här, skärpning och upp och hoppa" hojtar hjärnan, som inte hängt med riktigt, den är "på" fortfarande….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
4/21/16, 6:55 PM
#5

Jag har också det här då och då. Mycket störande …

Maria
4/21/16, 7:45 PM
#6

Jag brukar också fått ett rejält ryck alldeles när jag är på väg att somna in. Spännande att läsa att det fortfarande är ett frågetecken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Wowy
4/21/16, 9:41 PM
#7

Jag får det ibland, drömmer att jag trampar snett, snubblar, trampar i en grop eller någonting annat som får en att rycka till. Minns att när jag brutit benet hade jag ryckningar och jag ryckte till så att det gjorde ont i benet. :( Det var jobbigt. Sådana där drömmar är så obehagliga. Hela kroppen bara… BOM rycker till.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

IaMiaMaria
4/23/16, 9:53 AM
#8

Ja precis, när jag är på väg att somna. En gång "drömde" jag att jag blev attackerad av en igelkott i ryggen, alltså fick en massa taggar i ryggen och då ryckte jag till rejält och hade ont bra länge efteråt. Men oftast är det armar och ben som flyger.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

nadilda
4/27/16, 7:45 PM
#9

Händer mig ofta om jag är riktigt, riktigt trött när jag lägger mig på kvällen. Känns som om jag faller igenom sängen och vaknar med en duns när jag "landar".

Upp till toppen
Annons: