Annons:
Etiketterillusionerhallucinationerfelslut
Läst 3457 ggr
Magi-cat
2016-04-22 14:40

Ganzfeld-effekten

(Till sajtens lexikon 😎)

Ganzfeld är tyska för "complete field" eller komplett fält.

Ganzfeld-effekten (jämför sensorisk deprivation) är när försökspersonen får observera ett uniformt, ostrukturerat fält med t.ex. färg. När hjärnan inte får stimulans nog (i form av förändring, kontraster) stänger den av den oavbrutna, likartade signalen från ögonen. Det kan kännas som att inte se.

Ett flimrande ganzfeld ger upphov till att man ser geometriska former och färger. Hos många människor kan det ge hallucinationer eller förändrat medvetandetillstånd.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-04-26 08:52
#1

"It was fascinating"

Här framkallar frivilliga försökspersoner hallucinationer bara genom att observera. Hjärnan försöker att skapa struktur  och mönster av vitt brus och minimering av sinnesstimuli. Resultatet blir, ja vad? Färger, ballonger, dinosaurier…

(ca 8 min video, lite pladdrig, särskilt i början)

http://www.iflscience.com/brain/heres-how-you-can-trip-out-without-taking-any-drugs


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2022-03-03 10:45
#2

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2022-03-30 19:08
#3

Hjärnans områden för synperception (varseblivning) söker efter konturer och ytor med olika färg, olika schatteringar..

Får hjärnan inga konturer eller något att utgå ifrån, svartnar det för ögonen eller det uppträder hallucinationer.
Om försökspersonerna utsätts för ett flimrande ljus ser de geometriska figurer och färgmönster och deras hjärnor kan gå in i ett förändrat medvetandetillstånd, som i meditation.

Även hörselsinnet kan via ett rytmiskt ljud i hörsellurar påverkas så att hjärnan även här försätts i ett drömlikt tillstånd.

https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon?Lookup=Ganzfeld


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: