Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 14162 ggr
Magi-cat
4/28/16, 4:02 PM

Locked-in syndrome

(Till sajtens lexikon 😎)

Locked-in syndrome är ett tillstånd då patienten är fullt medveten och med bibehållna kognitiva funktioner, men paralyserade muskler och utan förmåga att meddela sig med omvärlden mer än med blinkningar.

Vid en version med total locked-in syndrome kan patienten inte heller röra ögonen.

Orsakerna till det här skrämmande tillståndet kan vara t.ex. en skada, en förgiftning, ALS eller MS.

Diagnos kan vara svår att ställa då tillståndet kan likna medvetslöshet eller t.o.m. död, om patienten även förlorat andningsfunktionen.
Eftersom EEG är normalt, kan man observera sömn-vakenhetsmönster.

Hjärnavbildningsteknik kan också användas.

Prognosen är tyvärr inte god, även om många kan leva länge med LiS. Enstaka fall av spontant tillfrisknande har rapporterats, men det är extremt sällsynt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Locked-in_syndrome


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Annielle
4/28/16, 5:31 PM
#1

Måste vara som att vara fast i en mardröm verkligen!😮

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[NeferNefer]
4/28/16, 5:45 PM
#2

Åh fy, verkligen en mardröm 😮

Magi-cat
4/28/16, 6:03 PM
#3

Det finns en bok, "Fjärilen i glaskupan", skriven av en man som efter en massiv stroke hamnade i "glaskupen", i ett locked-in syndrome och bara kunde kommunicera genom att blinka med vänster öga.. 

"Fjärilen i glaskupan är den drygt 40-årige Jean-Dominique Bauby berättelse om den situation han hamnade i efter ett slaganfall den 8 december 1995. Med hjälp av förlagsredaktören Claude Mendibil skriver han en bok med sina blinkningar som verktyg. I korta och klara meningar, där tonfallet kan skifta mellan ironi och sorgset vemod, som när han nämner sina barn, berättar han om ensamheten i glaskupan."

Vilken bedrift, vilket mod och tålamod, vilket vemod att skriva denna bok, både av den som blinkar och den som räknar upp alfabetet och skriver ned….200 000 blinkningar gick åt till boken och ETT ord tog i genomsnitt 2 minuter….

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4rilen_i_glaskupan


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
4/28/16, 6:19 PM
#4

😮Vilken bedrift!

Magi-cat
4/28/16, 6:25 PM
#5

Ja! 🎈✨


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Wowy
4/28/16, 10:51 PM
#6

#3 Jag har hört talas om den boken. Tänk att vara fast i en glaskupa, liksom. Människan har ju ett behov av socialt umgänge och att interagera med andra.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Annons:
Sabinan
4/29/16, 12:52 AM
#7

Ja, en otroligt gripande bok. Man blir berörd varenda gång man läser den 💔

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Niklas
4/29/16, 6:15 AM
#8

#3: Det låter som en film jag såg för länge sen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
4/29/16, 6:31 AM
#9

#8 Boken har inspirerat till en Oscarsnominerad film, så det kan vara den här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4rilen_i_glaskupan_(film)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/26/16, 7:55 PM
#10

För första gången har ett hjärnimplantat hjälpt en kvinna med "locked in" pga ALS att kommunicera med yttervärlden utan medicinska experter vid sin sida.
Implantatet fungerar via ett dator interface som gör det möjligt att stava ord och meningar. 
Det tar ändå lång tid, ett ord kan ta fem minuter att stava till, men det går snabbare varefter kvinnan blir van.

Implantatet har kirurgiskt placerats i hjärnan med två elektroder placerade vid motor Cortex, den del som kontrollerar rörelser.

Kommunikationen går till så att kvinnan ser på en skärm med en fyrkant som vandrar över bokstäverna. När den träffar en bokstav hon vill använda, måste hon tänka sig att röra sin högra hand för att klicka på den. Hon kan förstås inte röra handen på riktigt, men hjärnan reagerar ändå som om hon kunde det och signalen går till datorns program och bokstaven registreras. På så sätt stavar hon sig igenom ord för ord.

Kvinnan själv är nöjd:

"Now I can communicate outdoors when my eye-track computer doesn’t work," she told Hamzelou. "I’m more confident and independent now outside."

http://www.sciencealert.com/this-world-first-brain-implant-is-letting-a-locked-in-woman-communicate

Detta är bara början. Säkert går det att förbättra och förfina den här tekniken ytterligare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/3/18, 8:39 PM
#11

Så ofattbart hårt en del drabbas och ändå kan uträtta helt otroliga saker!

Mia fick en stroke endast 21 år gammal och kan sedan dess bara kommunicera med blinkningar.

Ändå har hon läst flera universitetskurser och skrivit en bok, ”In the blink of an eye”! 

🌺

https://www.expressen.se/nyheter/mia-29-ar-fangen-i-sin-kropp-kan-varken-prata-eller-ga/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
5/4/18, 7:54 AM
#12

😮Oj, helt fantastiskt!

K
5/9/22, 12:41 PM
#13

48-årige Christian drabbades av locked-in syndrom. Erfarenheten var "beyond a nightmare" …

Efter fem veckor kunde en mycket uppmärksam sköterska märka en liten rörelse i hans ena ögonlock.
"It was no more than a slight flicker to the left, but it was enough to enable the nurse to hold his eyelid open while she read out letters on an alphabet board, allowing him to select letters using a sideways movement of his eye.

His first message after so long of not being able to communicate was practical rather than profound: "bowels full"."

Sedan blev han långsamt bättre och kunde så småningom komma upp ur sängen.

En het fantastisk och mycket berörande historia!

https://www.abc.net.au/news/2022-05-08/qld-locked-in-syndrome-christian-mcdonald-cairns/101022634?fbclid=IwAR3rL6TaPaJ3B65_xKXQps30FjjtJmgUFy0z8qgDE0aS4TEU0-WUAxMl0aA

Father of five Christian McDonald was conscious but could not speak nor communicate in any way, not even to open an eyelid nor raise an eyebrow to connect with the health workers caring for him.
Annons:
Zadeira
5/12/22, 2:43 PM
#14

Det låter som en fruktansvärd mycket värre variant av Sömnparalys. Lider själv av sömnparalyser i perioder och kan bara tänka mig paniken när sömnparalysen inte går över.

Magi-cat
5/15/22, 7:59 PM
#15

#14 Det låter jobbigt med sådana sömnparalyser!

Locked-in syndrome måste vara alldeles fruktansvärt …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zadeira
5/16/22, 9:16 AM
#16

#15 Innan jag ens visste vad Sömnparalys var eller visste något om det var det fruktansvärt, jag har aldrig varit så rädd som då. Sen man läste på och fick bekräftat vad det var så har det mest blivit en väldigt jobbig grej. Men jag tror i alla fall inte längre jag är död när det händer.

Magi-cat
5/16/22, 12:08 PM
#17

#16 Det låter hemskt med Sömnparalys! Hoppas du ska slippa det!

Skriv jättegärna och berätta om din erfarenheter av Sömnparalys i tråden om det! Det kanske kan hjälpa någon annan att förstå.

https://hjarnan.ifokus.se/discussion/1413967/_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 5/16/22, 12:09 PM av Magi-cat
Upp till toppen
Annons: