Annons:
Etikettersmärtastress
Läst 1285 ggr
Magi-cat
5/2/16, 11:40 AM

Hjärnan måste få vila!

…så stäng av mobilen ibland!

Att ständigt hoppa mellan olika saker som kräver vår uppmärksamhet gör oss inte alls mer effektiva, utan tvärtom! Mycket tänkvärt! 

25 minuter tar det att återfå ursprungsfokus när vi blivit avbrutna av telefonen. Så bort med mobilen när du pluggar! En sak i taget, vill våra 40 000 år gamla hjärnor ha….

Multitasking är inte alls bra utan man ska strukturera och ta uppgifterna i ordning. Skapa en miljö, gärna tyst, där man gör sina uppgifter. En sak i taget!

Hjärnforskaren Katarina Gospic i Nyhetsmorgon:

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/forskaren-f%C3%A5r-tilde-att-st%C3%A4nga-av-telefonen-3125873


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
5/2/16, 12:45 PM
#1

Jag förstår inte alla dessa som sitter som klistrade vid mobilen.
De borde kunna få hjälp hos beroende.ifokus.se.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annielle
5/2/16, 2:17 PM
#2

1# Håller med, många kan inte ens stänga av mobilen när de är ute i skogen för att uppleva naturen eller är ute och springer 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Wowy
5/3/16, 7:51 PM
#3

Det är sorgligt att se folk vara så mobilberoende. Jag går i nian och i korridorerna är det rätt mycket böjda nackar över mobiler. När vi har haft nationella prov och lärarna samlat in mobilerna, blev många i upplösningstillstånd när de var klara, på grund av att de ej fick sina mobiler då. De var tvungna att vänta på att alla skulle bli klara med provet. Det är skrämmande, att de verkar vara så beroende. Sedan var det kul att se folk prata mer med varandra då mobilerna var insamlade.

Själv brukar jag sitta och klottra eller skriva i något anteckningsblock.🙂

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Upp till toppen
Annons: