Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar

Viktigt framsteg i forskning om ALS!

2016-05-04 11:06 #0 av: Magi-cat

"Forskare vid Umeå universitet kan med sitt arbete ha kommit ett steg närmare gåtan kring den dödliga nervsjukdomen ALS. Resultaten visar att bildandet av proteinklumpar tycks spela en central roll i sjukdomsutvecklingen, enligt forskarna.

Personer med sjukdomen ALS kan ha en genetisk mutation som gör att proteinet SOD1 veckas fel och klumpar sig i hjärnan och ryggmärgens motoriska nervsystem, skriver forskare vid Umeå universitet i ett pressmeddelande."

"– Förhoppningen är att vi ska kunna hitta metoder att förhindra eller stoppa det dödliga sjukdomsförloppet hos personer som bär på ärftliga anlag för ALS, säger professor Stefan Marklund i pressmeddelandet."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/framsteg-i-forskning-kring-als-1

Verkligen positivt att framsteg görs i forskningen runt den här hemska sjukdomen!

Hjärta ""Myths address the fundamental enigmas of our existence and help us try to make sense of our lives..."

Anmäl
2016-05-04 19:48 #1 av: Farwuq

Det blir nog till gagn för nästa generation sjuka; det dröjer nog 20 år till en fungerande behandling.

Min mor dig i ALS och jag har MS, så nog finns det något ärftligt med i bilden.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi & Psykologi iFokus.
Medarb. Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-05-04 19:51 #2 av: Maria

Ja det är gräsliga sjukdomar och det är skönt att läsa att framsteg görs.

/Maria

Anmäl
2016-05-04 19:56 #3 av: Farwuq

Jo, men de lär inte få någon effekt förrän några år efter en död. Och i vilket fall som helst kommer de som är yngre i första hand.
Gräsliga sjukdomar, är bara förnamnet.
Ledsen

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi & Psykologi iFokus.
Medarb. Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.