Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 2289 ggr
Magi-cat
2016-05-11 08:35

Musik vid Alzheimers sjukdom

Det kan inte nog betonas; musik har fri hjärnväg till de friska delarna av hjärnan och borde användas mycket mer i terapeutiskt syfte!

En kvinna hade fått diagnosen demens och var ganska "besvärlig" som det verkar, höll huset vaket om nätterna och tittade hela tiden på TV-shower utan att lämna soffan eller intressera sig för något. 

Tills en dag vårdaren tröttnade och satte på kanalen för klassisk musik…
Kvinnans beteende förändrades helt, hon blev lugnare och frågade t.o.m. efter sitt broderi och ville sitta med vid frukosten nästa morgon.

Hon dog sedan stilla efter sex veckor, men det var veckor med musik och mer kommunikation med sin omgivning!

En annan kvinna fick höra 70 melodier från sin ungdom upprepas hela tiden och hennes aggressiva utbrott försvann! Hon kunde lyssna lugnt och t.o.m. säga att det var underbart…

Oliver Sacks säger att musik kan minska vanföreställningar och hallucinationer som kan komma med Alzheimers.

Om nu musik minskar aggressiva utbrott och förvirring borde det vara en självklar (och billig!) investering på alla äldreboenden! Och så all glädje som det ger…
(Istället ser man ofta en TV-apparat stå på med någon obegriplig skrattshow på engelska och de gamla uppradade i sina rullstolar framför något de förmodligen inte begriper det minsta av. 😕)

källa:

_https://hjarnbloggen.wordpress.com/2011/05/28/alzheimer-och-musik/
_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-05-11 08:45
#1

Jag lyssnade på ett föredrag en gång om musik och andra sätt att nå fram till dementa.

En berättelse som jag särskilt minns var om en äldre dement kvinna som enligt personal och anhöriga verkligen var helt borta och inte kunde kommunicera på något sätt. Hon verkade helt enkelt inte alls medveten om sin omgivning,
Så en dag var det musiksamkväm på boendet och några började diskutera om och nynna på en melodi, men vem var det egentligen som hade spelat den en gång i tiden?

Den här kvinnan (som aldrig tidigare yttrat ett ord) sade helt tydligt. "Ernst Rolf, vet ni väl!" och lade händerna framför sig på bordet och började "spela" som om det var tangenter på ett piano…
Alla tystnade, förvånade, berörda…Det var som att plötsligt nå fram till någon som funnits där hela tiden men varit dold.

Kanske hon hade varit pianist och musiken hade nått fram till och öppnat minnet?

Det stämmer också till eftertanke, det finns en människa där som ser, hör och förstår mer än hon kan visa.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2016-05-11 09:15
#2

Intressant! Själv är jag inte speciellt förvånad, jag är övertygad om att harmonisk musik och andra ljud, speciellt naturljud, kan ha väldigt positiva effekter på oss. Tänk bara hur rofyllt det är att vakna till fågelsång på sommarstugan.

Dina inlägg ovan får mig att undrar varför vi anhöriga inte kom på tanken att ha på musik av Evert Taube i morfars rum på boendet det sista året han levde (han dog i december ifjol). Han var inte speciellt lycklig den sista tiden då han mest var sängliggande och led av just Alzheimers. Kanske hans favoritmusik hade fått upp hans sinnesstämning lite? Att man inte kom på en sån enkel sak, det är så man blir arg på sig själv. 😕

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2016-05-13 12:22
#3

#2 Bli inte arg på dig själv, ni gjorde så gott ni kunde och förstod just då. Din morfar kände säkert er omtanke i alla fall.🌺
Men alla boenden borde ha i sin omsorgsplan att använda musik…

Nu när vi vet om det får vi väl skriva önskelistor med låtar vi vill höra när vi sitter där själva? 🙂🎧

Helt säkert har också naturljud positiv effekt på oss och vårt mående. Grönska har det ju, så varför inte ljud!
Själv blir jag alldeles särskilt väl till mods av måsarnas läten (som andra inte tycker är så vackert), men för mig är det sommar och harmoni…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-05-14 18:04
#4

Måsarnas läte låter som sommar för mig med. Jag älskar det! Och göken låter för mig som somrarna hos mormor ❤️

På min mammas demensboende spelar de ofta musik och sjunger med de boende. Ofta är det kristen musik, och då sitter min mamma som ett tänt ljus och lyssnar uppmärksamt.

Magi-cat
2016-06-23 15:04
#5

""Författaren och neurologen Oliver Sacks hävdar att den musikaliska förmågan är bland det sista som lämnar en människa med Alzheimers."

http://www.helahalsingland.se/musikalitet-vad-ar-det


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-06-23 16:29
#6

Den här filmsnutten visar också hur mycket musik kan betyda.

http://feber.se/video/art/240382/gammal_man_p_lderdomshem_reage/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Magi-cat
2017-08-24 07:49
#7

Sonen sjunger tillsammans med sin åldrade, Alzheimerssjuke pappa. Ännu ett bevis på musikens fria hjärnväg…

Ett berörande filmklipp som delats av många…

http://uppskattat.se/pappan-har-alzheimers-och-har-tappat-minnet-men-kommer-tillbaka-nar-han-sjunger-med-sin-son/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2017-08-24 07:55
#8

#7 Ja den är härlig.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Eda
2017-09-06 20:21
#9

Foto: Funka Mera hemsida

I min blogg har har jag tidigare skrivit lite om vilken typ av musik som passar många som har demenssjukdom: 
Aktiviteter för personer med demenssjukdom - musik

Just nu håller jag på med ett inlägg som skall handla om musikdockor & musiknallar, d.v.s. någon form av musikspelare som är lätta att klara av för en demenssjuk.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
2017-09-12 17:39
#10

Foto: Funka Mera hemsida

Mitt blogginlägg är nu äntligen klart, det blev ganska långt!

**Det innehåller: 
****1. Varför musik är bra för så många personer med demenssjukdom. 
****2. Musikspelare, musikdockor, musikbjörnar, musikmöbler m.m. 
****3. Sångböcker med musik. 
****4. Länkar 


Länk till inlägget: Musikspelare, musikmöbler, spelande dockor, nallar & sångböcker m.m. för personer med demenssjukdom**

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Magi-cat
2018-03-19 17:59
#11

Här har man körsång för dementa. Både patienter och deras anhöriga kan vara med. För många är körövningen veckans höjdpunkt. 

Bara fördelar och goda effekter!

"– Körsången kan ge dem som deltar ökad livskvalitet, social samvaro men också intellektuell stimulans i och med att de får lära in nya sångtexter. Att allt detta kan bidra till ökat välmående är klart. Vad jag ska se är om det också kan leda till att de bibehåller kognitiva färdigheter en längre tid, säger han."

Kören är en del av ett forskningsarbete, där syftet är att undersöka hur  sången påverkar deltagarnas hälsotillstånd.

https://www.etc.se/kultur-noje/korsang-dementa


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-05-22 21:01
#12

Barnbarnet sjunger för sin demenssjuka mormor och magi uppstår…

Så gripande!

"Den här filmen visar verkligen på kemin mellan flera generationer och på hur musik kan ha en fin påverkan på en svårt sjuk människa."

https://sv.stories.newsner.com/familj/barnbarnet-tar-ton-demenssjuka-mormor-hennes-reaktion-far-tararna-att-rinna/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-05-22 21:15
#13

Så fint

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: