Annons:
Etikettinlärning
Läst 996 ggr
Magi-cat
5/13/16, 7:56 AM

Sitter studiemotivation i generna?

En del behöver praktiskt taget bara vara närvarande i skolan så rinner allt vad läraren säger in i hjärnan. Andra måste anstränga sig mycket mer.

En del pluggar länge och väl och ser gärna fram emot vidare studier under hela livet medan andra gladeligen slutar efter den obligatoriska skolan.

Vad det beror på? Naturligtvis är det mångfaktoriellt och allra mest socialt tryck, hälsa, förväntningar och mycket mer sammantaget.

Men det kan också "sitta i generna", åtminstone till viss del, enligt en ny internationell studie.
Efter att ha samlat in DNA-prov från tusentals människor världen över fann forskarna ett tydligt samband mellan genvariationer och hur länge man studerar. Det finns alltså en "pluggis-gen"!

Man fann också ett överlapp mellan kognitiv förmåga och demens.

Den genetiska faktorn minskar i betydelse i och med att det nu är en 9-årig grundskola, jämfört med tidigare när den obligatoriska skolgången var kortare. Den sociala faktorn är alltså viktigare än den genetiska.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/pluggisgener-forenklar-din-skolgang

Som vanligt tycker jag man måste ta sådana här undersökningar med en nypa salt eller två. Det beror så mycket på hur samhället ser ut, sociala sammanhang, hälsa och lika/olika möjligheter för alla om genfaktorer ska slå igenom.

Det var intressant med sambandet med demens. Men det behöver å andra sidan inte beror på själva genen utan det faktum att studier är bra för hjärnan och håller den alert, samt kanske miljö- och hälsofaktorer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
5/13/16, 8:15 AM
#1

Visst ska man ta det med en nypa salt. Även om det till en liten del kan vara genetiskt, så är det mer föräldrarnas inställning till studier och deras utbildningsnivå som jag tror inverkar mer än genetik. Samt allt annat som du tar upp.

_Fisken
5/14/16, 9:38 AM
#2

Beteende brukar väl bero på både miljö o arv? Jag skulle vara häpen om inte allt handlar om genetik (programmeringen) men att sen miljön runt om förstärker eller försvagar.
Att slå in skallen på folk sitter nog i generna men sen har miljön, som påverkat oss i generation, format människor till att inte leva ut dessa "lustar".  Är det att bli civiliserad?

Magi-cat
5/14/16, 10:04 AM
#3

Arv kontra miljö är en av de där "eviga" diskussionerna.😎

Även om vi har vissa gener måste de inte "slås på" utan det finns variationsmöjligheter.

Själv lutar jag åt "miljö-hållet" där det mesta är möjligt, oavsett gener…
Givetvis har båda betydelse, men med en optimalt främjande studiemiljö kan alla/de allra flesta komma långt i lusten att lära mer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

_Fisken
5/14/16, 10:41 AM
#4

Studiemiljön på min dotters skola är def. inte studiefrämjande. Det kan jag garantera. Vi har lååångt att gå innan vi kan säga att skolan främjar studiero. Kommunpolitikerna främjar budgeten som i sin tur speglas i skolan. Den diskussionen tar vi i ett annat forum.

Men visst håller jag med dig om att miljön är dominant i mång o mycket.

Zepp
5/17/16, 10:37 PM
#5

I undersökning efter undersökning så visar det sig att den viktigaste avgörande faktorn är lärarna!

Bra lärare får bättre resultat helt enkelt.. det är något vi har glömt bort i allt laborerande och ändrande i svenska skolan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
5/18/16, 7:57 AM
#6

#5 Lärarna är oerhört viktiga, det kan inte nog understrykas.

Kanske sitter det inte så mycket i generna utan mer i lärarna? 🙂😎

(Många av oss  har säkert skolminnen från när någon mindre lämplig lärare förstörde ett helt ämne…Som tur är kan man ta igen det senare och finna att ämnet var riktigt intressant.)

#4 Tråkigt att höra om studiemiljön på din dotters skola. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: