Annons:
Etiketterminnetminnesfunktioner
Läst 976 ggr
_Fisken
2016-05-14 09:07

Minnet o sömnen

Jag hörde i förbigående härom dagen att minnet beror mycket på hur mycket du sover. Hörde professorn sade nåt om "drömsömn" och att det lagrade gårdagens händelser i minnet. Han sade också att det tar tid att nå detta stadie då du drömmer. Därför så måste man sova bra för att ha bra minne.

Kan någon bekräfta?

Jag drar paralleller med mig själv. Efter hjärnop hösten 2011 sov jag rejält dåligt. 3-4h sömn per natt i typ 2 år. Hade också dåligt minne men trodde det var ett men efter operationen. Nu har jag sovit bra i kanske 2 år och känner att minnet hänger med igen. Undra om det har nåt med det jag hörde?

Annons:
Magi-cat
2016-05-14 09:20
#1

Jodå, REM-sömnen (det stadium när man drömmer) är viktig för minnesinlagringen, så dina iakttagelser stämmer!

Skönt att du sover bättre nu!

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/rem-somn-leder-till-battre-inlarning


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-05-15 08:38
#2

Mer från länken ovan:

Amerikanska forskare har visat (vid forskning med möss 😕) att det finns ett direkt samband mellan ny inlärning och minnesinlagring och REM-sömn

Fick mössen REM-sömnen (drömsömn) störd så lärde de sig nya saker sämre.

I försöket riktade men ljus till vissa nervceller i Hippocampus under mössens drömsömn och störde därigenom de nervimpulser som påverkar inlärning och minne. (Metoden kallas optogenetik)

Trots att mössen inte väcktes kunde man visa att störningen under REM-sömnen gjorde det svårare att sedan lära sig var nya objekt låg och var platser kopplade till smärta fanns.

När samma områden belystes och mössen inte var REM.sömn påverkades däremot inte minnesförmågan.

Det är intressant. Hypoteser om drömsömnens betydelse för minne och inlärning har funnits tidigare men också tillbakavisats.
Jag tror det är första gången (?) som man påvisar det här sambandet som man tror även gäller människor.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: